عدم آگاهی صحیح کاربران از فضا‌های مجازی موجب سردی روابط عاطفی زوجین و در نهایت طلاق آن‌ها می‌شود.
کد خبر: ۸۶۰۳۲۱۱
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  انسان موجودی اجتماعی است که در تعامل و برقراری ارتباط با محیط اطراف خود است که این برقراری ارتباط با دیگران ریشه در نیاز ذاتی او به ارتباطات اجتماعی دارد.

با تغییر و تحول در وسایل ارتباطی در گذر زمان شکل ارتباطات افراد نیز تغییر کرده و هر روز این شیوه‌های جدید موجب تسهیل ارتباط آن‌ها شده است.

در گذشته نه چندان دور ارتباطات به صورت چهره به چهره و رو در رو بود که خود موجب برقراری تعامل صمیمانه بین فرد، گروه و یا اجتماع بزرگتر آن‌ها می‌شد اما بعد از اختراع وسایل ارتباطی نوین مثل تلفن، تلگراف، رسانه‌هایی مثل تلویزیون و اینترنت گستره روابط چهره به چهره تغییر کرده و افراد به صورت غیر حضوری و به وسیله این قبیل وسایل ارتباطی به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

* تغییر سبک زندگی با گسترش شیوه‌های نوین ارتباط

امروزه تغییر در شیوه‌های برقراری ارتباطات اجتماعی میان افراد موجب شده تا سبک زندگی خانواده‌ها نیز دستخوش تغییراتی جدی شود تا حدی که روابط بین اعضای خانواده‌ها رو به سردی رفته  و ارتباط عاطفی بین زوجین کاهش می یابد و زمینه وقوع آسیب اجتماعی طلاق ایجاد می شود.

اغلب افرادی که عضو شبکه‌های مختلف اجتماعی هستند ساعت‌های بسیاری از وقت خود را صرف چت کردن و مکالمه با دیگران می‌کنند.

این فضاها به دلیل اینکه موجب برقراری آزادانه روابط فرد با دیگران و دوستی با افراد ناشناس می‌شوند با خود تبعات جبران ناپذیری اجتماعی از جمله نابودی یک سری ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی حاکم بر خانواده‌ها و جامعه را به همراه می‌آورند.

* ضعف روابط زوجین

گسترش استفاده از وسایل ارتباطی موجب ضعف در برقراری روابط عاطفی زوجین شده است تا حدی که دوستی با نامحرم و افراد غریبه را جایگزین روابط خانوادگی کرده است.

این قبیل دوستی ‌ها و چت کردن‌های با افراد غیر هم جنس در فضای مجازی باعث می‌شود تا زن و مرد جوان به نوعی فریب حرف‌ها و اطلاعات دروغین فرد ناشناس را بخورند و خام حرف‌های فریبنده سودجویان شوند.

با این تفاسیر روز به روز از شدت علاقه زوجین به هم کاسته می‌شود و جای خالی یکدیگر را با دوستان مجازی خود پر می‌کنند.

در نهایت این سردی روابط بین زوجین موجب جدایی آن‌ها از یکدیگر و یا طلاق عاطفی‌شان می‌شود.

البته این تنها یک روی سکه نیست  چرا که تاثیر شبکه‌های مجازی نمی تواند تنها دلیل افزایش میزان طلاق بین زوجین باشد بلکه عوامل متعددی مثل اعتیاد، بیکاری، عدم رعایت احترام نسبت به طرف مقابل، خشونت، همسرآزاری و وجود برخی بیماری‌های روانی و... نیز در بروز طلاق تاثیر گذار است.

* نقش فضاهای اجتماعی در افزایش سطح آگاهی

حال با توجه به تاثیر این قبیل عوامل در بروز آسیب‌ اجتماعی طلاق نباید جنبه‌های مثبت این فضاها را در افزایش میزان آگاهی و آموزش صحیح شیوه‌های همسرداری و زندگی مشترک کاربران نادیده گرفت چرا که با آموزش نحوه استفاده صحیح از این قبیل لوازم ارتباطی می‌توان در کاهش بروز برخی آسیب‌ها و مسائل اجتماعی قدم برداشت.

اغلب افرادی که در استفاده از این قبیل وسایل با مشکلاتی مواجه هستند به این علت است که قبل از کاربرد این لوازم، آموزش کافی و آگاهی لازم را ندیده‌اند و به صورت کورکورانه عمل می‌کنند، غافل از آن که این وسایل تبعات زیان باری را برای آن‌ها به همراه دارند.

محسن ایمانی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص گفت: با توجه به فقر فرهنگی و اطلاعاتی زوجین از فضاهای مجازی و شبکه‌های موبایلی، باید آموزش در این زمینه را جدی بگیریم و استفاده صحیح از آن را در دستور کار قرار دهیم. در حال حاضر ما این تکنولوژی را در دسترس افراد قرار می‌دهیم بدون اینکه شیوه درست استفاده کردن از آن را بیاموزیم و خانواده را مطلع کنیم که در صورت استفاده غلط از این وسایل ارتباطی چه دشواری‌ها و مشکلاتی را به همراه خواهد آورد.

البته این فضاها هم کم تاثیر نیستند و خود در برخی موارد عاملی برای تشدید اختلافات و افزایش رفتارهای نابهنجار در زوجین می‌شوند که با ترویج برخی خرده فرهنگ‌ها موجب نابودی احترام بین آن‌ها و افزایش بی‌بند و باری می‌شود.
ارسال نظرات