خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه بوعلی سینا از تشکیل مرکز آموزش زبان فارسی ویژه دانشجویان خارجی در این دانشگاه خبرداد و گفت: این مرکز از سال ۹۵ دانشجویان غیر ایرانی را که برای تحصیل به ایران می‌آیند تحت آموزش زبان فارسی قرار می دهد.
کد خبر: ۸۶۰۳۴۴۵
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، منصور غلامی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در آذرماه سه مناسبت هفته پژوهش، روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد، افزود: روز دانشجو هر سال ۱۶ آذر ماه به یاد و بزرگداشت دانشجویان شهیدی که در سال ۱۳۳۲ در اعتراض به حضور نیکسون در کشور و اعتراض به برنامه های استکبار و استعماری آمریکا تجمع کردند و با برخورد قهر آمیز نیروهای نظامی به شهادت رسیدند، برگزار می شود.

وی ادامه داد: بزرگداشت روز دانشجو مبنایی شده تا مجموعه های دانشجویی در قالب یک روز در سال مورد توجه قرار گیرند و از دانشجویان فعال در عرصه های سیاسی اجتماعی، فرهنگی و غیره تقدیر شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه امسال برنامه های روز دانشجو با همکاری حوزه های فرهنکی، اجتماعی، سیاسی و تشکل های دانشگاهی به مدت سه روز برگزار می شود، اظهارداشت: در هفته پژوهش نیز برنامه ریزی هایی از سوی وزات علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است.

غلامی با اشاره به اینکه برنامه های هفته پژوهش در دو بخش استانی و ملی در کشور اجرا می شود، عنوان کرد: به منظور جلوگیری از تداخل و هم پوشانی برنامه های استانی و ملی برنامه های هفته پژوهش استانها از ۱۴ آذر ماه برگزار می شود.

وی برپایی نمایشگاه، تقدیر از پژوهشگران استانی و غیره را از جمله برنامه های این هفته بیان کرد و یادآورشد: همچنین در سطح ملی نیز از پژوهشگران برتر کشوری تقدیر می شود.

غلامی در ادامه به برنامه های روز وحدت حوزه و دانشگاه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه برنامه های این روز به مناسبت شهادت شهید مفتح در ۲۷ آذر ماه برگزار می شود، بیان داشت: در هفته پژوهش سال جاری برنامه ای به عنوان فعالیت های عملی، پژوهشی حوزوی ها در نظر گرفته ایم که امیدواریم این برنامه ها فعالیت های مشترک حوزه و دانشگاه را گسترش دهد.

وی در ادامه با تاکید براینکه دانشگاه بوعلی سینا به عنوان دانشگاه جامع استانی تعریف می شود، گفت: در این دانشگاه نزدیک به ۱۲ هزار دانشجو در ۱۳ دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه از ۱۳ دانشکده موجود در این دانشگاه ۹ دانشکده در شهر همدان و ۴ دانشکده در سایر شهرهای استان قراردارند، افزود: از ۱۲ هزار دانشجو تحصیلات تکمیلی حدود ۸هزار دانشجو روزانه و مابقی شبانه هستند.

غلامی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه را ۴ هزار نفر اعلام کرد و اظهارداشت: از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ دانشجو مقطع دکتری و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ حدود یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی جدید در مقطع تحصیلات تکمیلی در حدود ۱۰۰ رشته دوره دکتری و ۱۲۰ رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شده اند، عنوان کرد: دانشگاه بوعلی سینا همدان در برنامه ۲۰ ساله خود طرح گسترش پذیرش دانشجویان خارجی را در برنامه دارد.

غلامی با بیان اینکه این دانشگاه سال های گذشته پذیرش دانشجو خارجی را فقط به صورت دانشجویان بورسیه جمهوری اسلامی پذیرش می کرد، بیان داشت: هم اکنون تعداد ۱۷ دانشجوی خارجی در این دانشگاه در مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی تحصیل می کنند.

وی یادآورشد: دانشگاه بوعلی سینا در برنامه راهبردی خود قصد دارد یک دانشکده تحصیلات تکمیلی بین المللی راه اندازی کند که آموزش در این دانشکده به زبان خارجی خواهد بود و دانشجویان خارجی با پرداخت شهریه در این دانشکده پذیرش خواهند شد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه از تشکیل مرکز آموزش زبان فارسی ویژه دانشجویان خارجی در این دانشگاه خبرداد و بیان کرد: این مرکز از سال ۹۵ دانشجویان غیر ایرانی را که برای تحصیل به ایران می‌آیند تحت آموزش زبان فارسی قرار می دهد.

غلامی در ادامه به اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل اشاره کرد و بابیان اینکه دانشگاه ها متولی اشتغال فارغ التحصیلان خود نیستند، گفت: انتظار داریم که فارغ التحصیلان توانایی ورود به بازارکار را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها آموزش دانشجویان را براساس تقاضای بازار کار انجام می دهند، افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانشجویان چه مقدار در بخش های خصوصی به کار گرفته می شوند کمااینکه تاکنون دانشگاه بوعلی سینا سفارشی برای تربیت دانشجو برای بیرون از دانشگاه چه برای بخش دولتی و چه بخش خصوصی نداشته است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با تاکید براینکه انتظار داریم بعد از این به دانشگاه ها سفارش تربیت نیروی انسانی طوری داده شود که بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند، اظهارداشت: در این راستا دانشگاه نیز متعهد می شود بهترین نیروی کار را تربیت کند.

غلامی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه ها براساس برنامه آموزشی تدوین شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجو تربیت می کنند، عنوان کرد: باید مشخص شود که بخش خصوصی چه برنامه هایی برای استفاده از دانشجویان فارغ التحصیل در حوزه های تولیدی و اقتصادی دارد.

وی با تاکید براینکه باید مشخص شود که کارخانه ها و واحدهای تولیدی چقدر از متخصصان استفاده می کنند و آیا خود را ملزم به استفاده از نیروهای متخصص تحصیل کرده می کنند یاخیر، بیان داشت: از بخش خصوصی و اقتصادی گله مند هستیم چرا که احساس می کنند استخدام مهندس و مشاور برایشان بار هزینه ای دارد و اغلب آنها از گرفتن نیروی متخصصی شانه خالی می کنند.

غلامی ادامه داد: شاید در ابتدا استخدام مشاور و مهندس هزینه ای داشته باشد اما باید به این نکته توجه داشت که همین نیروهای متخصص و ماهر باعت ارتقا آنها در بین سایر رقبا خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه با بر طرف شدن تحریم های ظالمانه فرصت های زیادی برای ورود به بازارهای جهانی پیش رو خواهیم داشت تا محصولات خود را به خارج از مرزهای ایران ارسال کنیم، یادآورشد: برای حضور و ماندگاری در این بازارها همه تولید کنندگان و تجار نیاز به افراد متخصص دانشگاهی در بخش های مختلف دارند.

* دانشگاه بوعلی‌سینا در فعالیت‌های پژوهشی رتبه نخست را دارد

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همچنین به بحث های کارآفرینی اشاره کرد و با بیان اینکه در تلاش هستیم دانشجویان و فارغ التحصیلان را از هدفگذاری در بخش های دولتی منصرف کنیم، گفت: باید تلاش کنیم نگاه دانشجویان به توانمند سازی های خود معطوف شود و در این راستا برنامه هایی را در محیط دانشگاه اجرا می کنیم.

غلامی ادامه داد: باید دانشجویان را به این باور برسانیم که اگر با برنامه های خود پیش بروند هم حمایت بخش های دولتی را خواهند داشت و هم مشکل اشتغالشان بر طرف خواهد شد هم کشور را به رشد و شکوفایی می رسانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بحث رکود عملی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه هر مجموعه ای باید بازنگری را در حوزه فعالیت های پژوهشی داشته باشد، افزود: روند توسعه تحقیقاتی در کشور مطلوب نیست و توجه به تذکر مقام معظم رهبری برای شتاب علمی ضروری است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه براساس شاخص فعالیت‌های پژوهشی تعدادی از دانشگاه‌های کشور روند روبه جلویی و تعدادی نیز روند منفی داشته‌اند، اظهارداشت: دانشگاه بوعلی‌سینا در بین دانشگاه‌های کشور از نظر شاخص فعالیت‌های پژوهشی با رشد ۳۰ درصدی رتبه اول را دارد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه نمی توانیم به صورت جزیره ای عمل کنیم، اظهارداشت: باید تحقیقات دانشگاه ها سفارش هنده داشته باشند اما این روند در کشور خیلی ضعیف است و در این راستا بخش خصوصی خیلی کند عمل می کند.

غلامی در ادامه با بیان اینکه بیشتر بخش های دولتی نیز برای خود مرکز پژوهش ها راه اندزای کرده اند و از توانمندی های دانشگاه ها که بیشترین محققان را دارند استفاده نمی کنند، عنوان کرد: همین امر موجب شده پژوهشگران ما پژوهش های خود را به سمت پژوهش های بنیادین ببرند.

وی بر توسعه کانون های علمی خارج از کلاس درس تاکید کرد و بیان داشت: متاسفانه کلاس های درس محدودیت زمانی دارند اما در این کانون ها دانشجویان می توانند علایق علمی خود را کشف کنند.

غلامی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا در جشنواره ها و مسابقات علمی خوش درخشیده است، یادآورشد: سال گذشته ۲ نفر از استادان این دانشگاه در جشنواره فارابی جایزه گرفتند و یک نفر نیز در جشنواره خوارزمی رتبه برتر را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز در جشنواره علامه طباطبایی یکی از استادان این دانشگاه جایزه و نشان استاد برتر را دریافت کرد، گفت: همچنین یکی از استادان نیز عنوان استاد نمونه کشوری را به خود اختصاص داد که امیدورایم در هفته پزوهش امسال یکی از اساتید نمونه این دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه به تشکل های دانشجویی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در سالهای گذشته فعالیت تشکل ها محدود به فعالیت های گروه خاصی بود و تنوع در بین تشکل ها وجود نداشت، افزود: همین امر منجر می شد برخی سلایق در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نادیده گرفته شود اما در یکسال گذشته تلاش کردیم افرادی که دارای توانایی فعالیت در تشکل های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند را به فعالیت تشویق کنیم.

غلامی در ادامه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان اشاره کرد و بابیان اینکه انتخابات یک برنامه ملی است و دانشگاه ها به سهم خود دراین حوزه فعالیت می کنند تا فضای تحلیل مسائل فراهم شود، اظهارداشت: این اقدامات منجر می شود تا دانشجویان نظرات موافق و مخالف را بشنوند و به جامعه منتقل کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها نباید فضایی برای حضور گروه های خاص سیاسی یا اشخاص باشد، عنوان کرد: در این راستا تلاش می کنیم تا فعالیت های سیاسی سالم در دانشگاه تقویت شود و امیدواریم حاصل فعالیت های سیاسی تقویت علاقه ملی در بین جوانان شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در پایان به سفر هیئت دولت به استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در این سفر ۲ پروژه دانشکده شیمی و فاز دوم دانشکده مهندسی با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان در لیست پروژه‌ها قرار داشت، یادآورشد: تخصیص اعتبار به این پروژه ها از سوی دولت تصویب شد اما با اجرای پروژه جدیدی در دانشگاه موافقت نشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات