کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به هم زمانی پدیده عظیم اربعین و دومین نامه رهبری گفت: پدیده پیاده روی میلیونی اربعین کمک می‌کند تا نامه رهبری دراین زمان بهتر دیده شود وبیانگر این واقعیت است که اسلامِ زیبایی که در کنگره عظیم اربعین تجلی می‌کند این نظر و فلسفه را درمورد مسائل مهم جهان دارد.
کد خبر: ۸۶۰۲۴۲۸
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: دکتر «مهدی صادقی» کارشناس مسائل سیاسی، دومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی را از منظر زمانی دارای هوشمندی خاصی دانست و گفت: مدت زمان زیادی از حوادث تروریستی در پاریس نگذشته و گرد و خاک و هیجانات اولیه نیز فروکش کرده است و موقعیت مناسبی برای شنیدن تحلیل عمیق و مناسب در مورد اینگونه حوادث است و از همین منظر مقام معظم رهبری با هوشمندی خاصی این زمان را برای نوشتن دومین نامه انتخاب کرده‌اند.

هم زمانی کنگره عظیم اربعین و نامه رهبری از ظرافت‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری

وی هم زمانی پدیده عظیم اربعین و نوشتن نامه رهبری بدون اینکه اشاره‌ای به آن شود را  از دیگر ظرافت‌های نامه امام خامنه‌ای به جوانان غربی عنوان کرد و ادامه داد: پدیده پیاده روی میلیونی اربعین کمک می‌کند تا نامه رهبری دراین زمان بهتر دیده شود و بیانگر این واقعیت است که اسلامِ زیبایی که در کنگره عظیم اربعین تجلی می‌کند این نظر و فلسفه را درمورد مسائل مهم جهان دارد.

دومین نامه رهبری به جوانان غربی نشان دهنده حرکتی مستمر در دیپلماسی گفتمانی

استاد دانشگاه و مؤلف کتاب اسلام هراسی غربی با بیان اینکه این دومین نامه ای است که رهبری به جوانان غربی نوشته‌اند، آن را بیانگر یک حرکت مستمر و نه مقطعی و دفعی دانست و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری خود شخصا متولی دیپلماسی گفتمانی شده‌اند که بالاتر و عمیق تر از دیپلماسی عمومی است و به تعبیری این دیپلماسی گفتمانی یک راهبرد و سیاست کلی نظام است.

نامه به جوانان غربی نتیجه مخاطب شناسی مقام معظم رهبری

دکتر صادقی با اشاره به مخاطب قرار گرفتن جوانان غربی در نامه رهبری آن را حاکی از مخاطب شناسی رهبر انقلاب خواند و تصریح کرد: امام خامنه‌ای می دانند جوانان غربی تنها کسانی هستند که محتوای این نامه در آنها تأثیر خواهد گذاشت و این حرف‌ها را شنونده هستند چرا که این جوانان نسبت به لایه های حکومتی خود اعتراض دارند و در صدد تغییر نگرش در آن هستند و از طرفی دیگر این نامه یک سرمایه گذاری فکری وتا حدی سیاسی است که نتیجه آن در آینده و در سیاستمداران غربی آینده مشخص می‌شود.

تحلیل بدیع و ناب رهبری از داعش

وی تحلیل مقام معظم رهبری از داعش را در این نامه بدیع و ناب توصیف کرد و ادامه داد: ایشان در این نامه با تحلیلی بی‌نظیر فرمودند که داعش نتیجه طبیعی منطقه و صرفا عقیدتی نیست و قبل از وقوع استعمار چنین  پدیده هایی وجود نداشت و با اینکه در جهان اسلام درگیری هایی بوده و اختلاف زیادی وجود داشته است  و حتی منتهی به جنگ نیز می شده است اما چنین پدیده زشتی در جهان اسلام وجود نداشت.

داعش نتیجه عملیات مداخله گرانه غرب در جهان اسلام و پدیده‌ای مبتنی بر عقده و نه بر عقیده

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رهبر انقلاب در این نامه داعش و این تروریسم مدرن را نتیجه عملیات مداخله گرانه غرب در جهان اسلام دانستند ، افزود: داعش اساساً یک پدیده غربی است و از جهان اسلام و نیروهای فکری سیاسی جهان اسلام و حتی نیروهای طبیعی اهل سنت نیز همچنین تفکری به وجود نمی‌آید.

دکتر صادقی با بیان اینکه داعش بعد از حادثه 11 سپتامپر شکل گرفت افزود:داعش ماحصل واکنش نادرست به تروریسم است و 11 سپتامیر هم یک واکنش غیر منطقی، غیر طبیعی وظالمانه نسبت به پدیده تروریسم بود که رهبر انقلاب نیز در آخر نامه اشاره کرده اند که اگر اکنون هم واکنش‌های سطحی نسبت به تروریسم صورت گیرد نتیجه  بدتر و شکاف‌ها بیشتر خواهد شد.

مولف کتاب دیپلماسی فرهنگی تعاملی با اشاره به این بخش از نامه رهبری که «مستندات مسلّم تاریخی بروشنی نشان می‌دهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکّر افراطی و مطرود، آن‌هم در دل یک قبیله‌ی بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت...» یادآور شد: رهبر معظم انقلاب ریشه شکل گیری داعش را به همان حمایتی که استعمار از قبیله بدوی در منطقه انجام داد و اشاره به آل سعود و پیوند آنها با جریان وهابیت دارد دانسته‌اند و این نشان می دهد که این جریان محصول طبیعی جهان اسلام نیست و بلکه نتیجه فرقه سازی جهان غرب متخاصم در دنیای اسلام است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در برداشت دیگری از دومین نامه مقام معظم رهبری با اشاره به این بخش از نامه که «باید پرسید چرا کسانی که در اروپا متولّد شده‌اند و در همان محیط، پرورش فکری و روحی یافته‌اند، جذب این نوع گروه‌ها میشوند؟ ...» خاطرنشان کرد : داعش پدیده‌ای مبتنی بر عقده و نه بر عقیده است و تبعیض های قانونی و ساختاری و رفتار نامناسبی که نظام غرب با مهاجران و مسلمانان  ساکن در کشورهای غربی دارد منجر به چنین واکنش‌های افراطی شده است.

استفاده از مشترکات انسانی در نامه مقام معظم رهبری و احساس نزدیکی با نویسنده نامه

دکتر صادقی خاطرنشان کرد: به صورت کلی در این نامه هوشمندی خاصی وجود دارد و از مشترکات انسانی برای سخن گفتن و رساندن پیام اصلی اسلام استفاده شده است و بعد عاطفی این نامه نسبت به اولین نامه رهبری به جوانان غربی پر رنگتر است  و مخاطب نامه با نویسنده نامه احساس نزدیکی می‌کند.

نامه مقام معظم رهبری خدمتی ویژه به جهان اسلام

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: نامه مقام معظم رهبری از لحاظ استراتژیک خدمتی ویژه به جهان اسلام و حتی کمک به منافع ملی کشورهای اسلامی است چرا که اسلام هراسی و واکنش‌های جنبی آن ضررهای اقتصادی هنگفتی را به کشورهای اسلامی وارد می‌کند و از طرف دیگر این گونه اقدامات از بحرانی شدن بیش از پیش مسائل و نظامی گری غرب تا حدی جلوگیری می‌کند.

یزد آوا/ 

 

ارسال نظرات