نقش سازمان ليگ، مسئولان ورزشگاه تختي، فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش در اين ماجراي تلخ، نكته ديگري است كه بايد به آن اشاره كرد. سازماني كه مسئول اصلي مسابقات ليگ‌هاي فوتبال است، هيچ ارزشي براي جان هواداران قائل نشده است وگرنه رسيدگي به حال آنها را هم به مجموعه وظايف آمبولانس‌هاي حاضر در ورزشگاه اضافه مي‌كرد.
کد خبر: ۸۶۰۳۱۸۰
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، هواداران فوتبال در ايران براي ديدن بازي تيم محبوب خود مجبورند خطرات زيادي را به جان بخرند. فوتبال‌دوستان شايد پس از رفت و آمدهاي زياد حرفه‌اي شوند و بتوانند برخي از اين خطرات را پشت سر بگذارند، اما ايست قلبي و حضور نداشتن نيروهاي اورژانس در ورزشگاه اتفاق تلخي است كه حتي خبره‌ترين هواداران هم نمي‌توانند آن را پشت سر بگذارند. 

زمان زيادي نگذشته بود كه پرسپوليسي‌هاي دوآتشه حاضر در ورزشگاه تختي متوجه شدند هوادار مو سفيد كرده نقش بر زمين شده است. خودشان را به هر دري زدند كه مسئول آمبولانس خصوصي مستقر در كنار زمين را متوجه وضعيت حاد ايجاد‌شده كنند. اتفاقاً تكنسين آمبولانس مذكور از قضيه مطلع شد، اما در كمال خونسردي كمكي به هوادار سكته‌اي نكرد! پس از گذشت 20 دقيقه از ماجرا، آمبولانس دولتي به ورزشگاه آمد؛ نوشدارويي كه پس از مرگ سهراب هيچ كمكي به احياي هوادار فوت شده نكرد. در ابتداي مطلب به خطرات تماشاي فوتبال اشاره شد. با اتفاقي كه در جريان بازي نفت - پرسپوليس رخ داد، احتمالاً تماشاگران وطني تازه متوجه شده‌اند كه در صورت رخ دادن هر نوع حادثه‌اي بايد منتظر رسيدن نيروهاي اورژانس باشند. اگرچه همچون گذشته مسئولان ذي‌ربط هر كدام با ارائه توضيحاتي خود را از هرگونه مسئوليتي در قبال جان هواداران مبرا دانسته‌اند، اما ذكر چند نكته در خصوص اتفاق تلخ رخ داده، ضروري است. 
مهم‌ترين نكته بحث آمبولانس‌هاي خصوصي است، آمبولانس‌هايي كه تكنسين‌هايشان طبق قرارداد فقط مسئول جان بازيكنان، مربيان و اتفاقاتي هستندكه در مستطيل سبز رخ مي‌دهد و بس. اگر هم فردي ديگر دچار حادثه شود به راحتي هرچه تمام بي‌خيال جان او مي‌شوند و به ديدن مسابقه ادامه مي‌دهند. اين وسط هزاران هوادار بي‌گناه بايد خودشان مراقب حال قلب خودشان باشند و در صورت مشاهده هر مشكلي، شخصاً وارد عمل شوند. در چنين شرايطي گذراندن دوره‌هاي آموزشي كمك‌هاي اوليه و احياي قلب براي تك‌تك آنها ضروري به نظر مي‌رسد. از طرفي نبايد به آمدن آمبولانس‌هاي دولتي هم چندان دل خوش كنند؛ چراكه پس از رسيدن اورژانس، اين مسئولان ورزشگاه هستند كه حوصله باز كردن در اصلي ورزشگاه را ندارند و راننده آمبولانس بايد آنقدر بگردد تا بلكه راهي براي ورود پيدا كند. رسيدن نيروهاي اورژانس به بالاي سر هوادار سكته كرده آن هم پس از نزديك به نيم ساعت هم كه ديگر فايده‌اي ندارد. 

نقش سازمان ليگ، مسئولان ورزشگاه تختي، فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش در اين ماجراي تلخ، نكته ديگري است كه بايد به آن اشاره كرد. سازماني كه مسئول اصلي مسابقات ليگ‌هاي فوتبال است، هيچ ارزشي براي جان هواداران قائل نشده است وگرنه رسيدگي به حال آنها را هم به مجموعه وظايف آمبولانس‌هاي حاضر در ورزشگاه اضافه مي‌كرد. شايد اگر مسئولان ورزشگاه اجازه ورود به موقع را به نيروهاي اورژانس داده بودند، حالا خانواده فوتبال عزادار مرگ يك تماشاگر نبود. فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش هم در چنين مواقعي بسيار بعيد است كه واكنشي به اين ماجرا نشان دهند. در حالي كه پيش از اين هم شاهد اتفاقات ناگوار در ورزشگاه‌هاي فوتبال بوده‌ايم، واقعاً جاي تأسف دارد كه هيچ نهاد و مقام مسئولي به فكر استفاده از نيروهاي امدادي براي كمك رساندن به تماشاگران پرتعداد فوتبال نيفتاده است! مسئول مرگ هوادار فوتبالي روي سكوها كيست؟ آنها كه در اين حادثه قصور كرده‌اند، بعيد است با برخورد جدي مسئولان مواجه شوند، اما فوتبال ايران اين قصورهاي مهلك را هرگز فراموش نخواهد كرد. تسليت گفتن به خانواده متوفي به هيچ وجه از عمق اهمال مسئولان مربوطه كم نمي‌كند. مسابقات ليگ برتر ادامه دارد و هواداران كماكان به ورزشگاه مي‌آيند. لطفاً براي پيشگيري از تكرار چنين اتفاقاتي فكري كنيد.
ارسال نظرات