خبرهای داغ:
معاون دادگستری استان همدان تأکید کرد

ضرورت تدوین طرح ملی برای کنترل خشونت در کشور

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: هنوز در کشور هیچ طرح ملی برای کنترل خشونت در اجتماع وجود ندارد و حل این موضوع بسیار مهم به همت ملی و همگانی نیاز دارد.
کد خبر: ۸۶۰۲۹۸۳
|
۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سعید گلستانی امروز در همایش «پایان خشونت علیه زنان و دختران» با بیان اینکه خداوند نهاد خانواده را برای تربیت بشریت درست کرده است اظهار داشت: خانواده محیط امن و پاکی برای پرورش هر فردی محسوب می‌شود.

وی افزود: نهاد مقدس خانواده پایه‌گذار همه نیکی‌ها و همین طور بدی‌های جامعه بشری است و در درون نهاد خانواده است که انسان‌ها مفید بودن برای هم‌نوعان را فرامی‌گیرند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: در طول تاریخ همواره مردان و زنان سرنوشت‌ساز همه از یک خانواده پاک و از دامن زن و مردی پاک سرشت به دنیا آمده‌اند و از سویی دیگر کسانی که در طول تاریخ به دیگران ظلم و جنایت کردند نیز از یک خانوادهای که دارای خشونت و عدم اعتقاد به بنیان‌های خانوادگی است پا به عرصه وجود گذاشتند.

وی به نقش بی‌بدیل و بی‌همتای مادر در نهاد خانواده برای تربیت و پرورش انسان‌ها اشاره کرد و گفت: شیاطین با انگیزه‌های غیر الهی امروز نهاد مقدس خانواده را هدف گرفته‌اند و بنیان‌های خانواده را به عنوان دشمن خود شناسایی کرده و در تمام برنامه‌های خود نهاد خانواده را برای نابودی هدف گرفته‌اند.

گلستانی بیان کرد: همسر آزاری، کودک آزاری، فرار از خانه، طلاق، خشونت علیه زنان و تک فرزندی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که به نهاد مقدس خانواده وارد می‌شود.

وی خشونت را یک آسیب و کج‌روی اجتماعی دانست و تأکید کرد: اگر خشونت در نهاد انسان کنترل نشود به هیولایی تبدیل می‌شود چراکه خشونت انواع و اقسامی چون فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، تهدید، جنگ، ترور و غیره دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه امروز در سطح جامعه با پدیده شومی به اسم طلاق مواجه هستیم، عنوان کرد: آمار طلاق در کشور در سال 85 تعداد 94 هزار مورد بوده که در پایان سال 93 به 168 هزار مورد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به ازای 730 هزار ازدواج ثبت شده در کشور تعداد 168 هزار مورد طلاق نیز به ثبت رسیده که براساس آمار از سال 85 تاکنون در سطح کشور یک میلیون و 168 هزار مورد طلاق ثبت شده است.

گلستانی یکی از عوامل اصلی طلاق را خشونت در خانواده برشمرد و تصریح کرد: خشونت خانگی دو جنبه اقتصادی و فرهنگی دارد که امروزه علاوه بر بیکاری و اعتیاد عوامل دیگری نیز در بروز خشونت در خانواده مؤثر است.

وی به جابه‌جایی جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: جابه‌جایی جمعیت کشور از روستایی به شهری که قبل از انقلاب 70 درصد مردم در روستاها ساکن بودند و با اجرای انقلاب سفید و تمرکز امکانات در چند کلانشهر شاهد مهاجرت روستائیان به شهرها بودیم که این روند بعد از انقلاب نیز ادامه یافت.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان افزود: جابه‌جایی جمعیتی، تضاد فرهنگی در اجتماع ایجاد می‌کند که تفاوت فرهنگی یکی از عوامل اصلی در بروز خشونت‌ها و طلاق است.

وی یکی دیگر از عوامل گسترش خشونت در جامعه را عدم افزایش آگاهی‌های عمومی دانست و تأکید کرد: افراد نمی‌دانند که نسبت به شرایط و موقعیت‌های مختلف چه رفتاری باید داشته باشند و عدم آموزش به افراد باعث می‌شود که افراد در شرایط بحرانی رفتار مناسب را بروز ندهند که به خشونت و درگیری می‌انجامد.

گلستانی بهترین راهکار برای درمان خشونت در جامعه را بحث آموزش دانست و گفت: هنوز در کشور هیچ طرح ملی برای کنترل خشونت در اجتماع وجود ندارد و حل این موضوع بسیار مهم به همت ملی و همگانی نیاز دارد تا از طریق ارائه آموزش‌های لازم مردم را برای مدیریت و کنترل خشونت راهنمایی کند.

وی افزود: سال گذشته 607 هزار نفر در درگیری‌ها مجروح شدند و 730 نفر نیز در نزاع‌های خیابانی به قتل رسیدند که این آمار نشان می‌دهد افراد قادر به کنترل خشونت درونی خود نیستند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان بر لزوم ارائه خدمات اجتماعی به افراد آسیب دیده و یا در معرض آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: آموزش‌ها باید از دوران دبیرستان، دانشگاه و قبل از ازدواج انجام شود و به افراد آسیب دیده از ناهنجاری‌های اجتماعی نیز خدمات اجتماعی ارائه شود.

وی بیان کرد: زوجین می‌توانند با هزینه بسیار اندکی قبل از ازدواج به ایجاد مؤسسه‌ای برای آموزش کمک کنند چرا که با 19 هزار ثبت ازدواج در سطح استان در سال می‌توان مبلغی را جمع‌آوری کرده و مؤسسه را ایجاد کرد که البته این مهم نیازمند تصویب قانون است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار