در میزگرد بررسی فعالیت های فنی و فرهنگی ورزش بسیج مطرح شد
کاظم یزدانی رئیس سازمان ورزش بسیج و داود آذرنوش رئیس سازمان بسیج ورزشکاران در میزگردی درباره فعالیت های فنی و فرهنگی بسیج در ورزش صحبت کردند.
کد خبر: ۸۶۰۳۱۹۶
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، میزگرد بسیج و ورزش در روزنامه ایران ورزشی برگزار شد. در این میزگرد که با حضور کاظم یزدانی رییس سازمان ورزش بسیج کشور و داود آذرنوش، رییس سازمان بسیج ورزشکاران و فرهاد طلوع کیان رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای و مدیر مسوول روزنامه ایران ورزشی برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های بسیج در ورزش و همچنین عملکرد این دو نهاد در چند سال گذشته پرداختیم. بسیج با وجود پتانسیل بالای خود در زمینه‌های مختلف، می‌تواند به عنوان یکی از بازو‌های وزارت ورزش در بخش‌های گوناگون فنی و اخلاقی به این وزارتخانه کمک کند. از این پتانسیل موجود می‌توان بسیار بیشتر از چیزی که وجود دارد استفاده کرد. البته به شرطی که تمامی دستگاه‌هایی که به نوعی با ورزش سر و کار دارند، به طور هماهنگ‌تر و سازمان یافته‌تر فعالیت کنند و در سایه یک برنامه واحد و یکپارچه به موفقیت ورزش ایران بیندیشند. سعید زاهدیان و محسن آجرلو سردبیر و خبرنگار ایران ورزشی به همراه رمضانی که به نمایندگی از ایرنا حضور داشت در این نشست شرکت کردند تا مباحث کلیدی که این روزها در ارتباط با بسیج ورزش مطرح است بحث و بررسی شود.

طی روزهای گذشته سازمان ورزش بسیج کشور تعداد سالن‌های افتتاح شده خود را به عدد 3000 رساند که بهانه خوبی برای آغاز گفت‌وگو بود. سردار یزدانی رییس این سازمان با توضیح درباره بهره برداری از این سالن‌ها و همچنین سایر برنامه‌ها در سال‌های گذشته صحبت خود را آغاز کرد: «خوشبختانه امروز و در پایان برنامه پنجم مان، می‌توانیم اعلام کنیم که در بخش اعظم برنامه‌ها و بخش‌ها، بیش از 90 درصد پیشروی داشتیم و به اهدافمان رسیدیم. برنامه‌هایی هست که کمتر از این پیشروی داشته که البته مشکلاتی بر سر راهش بود که ان‌شاءا... همگی رفع خواهد شد و آنها هم طی چند ماه آینده به پایان خواهد رسید.»

یزدانی ادامه داد: «یکی از اصلی‌ترین اهداف ما در سازمان بسیج کشور پرداختن به بحث ورزش همگانی بوده و هست. ما در ایران اختلاف بسیار زیادی با استاندارد‌های ورزش همگانی در دنیا داریم. در خوشبینانه‌ترین حالت 20 تا 25 درصد مردم ایران یک فعالیت روتین و منظم ورزشی دارند. این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست و حتی مقام معظم رهبری هم در سخنان خود تاکید بسیاری روی این بخش داشتند. به همین علت یکی از اهداف ما در پایان برنامه پنجم احداث و بهره برداری از 3000 سالن ورزشی بود که خوشبختانه با 500 سالنی که امسال احداث کردیم به این هدف رسیدیم. ما در سال اول هم حدود 500 سالن ساخته بودیم، در سال دوم و سوم برنامه هم 1000 سالن به این تعداد اضافه شد و خدا را شاکریم که امسال توانستیم به هدف گذاری خود برسیم.» رییس سازمان ورزش بسیج کشور با اشاره به برنامه‌های سازمان تحت مدیریتش ادامه داد: «برنامه ما چندین بخش داشت. یکی فرهنگ‌سازی، دیگری آموزش، سوم ابزار و امکانات ارزان و آسان و دیگری هم نیروی انسانی. به طور مثال ما برای بهره برداری از این 3000 سالن نیاز به تربیت تعداد زیادی مدیر و مربی داشتیم. به همین دلیل طی این چند سال نزدیک به 15000 نیروی کارآمد تربیت شده و آموزش دیده‌اند تا در این سالن‌ها به کار مشغول شوند.»

اجرای برنامه های فرهنگی نیازمند مسیر جدید است

پس از یزدانی، داود آذرنوش رییس سازمان بسیج ورزشکاران به صحبت پرداخت. او درباره برنامه‌های سازمان بسیج ورزشکاران گفت: «ما در این سازمان دو هدف داریم. یکی جذب حداکثری ورزشکاران، مربیان، داوران و مدیران و بدنه ورزش، دیگری هم انجام کارهای فرهنگی و به نوعی بالابردن سطح اخلاق در ورزش کشور. تا این لحظه نزدیک 200 هزار نفر از 48 رشته ورزشی از جامعه ورزش کشور جذب این سازمان شده‌اند که 160 هزار نفر از آنها را مردان و 40 هزار نفر را ورزشکاران زن تشکیل می‌دهند. از این 200 هزار نفر نزدیک به هزار نفرشان اعضای تیم‌های ملی مختلف و به نوعی نخبگان ورزش ما به حساب می‌آیند که با ما ارتباط دارند و سایر ورزشکاران هم با نمایندگی‌های ما در استان‌ها ارتباط دارند.»

آذرنوش ادامه داد: «فعالیت‌های ما به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی کارهای میدانی و دیگری هم برگزاری دوره‌ها و کلاس‌هایی مختلف. برگزاری یادواره شهدا، راهیان نور و... کارهای میدانی ما است و در بعد کارهای تربیتی و دوره‌ها هم بخش اعظم دوره‌های‌مان را برای مربیان برگزار می‌کنیم و محوریت برنامه هایمان روی آنهاست.» آذرنوش همچنین گفت: «بحث‌هایی برای بالا بردن سطح اخلاق در سطح جامعه ورزش و همچنین مانوس شدن هرچه بیشتر آنها با قرآن و اهمیت بیشتر به مقوله نماز است. ما در این زمینه فعالیت‌هایی مانند جذب 15 هزار مربی در سراسر کشور را در برنامه داشتیم که می‌توانند کمک زیادی به اجرای برنامه‌های ما بکنند.»

او ادامه داد: «کار در این موارد دینی و اخلاقی نیازمند ساز و کار و روش‌هایی غیر از آنی است که در گذشته انجام شده و رایج است. در حال کار روی این روش‌ها هستیم تا بتوانیم نتیجه خوبی از برنامه‌هایمان بگیریم. هدف ما این است که در پایان برنامه ششم، بتوانیم آمار مشخصی از وضعیت گسترش دانش قرآنی در بین ورزشکاران و مربیان داشته باشیم.»

آذرنوش یکی از بستر‌های مناسب در این زمینه را پرداختن به شهدای ورزشکار عنوان کرد و گفت: «ما چیزی حدود 5000 شهید ورزشکار داریم که می‌توانند الگو و حداقل پیام برای ورزشکاران ما باشند. قطعا اثرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت.»

حضور بسیج در باشگاهداری حرفه‌ای

در ادامه این نشست از رییس سازمان ورزش بسیج در مورد بحث باشگاه حضور این نهاد در باشگاهداری حرفه‌ای و پیگیری اهداف بسیج از این طریق پرسیده شد. یزدانی در پاسخ به این سوال گفت: «سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج در گذشته چهار باشگاه نصر، فتح، مقاومت و فجر را داشت که در بخش باشگاهداری حضور داشتند و در رشته‌های مختلف تیمداری می‌کردند. امروز هم بسیج و سپاه در برخی رشته‌ها فعالیت دارد. شاید فعالیت‌ها خیلی جدی نباشد اما به طور مثال در فوتسال و برخی رشته‌های رزمی در لیگ برتر تیم داریم که دارند فعالیت می‌کنند. با این حال این مورد سیاست‌های مجموعه به شکلی نیست که بخواهیم بیش از فعالیت حال حاضرمان عمل کنیم. به نظر ما چیزی که بیش از حضور در باشگاهداری به سود ورزش کشور است، توجه به رده‌های پایه و کار در این رده است که آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و برنامه‌های خوب و مفصلی هم در این بخش در حال انجام است.»

120 پایگاه استعدادیابی بسیج در سطح کشور

یزدانی در ادامه صحبت‌هایش به فعالیت‌های سازمان ورزش بسیج کشور اشاره کرد: «یکی از مشکلات اساسی ورزش ایران طی دهه‌های گذشته این است که در هیچ کدام از رشته‌ها ثبات و روند ثابتی نداشته‌ایم. کمتر رشته‌ای داریم که در آن جایگاه پایداری داشته باشیم و به نظر ما این مشکل، یکی از ضعف‌های اصلی ورزش ایران است که ریشه‌اش را درکار در رده‌های پایه پیدا کردیم و در این زمینه فعالیت خودمان را آغاز کردیم.»

رییس سازمان ورزش بسیج درباره فعالیت‌های این سازمان در رده‌های پایه گفت: «هم اکنون چیزی حدود 1000 نونهال در 10 رشته پرمدال در بازی‌های آسیایی و المپیک، در 120 پایگاه استعدادیابی بسیج فعالیت می‌کنند. زیر نظر بهترین مربیان و افرادی که به همین منظور تربیت شده و آموزش دیده‌اند. ما اکنون 120 پایگاه داریم اما درخواستی که استان‌ها برای ما ارسال کرده‌اند چیزی حدود 300 پایگاه را می‌طلبد که کار بسیار بزرگی است. برنامه ما این است که در 5 سال آینده از بین همین نونهالان به ورزشکارانی برسیم که در تورنمنت‌های بین‌المللی بتوانند روی سکو بروند و برای کشور افتخار آفرینی کنند.»

یزدانی با اشاره به صحبت‌های سردار نقدی ادامه داد: «سیاست اخیری که از سوی سردار نقدی به ما ابلاغ شده این است که با توجه به سالن‌های ساخته شده، نیروی‌های تربیت شده و امکاناتی که در اختیار ورزش بسیج قرار داده شده، در پایان برنامه ششم باید در برخی رشته‌های انفرادی و به خصوص رشته‌های رزمی، ورزشکاران بسیجی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.»

یزدانی درباره فعالیت‌های سازمان ورزش بسیج در رشته‌های گروهی و توپی نیز گفت: «ما در این رشته‌ها بیشتر در بخش همگانی آن فعالیت می‌کنیم. اکنون در سراسر ایران و نقاط دور افتاده مدرسه فوتبال و سالن داریم که نوجوانان و جوانان از آنها استفاده می‌کنند.»

فرهنگ‌سازی در زمینه ورزش همگانی خواست جمعی می‌طلبد

یزدانی درباره فرهنگ‌سازی در بخش ورزش همگانی و نحوه استفاده مردم از این 3000 سالن و بهره برداری از آنها گفت: «بیش از 90 درصد این سالن‌ها در خارج از پایگاه‌های مقاومت بسیج ساخته شده تا مردم راحت‌تر بتوانند از آنها استفاده کنند. در مورد هزینه‌ها حداکثر 30 درصد هزینه رایج از مردم گرفته می‌شود که تمام آن هم برای نگهداری و تجهیز همان سالن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاری بود که از دست ما بر می‌آمد. در بخش فرهنگ‌سازی اما باید تمام نهاد‌ها اعم از وزارت ورزش، صداوسیما، رسانه‌ها و... هم کمک کنند تا مردم به داشتن یک برنامه روتین و منظم ورزشی ترغیب شوند. این کار یک خواست و مدد جمعی می‌طلبد و کار یک نهاد نیست. در کشورهای خارجی کارهای تبلیغی بسیاری در این زمینه انجام می‌شود که باید از آنها هم الگو بگیریم.»

آماده تعامل با دولت و وزارت ورزش برای اتمام طرح‌های نیمه کاره هستیم

رییس سازمان ورزش بسیج در پاسخ به این سوال که چرا سازمان بسیج بجای ساختن سالن‌های مجزا، طرح‌های نیمه کاره دولت و وزارت ورزش را تکمیل نمی‌کند گفت: «پیش از این صحبت‌های مختلفی در این باره انجام شده اما هیچ‌گاه لیست دقیقی از این طرح‌ها به ما داده نشده. ما برای این کار اعلام آمادگی کرده و می‌کنیم. شخص وزیر ورزش خودش به ما این پیشنهاد را داد و ما هم پس از آن مکاتبه کردیم و گفتیم طرح‌هایی که توجیه خوب و به صرفه باشد را تکمیل می‌کنیم. با این حال همانطور که گفتم هنوز چیزی به طور شفاف به ما داده نشده است.»

تعامل فنی با فدراسیون‌ها

در ادامه این نشست از رییس سازمان ورزش بسیج درباره تعامل با فدراسیون‌ها در بخش پایگاه‌های استعدادیابی پرسیده شد. اینکه فدراسیون‌های رشته‌های مورد نظر تا چه اندازه با این سازمان همکاری و تعامل داشته‌اند. یزدانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «ما از ابتدا تصمیم گرفتیم که در بحث‌های فنی به طور کامل منطبق بر سیاست‌ها و نظر فدراسیون‌های ورزشی عمل کنیم. ما به همه نامه زدیم و جلسه گذاشتیم که خوشبختانه برخی اعلام آمادگی کردند و وارد همکاری با ما شدند. ما با همه این فدراسیون‌ها تفاهمنامه امضا می‌کنیم تا آنها بحث‌های فنی را زیر نظر بگیرند. با این حال بعضی از فدراسیون‌ها نیامدند که علت را نمی‌دانیم. با این حال رشته‌های کاراته، تکواندو، جودو، تیراندازی، جانبازان و معلولان و ووشو آمده‌اند و تفاهمنامه امضا کرده‌اند.» او ادامه داد: «سیاست ما در این بخش این است که در رشته‌هایی مانند کشتی و وزنه‌برداری که همواره در بازی‌های آسیایی و المپیک مدال آوری داریم ورود نکنیم. به طور مثال در رشته‌هایی مثل جودو که دچار مشکل شده و یا رشته‌های پایه و پرمدال مانند تیراندازی، دو و میدانی و... سرمایه گذاری کنیم. ما امروز طلای کشتی و وزنه‌برداری را داریم پس باید تلاش کنیم و سراغ دیگر مدال‌ها و رشته‌های پر مدال برویم.»

آذرنوش: جایگاه ورزشکاران اخلاق‌مدار باید پررنگ‌تر باشد

در ادامه این نشست از داود آذرنوش درباره نحوه فعالیت‌های فرهنگی در بخش بسیج ورزشکاران و معضل‌های موجود در این بخش مانند عدم اثر گذاری مناسب این برنامه‌ها پرسیده شد. رییس سازمان بسیج ورزشکاران در این باره گفت: «یکی از مشکلاتی که داریم این است که در دوره‌های مختلفی که برای مربیان، بازیکنان و سایر افراد بدنه ورزش برگزار می‌شود، جای مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی دیده و پیش بینی نمی‌شود. ما باید نقش پررنگ تری را برای مباحث فرهنگی در ورزش ایجاد کنیم. ما محتوا را تولید می‌کنیم اما خب به همین دلایل اثر گذاری مناسبی ندارد.» او ادامه داد: «مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد حس مدیران به این فعالیت هاست. مدیران آن اعتقادی که باید و شاید را به فعالیت‌های فرهنگی ندارند که البته در رده‌های مختلف و در بین مربیان و ورزشکاران نیز وجود دارد. به طور مثال وقتی نتیجه گیری و کسب مدال در ورزش اولویت اول است و به اخلاق و رفتار‌های تیم‌های اعزامی و ورزشکاران خیلی اهمیت داده نمی‌شود، نمی‌توانیم به تاثیر گذاری آنها خیلی امیدوار باشیم. در مجموع به نظرم اگر مدیران به این جمع بندی برسند که اخلاق و منش ورزشکاران و تیم‌های‌شان برایشان اولویت داشته باشد ما هم در این زمینه کارهایی انجام داده و می‌دهیم تا جایگاه قهرمان‌های اخلاق و ورزشکاران مبادی اخلاق را در سطح کشور پررنگ‌تر کنیم. این کار اثر انگیزشی خوبی در بین دیگر ورزشکاران دارد و می‌تواند درست مانند همان جوایزی که به قهرمان‌های المپیک و بازی‌های آسیایی داده می‌شود، ورزشکاران را تشویق کند.»
ارسال نظرات