شهرام کرمی :

هنرمندان خلاق و جسور در زمینه مقاومت کم نداریم

شهرام کرمی معتقد است جشنواره تئاتر مقاومت، به عنوان یک رویداد جریان ساز باید به صورت سالیانه برگزار شود.
کد خبر: ۸۶۰۲۳۸۷
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶

شهرام کرمی معتقد است جشنواره تئاتر مقاومت، به عنوان یک رویداد جریان ساز باید به صورت سالیانه برگزار شود.

به گزارش ستاد خبری پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، شهرام کرمی نمایشنامه نویس و یکی از اعضا هیئت انتخاب این دوره از جشنواره با اشاره به ضرورت تولید آثار مقاومت گفت: «تئاتر مقاومت، جز آن ژانر از تئاترهایی است که بعد از انقلاب اسلامی در کشور گسترش یافت. گونه هایی که در راستای ارزش های قهرمانان جنگ، فرهنگ خاص ایرانی و توجه به افرادی که در طول هشت سال جنگ تلاش کردند، تبدیل به موضوعی مهم در بین مسئولان و هنرمندان شد.»

او ادامه داد: «در واقع هنر مقاومت، ثمره پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی است که منجر به شکل گیری فضا و ژانر خاص هنری شده است. این فضا به آرمان خواهی، ایثار، شهادت، گذشت و... می پردازد.»

این کارگردان تئاتر با تاکید بر ایجاد جریان مستمر تئاتر مقاومت بیان کرد: «متاسفانه این رویداد هنری آنچنان که باید مورد توجه واقع نشده است. با وجود آنکه این حیطه جزء موضوعات ارزشی، قابل دفاع و پراهمیت اند و مسئولان و نهادهای فرهنگی روی آن تاکید دارند، اما متاسفانه این جریان متولی مشخصی ندارد تا تبدیل به جریان مستمر و مدون شود. عمده فعالیت های صورت گرفته مقطعی بوده است.»

کرمی خاطرنشان کرد: «نمی دانم زمانیکه ما جشنواره های سالیانه و جریان ساز داریم چرا جشنواره تئاتر مقاومت هر دو سال یکبار برگزار می شود؟ به نظرم این جشنواره می تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد. معتقدم جشنواره تئاتر مقاومت می بایستی به اتفاقی سالانه تبدیل شود.»

او با بیان اینکه نباید دچار کلیشه شویم عنوان کرد: «ما در حیطه تئاتر مقاومت دچار تکرار نشدیم، ممکن است دچار کلیشه شده باشیم، آنهم به دلیل نگاه تک بعدی و سفارشی است. این در حالی است که هنرمندان خلاق و جسور در زمینه تئاتر مقاومت کم نداریم. اگر آنها حمایت شوند، مسئله کلیشه نیز برطرف می شود.»

کرمی در رابطه با سطح کیفی آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره اظهار کرد: «آثار بسیار متنوعی از سوی هنرمندان ارائه شده است. آنچه باعث خوشحالی و امیدواری است، حضور هنرمندان جوان و خلاقی بود که نگاه بسیار متفاوتی به موضوعات دفاع مقدس داشتند، با توجه به این که سن آنان در آن دوره حضور نداشتند. این مسئله ضرورت برنامه ریزی مستمر و جدی را در این حوزه نشان می دهد.»

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب اجرای عمومی آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از 31 شهریور تا 7 آذر ماه 1394 برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات