5 سالی می‌شود که 800 هکتار اراضی ملی روستای هنزا کوئیه استان کرمان زیر چنگال زمین خواران منطقه به تنگ آمده است.
کد خبر: ۸۶۰۳۲۰۷
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،  داستان تکراری زمین خواری این بار شامل حال 800 هکتار از اراضی ملی روستای هنزا کوئیه کرمان شده و با این که این مناطق تحت حفاظت و مدیریت منابع طبیعی این استان است اما تاکنون هیچ اقدام اساسی و نتیجه بخشی در خصوص  آزاد سازی این اراضی انجام نگرفته است.

* 5 سال از عمر زمین خواری می‌گذرد

 800 هکتاری که در تصرف زمین خواران هنزا کوئیه به سر می‌برد جزء اراضی ملی بوده و 5 سال از عمر این تصرفات می‌گذرد ولی تاکنون منابع طبیعی استان کرمان اقدام مثمر ثمری در خصوص آزاد سازی این مناطق نکرده است و آنچه حال حساسیت و نگرانی فعالان این عرصه را برانگیخته هم جواری این محدوده‌های تصرفی با مستثینات و معادل حاضر در محل است.

* افزایش مستثنیات و قانونی کردن تصرفات

مستثنیات هنزا کوئیه حدود 14 هکتار است و 800 هکتار تصرف شده به دنباله این مستثنیات و منتهی به معادن واقع شده ولی برخی به دلایل نامعلوم قصد در افزایش مستثنیات و بردن این 800 هکتار مساحت تصرف شده از اراضی ملی به زیر چتر این مستثنیات دارند و گواه این ادعا آگهی شدن افزایش مستثنیات روستای هنزا کوئیه و ورود سازمان بازرسی و ممانعت از این اتفاق و یا مخالفت شعبه پنج دادگاه تجدید نظر کرمان با این امر بوده است.

 *ناکامی منابع طبیعی در حفاظت از محدوده استحفاظی خود

 با اینکه 5 سال از تصرف اراضی ملی هنزا کوئیه می‌گذرد ولی تاکنون این اداره نتوانسته اقدام موثری در خصوص رفع تصرف این اراضی به عمل آورد طوریکه پرونده‌های شکایت این اداره از متصرفین روی میز دادگاه در حال خاک خوردن است.

 یکی از اهالی روستای هنزا کوئیه در این باره می‌گوید: اداره کل منابع طبیعی استان کرمان طبق رای دادگاه به شمار پرونده 9209983424600512 و شماره بایگانی شعبه 930196 و به تاریخ 93/10/27 به دلیل عدم پرداخت حق کارشناسی جهت بازرسی از مناطق تصرف شده اراضی ملی این روستا، مختومه شده و 7 نفر از متهمین این پرونده که متصرفان اراضی ملی هستند با حکم برائت از اتهام خلع شده‌اند.

ولی در پی پیگیری خبرنگار ما از کردستانی مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان در این خصوص و عدم پرداخت حق کارشناسی جهت بازرسی از اراضی ملی می‌گوید: با این که 6 الی 7 ماه از مدت انتصاب من به سمت مدیریت منابع طبیعی می‌گذرد ولی تصرف 800 هکتار از اراضی صحت داشته و ما پرداخت فیش حق کارشناسی در حال پیگیری پرونده  هستیم و هر آن چه در حکم ذکر شده از سوی اهالی قید شده، عدم ثبت منشی دادگاه در خصوص فیش پرداختی ما بوده که مجددا اصلاح شده است.

ولی وقتی خبرنگار ما خواستار سندی در خصوص این که منابع طبیعی حق کارشناسی دادگاه را پرداخت کرده بر آمدیم، موردی از آن‌ها دریافت نکردیم حالا آیا این اداره حق کارشناسی دادگاه جهت بررسی و صدور حکم دادگاه در خصوص تصرف اراضی ملی هنزا کوئیه  پرداخت کرده یا نه؟

*تلاش مسئولان کرمان جهت افزایش مستثنیات 

اهالی منطقه می‌گویند سال گذشته با حمایت فرماندار و روسای وقت سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل منابع طبیعی جنوب استان افزایش غیر قانونی روستای هنزا کوئیه به مرحله آگهی رسیده بود که سازمان بازرسی به محض مشاهده این اتفاق جلوی آگهی و انجام این اتفاق را گرفت.

یکی دیگر از اهالی روستای هنزا کوئیه در خصوص تلاش برخی مسئولان جهت افزایش مستثنیات می‌گوید: ما تلاش برخی مسئولان ارشد استان و شهرستان را برای افزایش مستثنیات متوجه نمی‌شویم، چرا که همین پرونده در شعبه پنج دادگاه تجدید نظر کرمان با مخالفت دادگاه مختومه شد.

*مسئولان عرصه‌های ملی را دریابند

این روزها که طبیعت بکر ایران در معرض توسعه و صنعت زخم خورده و حال و روز خوبی ندارد، مسئولان باید خیلی جدی و سریع از ورود به عرصه‌های ملی جلوگیری کرده و عرصه را جهت تصرف متخلفان تنگ کنند و حتی از کوچکترین فرصت برای کاهش خسارات وارده به طبیعت بکر و سالم استفاده کرده و آن را غنیمت بشمارند.
ارسال نظرات