رئیس صندوق بین‌المللی پول یوان را جزء ارزهای ذخیره‌ای جهان معرفی کرد که با این اقدام سلطه دلار بر ارزهای جهانی کمرنگ شد.
کد خبر: ۸۶۰۲۵۸۹
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴

به گزارش بسیج،  به نقل از CNBC، روز گذشته کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول با اضافه شدن یوان چین به سبد ارزهای ذخیره جهانی موافقت کرد. این تصمیم که گام دیگری برای ظهور اقتصاد جهانی چین است بعد از آن انجام شد که بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول مبادلات کشورهای آسیایی قابل توجه بوده و یوان چین نقش مهمی در این باره ایفا کرده است.

در بیانیه صندوق بین‌الملل پول لاگارد اشاره کرد که نفوذ و دربرگیری یوان چین نشانه واضحی از اصلاحات اقتصادی در چین است.

لاگارد گفت: تداوم و تعمیق این گونه تلاش‌ها می‌تواند موجب تقویت سیستم مالی و اقتصادی بین‌المللی و نیز موجب تقویت رشد اقتصادی چین و رشد اقتصاد جهانی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، لاگارد و آمریکا نفوذ خود را در سبد ارزهای ذخیره جهانی انجام داده بودند. با این اقدام صندوق بین‌المللی پول یوان به سبدهای ارزی ذخیره جهانی می‌پیوندد که 11 درصد این سبد را مبادلات ارزی این سبد را تشکیل می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول گفت: تأثیر یوان باعث خواهد شد که صندوق ارزهای ذخیره جهانی متنوع و به عنوان ارز قابل قبول جامعه بین‌المللی باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای وارد شدن یوان به این فهرست، دولت چین باید در خصوص بازارهای مالی خود و کنترل بهای یوان شفاف‌تر عمل کند.

در حال حاضر دلارهای آمریکا، استرالیا و کانادا، پوند بریتانیا، یورو، ین ژاپن و فرانک سوئیس فهرست ارزهای ذخیره را تشکیل می‌دهند که در معاملات بین‌المللی استفاده می‌شود.

ذخیره ارزی بانک‌های مرکزی دولت‌ها را ارزهای این فهرست تشکیل می‌دهند.

چین به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان در بسیاری از معاملات بین‌المللی خود مجبور بود، بهای کالای صادراتی خود را به یکی از این ارزها دریافت و سپس تبدیل به یوان کند.

ارسال نظرات