کارشناسان در نشست فیلمسازان جوان با بیان اینکه پیاده روی اربعین فرهنگ و سبک زندگی مومنین آخر الزمان را با خود به همراه دارد، عنوان کردند: بی آنکه آنان را درگیر چارچوب های اداری شوند باید برای پیشبرد اهداف انقلاب باید از حضور فعالانه مردم استفاده کرد.
کد خبر: ۸۶۰۲۲۰۱
|
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  حجت الاسلام عباس مولایی در چهل و هفتمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در باب تاکیدات ائمه بر زیارت حضرت سیدالشهدا و زیارت اربعین اظهار داشت: در روایات زیارت اباعبدالله هم شرط ایمان معرفی شده و هم تاکید شده کسی که زیارت ایشان نرود اصلا شیعه محسوب نمی شود. روایت اول از امام صادق (ع) است که شخصی به محضر امام صادق رسید حضرت از او سؤال کرد شما سالی یک مرتبه به زیارت جد غریب ما می‌روی؟ گفت نه. حضرت پرسیدند دو سال چه؟ گفت نه. گفتند در طی سه سال هم به زیارت جد ما نمی روی؟ گفت بعضی وقت‌ها در سه سال هم نمی‌روم حضرت خیلی ناراحت شدند و اعتاب آمیز با او رفتار کردند.آن شخص گفت:  بعضی اوقات وضعیت کاری ام اجازه نمی دهد و نمی توانم به زیارت مشرف بشوم حضرت فرمودند تو در عذری اما اگر بهانه‌ای نداری و اگر کسی بتواند کار تو را انجام دهد این فرصت استثنایی را از دست نده.

کسی که به زیارت سید الشهدا نرود در بهشت مستاجر است

وی در ادامه افزود: آیت الله بهجت ابتدای جلسات‌شان نکاتی اخلاقی را مطرح می‌کردند که از جمله این موارد روایتی بود از امام صادق که اگر کسی به زیارت اباعبدالله (ع) نرود اگر در زمره بهشت هم باشد در بهشت مستاجر است یعنی صاحب خانه نیست مهمان اهل بهشت است و حضورشان در بهشت عاریتی است و جای ثابتی در بهشت ندارد.

حجت السلام مولایی به زمینه‌های شکل گیری زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: زیارت اربعین از روایتی از حضرت عسگری و تاثیر این روایت در جامعه شیعه آغاز شد. امام حسن عسگری در روایتی فرمودند صفات مومن پنج چیز است که یکی‌ش زیارت اربعین است یعنی در اربعین به زیارت سیدالشهدا مشرف می‌شود خب طبعا وقتی این مطلب را که عنوان می‌کردند به اثرات و کارکردهایی که جامعه شیعه از این زیارت می‌تواند به دست بیاورد هم فکر می‌کردند یعنی اگر همه‌ی جامعه‌ی شیعه به زیارت اربعین بیایند و همه جامعه شیعه کنار قبر اباعبدلله بیایند و ایشان را زیارت کنند این اثراتی را در جامعه می‌تواند داشته باشد که هیچ چیز با این اثرات برابری نمی‌کند.

باید از فرهنگ اربعین سبک زندگی استخراج کنیم

وی با اشاره به علائم محقق شده در اربعین به عنوان آخر الزمان اظهار داشت: در دوران آخر الزمان مومنین باید رفتارشان شکل رفتار مریدان شیعیان حقیقی حضرت سید الشهدا را به خودش بگیرد. و این یعنی سبک زندگی‌ای که در آیه 200 سوره آل عمران به آن اشاره شده است و امام صادق (ع) درباره این آیه می‌فرمایند این آیه برای دوران آخر الزمان است که در آن انجام چهار کار دستور داده شده است: ای کسانی که ایمان آورده‌اید صبر فردی داشته باشید و همدیگر را به صبر دعوت کنید منفعل نباشید و در همه‌ی عرصه‌ها تقوا پیشه کنید این چهار مورد باعث نجات است. حالا در معجزه‌ی آخرالزمانی اربعین تمام این چهار مورد لحاظ شده است این همه در حالی است که رسانه‌های خبری دنیا بزرگترین اجتماع بشری را نفی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که اخبار بزرگ‌ترین اجتماع بشری به گوش افراد مختلف در عالم برسد بلکه آن‌هایی که حق جو و حق طلب هستند به سید الشهدا گرایش پیدا کنند.

این مبلغ دینی استخراج سبک زندگی اسلامی را از فرهنگ زیارت اربعین الزامی دانست و افزود: یکی از مشکلاتی که در جامعه‌ی ما در این است که تا اسم سبک زندگی می آید خیلی ها فکر می کنند ناظر بر نوع غذا خوردن، نوع پوشاک، نوع رفتار، حرف زدن و یک سری امور ظاهری است در حالی که در مورد سبک زندگی مومن هیچ کدام از این‌ها در اولویت نیست اولویت سبک زندگی یک انسان مسلمان و مومن مسأله هویت یابی است. مساله هویت یابی دقیقا در اربعین مطرح است تا یک زائری در خیل زائران اباعبدالله (ع) قرار می گیرد از مسیر نجف تا کربلا و حتی لب مرز خودش در خیل عظیم زائران می‌بیند اگر غروری هم داشته باشد شکسته می شود چرا خود همچون قطره‌ای در دریا می‌بیند. در ادامه این مسیر وقتی حرکت می‌کند وقتی نوع عطوفت و مهربانی جامعه مسلمین را نسبت به هم می بیند ناخود آگاه اگر غروری هم داشته باشد در هم شکسته می شود.

هویت یابی از اولین اثر حضور در اربعین

وی اولین نتایج حضور در پیاده روی اربعین هویت یابی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: شما زیارت اربعین را هم که نگاه کنید می بیند اولین مسأله همین مسأله هویت یابی است. خطاب به خدا می‌گوید خون‌شان را در راه تو تقدیم کردند تا بندگان خدا از جنگ، سرگردانی و ضلالت بیرون بیایند. ضلالت و فتنه هایی که در دوران آخر زمان ایجاد می شود و باعث سرگردانی می‌شود چه چیزی این فتنه‌ها را از بین می‌برد؟ آن هویت یابی که در کربلا و در اربعین سید الشهدا اتفاق می تواند.

حجت الاسلام مولایی دومین نتایج حضور در اربعین را مساله حرکت دانست و اظهار داشت: حرکت یعنی عدم سکون یعنی شیعه منفعل نیست و اثر گذار است ساکت و آرام گوشه ای نمی نشیند که هر بلایی خواستند به سرش بیاروند. در اقصی نقاط جهان هر اتفاقی بیفتد صدایش در نیاید و بعد هم به او بگویند این خیلی بچه خوبی است. اتفاقا در دوران آخر الزمان شیعه باید واکنش نشان دهد و با دیگران ارتباط بگیرد. در روایت داریم که شیعه‌ها دیگران را عاشق ما اهل بیت می‌کنند. روایتی از امام صادق (ع) نقل شده کسی از ایشان پرسید ویژگی شیعیان شما چیست؟ امام فرمودند یکی از ویژگی های شیعیان ما در نوع ارتباط شان با دیگران است یعنی طوری با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند که دیگران بعد از ارتباط با این‌ها می‌گویند این شیعه‌‌ی جعفربن محمد بود و این مرا خوشحال می کند در این حرکت که این جمع عظیم راه می افتند این مسأله عدم انفعال، عدم عزلت و گوشه نشینی نشان داده می‌شود.

مواسات فقط در بین زائران کربلا و در اربعین دیده می‌شود

وی با اشاره به مسأله مواسات به عنوان سومین نتیجه حضور در اربعین تصریح کرد: شما به حرم حضرت ابالفضل (ع) که مشرف می‌شوید یکی از صفاتی که در رابطه با ایشان می‌گویی چیست؟ سلام بر شما برادری که مواسات نسبت به سیدا الشهدا داشتی. مواسات یعنی خود را ندیدن یعنی غرق در ولایت شدن و در مرحله‌ پایین‌تر غرق شدن در مومنینی که بر دیگران ولایت دارند. مومنی در زمینه ای فضیلتی دارد و دیگران باید تن به ولایت او بدهند. ولی فقیه است و حرفش در جامعه فصل الخطاب است و دیگران باید بتوانند تن به ولایت او بدهند. شما در مسیر اربعین می بینید زائران نهایت مهروزی را نسبت به یکدیگر دارند بعضا سر راه می‌نشینند و اصرار می‌کنند که به موکب ما بیایید ما بتوانیم از شما پذیرایی کنیم. لباس‌هایشان را می‌شویند حمام خانه‌هایشان را در اختیار زائران قرار می‌دهند بدون اینکه زبان هم‌دیگر را متوجه شوند بعضا به اصرار به ترمیم کردن زخم‌ها و تاول‌های پاهای زائران می‌پردازند این نهایت مواسات است این نوع از تعاطف کجا پیدا می شود؟ این فقط در کربلا دیده می‌شود.

این مبلغ دینی جهانی شدن فرهنگ و سبک زندگی اربعین را از جمله الزاماتی برای ظهور امام زمان عج دانست و گفت: حضرت امام صادق (ع) فرمودند کسی از من پرسید حضرت حجت کی ظهور خواهند؟ شما که می‌گویید غیبت طولانی دارند! امام صادق فرمودند آن روزی که مومنین بتوانند دست در جیب هم بکنند و  از جیب هم خرج کنند بدون اینکه اگر مطلع شوند ذره ای ناراحتی از هم به دل بگیرند شما درکربلا این را می‌بینید. همه عالم تلاش می‌کنند چیزی را به دست بیاورند در کربلا طرف هرچه به دست آورده، زمین و خانه همه را می فروشد و خرج زائران اباعبدالله می کند و بعد دوباره می رود زندگی ش را از صفر شروع می کند. این نهایت مواسات است.

اربعین مقدمه‌ای برای شکل گیری امت واحده

وی در خصوص زمینه‌های شکل گیری آرمان امت واحده‌ی امام خمینی در اربعین اظهار داشت: حضرت امام برای تحقق امت واحده اسلامی سه حرکت انجام دادند حرکت اول این بود که آمدند یک سری ساختار ها را فراهم کردند مثل نماز جمعه بعد هم خطاب به ملت فرمودند نماز جمعه محور ائتلاف امت اسلامی است نمازجمعه ها در کشور راه افتاد افرادی به عنوان امام جمعه به شهرستان‌ها معرفی کردند که ابتدای انقلاب خیلی از امورات مردم از طریق همین نماز جمعه به مسؤلین اطلاع رسانی می‌شد و خیلی از مشکلات مردم در همین نماز جمعه ها حل و فصل می شد. من جملات امام را درباره امت واحده عرض کنم خدمت شما: «این نماز جمعه را تشکیل دادیم تا در بتوانند مشکلات جامعه اسلامی را حل بکنند اسلام این گونه اجتماعات را فراهم کرده است تا استفاده دینی شود عواطف و برادری و همکاری افراد تقویت شود رشد فکری بیشتری پیدا کنند برای مشکلات سیاسی اجتماعی خود راه حل‌هایی بیابند و به دنبال آن به جهاد و کوشش دسته جمعی بپردازند.» این جملات حضرت امام است درباره این ساختاری که به عنوان مقدمات امت واحده ایجاد شد و در مرحله بعد امام سران کشورها و دولت‌ها را به تشکیل امت واحده دعوت کردند یعنی همه‌شان جمع شوند و یک تصمیم بگیرند بعضی ها فکر می کنند آرمان امت واحده این است که حضم مذهب در مذهب شود یعنی من اگر اعتقاد متفاوتی نسبت به اعتقاد شما دارم از اعتقاداتم دست بکشم و اعتقادات شما را بپذیرم در حالی که این معنای امت واحده نیست.

عباس مولایی وحدت را حلقه‌ی وصل امت واحده خواند و خاطر نشان کرد: امت واحده یعنی ما اختلافات را کنار بگذاریم از افتراقات ها فاصله بگیریم و آن مواردی را که باعث می‌شود اتحاد پیدا کنیم را پر رنگ کنیم روی موارد مشترک و اتفاق نظرها تاکید کنیم. مساله امت واحده در دو حوزه مطرح می شود یکی در حوزه اعتقادات و یکی در حوزه عمل. در حوزه اعتقادات همین که در قران مساله شرک نورزیدن مطرح می‌شود یعنی توحید که یک مساله اعتقادی است. همه امت اسلامی در توحید مشترک اند همچنین در مساله نبوت و معاد هم اشتراک نظر دارند حالا شاید در فروعات اختلافاتی باشد اما در اصل اشتراک داریم وقتی امت واحده گرد این سه موضوعی که در اصول دین و مذهب است جمع شوند اتحاد حاصل می‌شود.

تاکید امام خمینی نسبت به اتحاد دولت ها علیه استکبار

وی دعوت امام از دولت‌ها را به تشکیل اجتماعی بزرگ برای حل مشکلات، اقدام دوم ایشان به منظور شکل گیری امت واحده خواند و بیان داشت: امام فرمودند اگر مردم جمع شوند و یک سطل بریزند آب اسرائیل را می برد چرا شما نمی‌توانید بایستید در برابر اسرائیل؟ چرا امت اسلامی ید واحد نمی شوند؟ اختلاف‌ها را کنار نمی‌گذارند بیایند جلوی اسرائیل بایستند. جمله امام خطاب به دولت‌ها این است: ما حرف مان این است که قبل اینکه خود ملت ها قیام کنند خود دولت ها بیاند خاضع شوند با هم دوست بشوند با هم جلسه‌ای درست کنند همه‌ی رئیس جمهورها بنشینند و مسائل‌شان را حل بکنند و هرکسی جای خودش باشد لکن در مصالح کلی اسلامی در آن چیزی که همه هجوم آورده‌اند به اسلام در آن با هم اجتماع کنند جلوی‌شان را بگیرند و آسان هم هست. در جای دیگر امام می‌فرماید: ما میل داریم که با همه کشورهای اسلامی برادر باشیم همه حکومت ها در عین اینکه اعوجاج دارند برگردند به ما دست اخوت بدهند ما صلاح همه را می‌خواهیم.

مولایی در ادامه افزود: امام وقتی دیدند از دولت ها نتیجه نگرفتند آمدند سراغ ملت ها و گفتند خود ملت ها اختلافات را کنار بگذارند در جایی می‌فرمایند: ملت ها خودشان باید در فکر اسلام باشند مأیوسیم ما از سران اکثر قریب به اتفاق مسلمین لکن ملت ها خودشان باید به فکر باشند از آن ها مایوس نیستیم.

برائت از مشرکین از مکه تا کربلا

وی برائت از مشرکین را سومین اقدام امام در راستای تحقق امت واحده اعلام کرد و گفت: با اینکه فاجعه کشتار حجاج که در سال 66 اتفاق افتاد و فاجعه‌هایی که بعدا توسط حکومت عربستان رخ داد اما امام حتی در آن شرایط مساله برائت از مشرکین را به عنوان محور ائتلاف مسلمین معرفی کردند. در همه این‌ سالها شاید یک جاهایی ضعف دیپلماسی ما در برابر عربستان شاید یک جاهایی ضعف عملکرد فرهنگی ما در حج باعث شد که به صورت صد درصد این اتفاق در مکه نیفتد خداوند متعال معجزه‌ای را رقم زد که این اتفاق در کربلا بیفتد. بعد از این همه سال جمعیتی که حج می روند نهایتا بشوند پنج میلیون نفر ولی جمعیتی که کربلا می روند سال گذشته نزدیک به 20 میلیون نفر بودند. در روایات داریم یک نفر زائر قبر اباعبدالله (ع) که در ایام اربعین به زیارت سید الشهدا می آید مساوی است با هزار نفر نیروی جنگی سوار بر ورزیده ترین اسب‌های جنگی است. شما 20 میلیون نفر را ضربدر هزار بکنید ببینید چه رقمی به دست می آید یعنی 20 میلیارد نفر. این تاثیر معنوی زیارت کربلا در ایام اربعین است. ما اعتقاد داریم در داستان تالوت چه بسا قوم اندکی با تکیه بر خدا بر قوم بسیاری غلبه می‌کنند.

وی در خصوص ارتباط شکل گیری بسیج مستضعفین با اربعین سیدالشهدا گفت: اول باید کلمه استضعاف را معنا کنیم و بعد ببینیم بسیج مستضعفین شکل گرفته یا نگرفته. استضعاف در آیات و روایت به کسی می‌گویند که عمل به حق نمی‌کند اما نسبت به حق موضع و عناد هم ندارد. هر کسی در برابر حق عناد ورزید طبق آیات قرآن مستکبر است. شیطان استکبار ورزید اگر استضعاف و استکبار را معنا کنیم خیلی چیزها برای ما مشخص می‌شود. بسیج یک فکر است یک حرکت خودجوشی است که امروز بین ملت‌ها دارد اتفاق می‌افتد. بسیج مستضعفین در اربعین محقق شده است از کشورهای مختلف دارند می آیند تفکر بسیجی را دارند  و همه‌شان هم همین که در مسیر سید الشهدا قدم می‌گذارند همین که نسبت به هم تعاطف و مهرورزی دارند و همین حرکت به سمت امام حسین یعنی من نسبت به حق موضع ندارم. این تجلی یک نوع تفکر بسیجی است عمیق‌ترین نوع تفکر بسیجی هم اتفاقا همین‌جا است. حضرت آقا در سال 85 در جمع سران کشورهای مسلمان قبل از وقایع بیداری اسلامی سخنرانی ای دارند که در باب هدایت بیداری اسلامی می فرمایند: مهم‌ترین عنصر برای زدودن ظلم در هر جایی بیرون آمدن مردم است اصل استفاده از مردم ظلم را با نشستن در خانه نمی شود دفع کرد باید بیرون بیایید اگر هم بیرون آمدید سختی هایی دارد ممکن است کسی شهید شود، خونی هم ریخته شود ولی باید سختی ها را تحمل کرد تا این کار به نتیجه برسد. بزرگترین تجمعی که مردم در آن جمع می‌شوند کجاست؟ اربعین سیدالشهدا!؛ یک 9 دی در این مملکت اتفاق افتاد مردم آمدند بیرون و بساط فتنه جمع شد اربعین بساط فتنه را از کل عالم می تواند جمع کند اگر باور داشته باشیم به اینکه اثر اربعین در کل دنیا متجلی می‌شود.

اقتصاد مقاومتی در اربعین عینیت یافته است!

این مبلغ دینی با اشاره به سوژه‌ها و ابعاد کشف نشده‌ای که در اربعین وجود دارد، گفت: خیلی سوژه ها در اربعین مطرح است مثل اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا از آن صحبت می‌کنند اما متأسفانه هیچ کس به فکر نیست و نه می‌فهمد اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ ولی شما می‌بینید یکی از بارزترین وجوه اقتصاد مقاومتی دارد اتفاق می‌افتد. 20 میلیون نفر خودشان را مدیریت می‌کنند بدون اینکه نیاز به کسی داشته باشند. این خودش یک سوژه است.

وی افزود: حضرت آقا به جوانان اروپا و امریکای شمالی نامه نوشتند ما در نسبت با نامه ایشان منفعل عمل کردیم یعنی همان سبک زندگی که می‌گوییم در اربعین باید حرکت کرد را ما اینجا پیاده نکردیم. این نامه نوشته شد ترجمه منتشر هم شد ولی کاری انجام نشد این کار کجا می‌تواند انجام شود؟ در اربعین هر ساله شیعیان کشورهای مختلف دارند می‌آیند از امریکا و اروپا هزار نفر- دو هزار نفر ثبت نام می‌کنند و به سختی می‌آیند همین یک سوژه است به هر حال یک حرکتی در دنیا دارد اتفاق می افتد هرچند که رسانه سانسور می‌کنند. نیجریه‌ای ها را ببینید ‌پیروان امام راحل که در نیجریه منشا یک تحولی شدند. همین‌ها را یک نفر برود در اربعین به عنوان سوژه روی این‌ها کار بکند که اصلا تاثیر اربعین در خط گیری و مقاومت‌شان چیست خودشان تا چه حد خود را وابسته به اربعین سید الشهدا و آمدن به سمت حرم اباعبدالله می‌بینند و چه اندازه آمدن به سمت کربلای سیدالشهدا در مقاومت‌شان مؤثر است. تأثیر اربعین در مقاومت ملت.

اربعین انقلابی برای براندازی ظلم

وی درباره نقش اربعین در براندازی ظلم اظهار داشت: وقتی مسأله انقلاب‌های مخملین مطرح شده بود فکر می‌کردم تأثیر اربعین در انقلاب‌های مخملی صحیح چیست‌؟ خیلی ها به عنوان یک تئوری امروز مطرح می‌کنند وقتی می‌خواهند حکومتی را تغییر بدهند سناریو انقلاب مخملی را در آن اجرا می‌کنند. که یک عده‌ای به صورت نرم و آرام اعتراض خود را نشان دهند و در کشور ما هم به هر حال سال 88 پروژه همین بود براندازی نرم. خب همین به صورت صحیح‌ش براندازی ظلم به صورت نرم در اربعین دارد اتفاق می افتد شعار ندارند که دارند: هیهات من الذله! رنگ ندارند که دارند با پرچم هایی به سمت حرم می‌روند که روی همه‌شان نوشته شده است: یا حسین!

حجت الاسلام عباس مولایی در پایان به سختی از آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله بهجت می گفتند امام زمان که تشریف بیاورند با پنج جمله خودشان را معرفی می کنند که عین پنج جمله به امام حسین مربوط است و این یعنی انسان‌ها باید امام حسین(ع) را بشناسند که امام زمان(عج) به وسیله امام حسین(ع) خودش را معرفی کند. آقای بهجت می فرمودند معرفی امام حسین(ع) به مردم جهان در اربعین اتفاق می افتد. اگر روزی همه عالم حضرت سید الشهدا را شناختند حضرت ولی عصر تشریف می‌آورند آن روز است که می توانند راحت فریاد بزنند من فرزند همان حسینی هستم که در برابر ظلم و جور زمانه‌ش ایستاد و شهید شد.

در ادامه این نشست دکتر دکتر روح الله ایزد‌خواه دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی درباره ارتباط مردمی بودن انقلاب اسلامی با شکل گیری بسیج مستضعفین، گفت: امام در آذر ماه 1358 فرمان تشکیل بسیج را می‌دهند چرا حضرت امام به حضور مردم در عرصه های مختلف تاکید داشتند؛ انقلاب اسلامی در عرصه نظام سازی و تشکیل و حکومت یک الگویی داشت که متمایز بود با تمام الگوهای بشری سابق این الگو نظام سازی انقلاب یکی از مؤلفه‌های اصلی و ارکانش مردمی بودن بود و هست اما بحث مردمی بودن همه نظام‌های اجتماعی، نظام سیاسی، نظام اقتصادی و نظام فرهنگی که از جمله نظامات مهم هستند.

انقلابی با الگوی حکومتی متفاوت بر مبنای حضور مردم

وی با اشاره به برخی ابعاد انقلاب که با کمک مردم حرکت رو به رشدی داشته است، گفت: در عرصه سیاست حرکت جلوتر است یعنی حضور مردم در عرصه سیاست پر رنگ تر و عینی تر شده است در عرصه فرهنگ در طول راه هستیم و در عرصه اقتصاد در ابتدای راه هستیم.

ایزدخواه افزود: مردمی شدن مکتبی است که انقلاب اسلامی به وجود آورده است قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت. امروز در اقتصاد به واژه ای به اسم مشارکت رسیده اند اما انقلاب 37 سال پیش تجربه حضور مردم را برای ما شکل داد.

وی با اشاره به فرمان تشکیل جهاد سازندگی توسط امام اظهار داشت: امام فرمان تشکیل جهاد را این طور شروع می‌کنند: ما باید متوسل شویم به ملت در مشکلات کشور این جمله آغازین تشکیل جهاد سازندگی است. ما 37 سال پیش حضور و اتکاء به مردم مورد نظرمان بوده است نه مشارکت چند پله بیشتر از مشارکت! مشارکت یک نگاه حداقلی است.

تشکیل نهضت سواد آموزی اقدامی خود جوش برای رفع بی سواد

دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی نهضت سواد آموزی را عرصه ی دیگری خواند که با فرمان امام مبنی بر فعالیت جهادی شکل گرفت، خاطر نشان کرد: در آن زمان درصد بی سوادی بسیار بالا بود نزدیک به هفتاد درصد بی سوادی مطلق داشتیم کشوری که بخواهد پیشرفت کند و فرهنگ ساز باشد نمی‌تواند بی سواد باشد. در نظام آموزش و تربیت هم امام مردم را فرا می خواند که بیایید در این نهضت شرکت کنید و مردم می روند شرکت می کنند.

وی تصریح کرد: در جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری هم امام نهادی را به این نام شکل می دهند که بخش بزرگی از نیازهای فناورانه جنگ را همین جهاد دانشگاهی پوشش داد و بعد هم درباره زیرساخت‌های کشور. در عرصه صنعت جهاد خودکفایی صنعت شکل گرفت صنایع غذایی، صنایع نیروگاه در این زمینه‌ها خودکفا شدیم. کمیته امام در عرصه محرومیت زدایی، بنیاد مسکن در عرصه مسکن سازی با تمرکز در روستاها بیشتر، نهضت مدرسه سازی خیرین مدرسه ساز؛ همه از جمله اموری بودند با نگاه جهادی و به صحنه آوردن مردم شکل گرفتند.

در ازای هر نهاد دولتی یک نهاد مردمی

ایزد خواه شکل گیری این نهادهای جهادی را نشانه الگو و مدل حکومت انقلاب اسلامی بر مبنای حضور مردم در مدیریت کشور دانست و اظهار داشت: ما به ازای هر کدام از این حرکت ها یک نهاد دولتی داریم وزارت آموزش داریم نهضت سواد آموزی هم شکل می گیرد وزارت کشاورزی داریم جهاد سازندگی هم شکل می گیرد وزارت مسکن داریم بنیاد مسکن هم شکل می‌گیرد وزارت علوم داریم جهاد دانشگاهی هم شکل میگیرد ارتش داریم و سپاه پاسداران شکل می‌گیرد.

وی افزود: این الگوی جهادی مردمی است یعنی نهادها و هسته های جهادی می آیند که مردم را به صحنه بیاورند جهاد سازندگی فراتر از یک نهاد بود یک حرکت بود درست است نهادش شکل گرفت و جهادی ها آمدند و نهاد جهاد سازندگی را شکل دادند منتها به تبع این کار نیروهای مردمی به صحنه آمدند مهندس به روستا می‌رفت و نیروی کار را مردم می‌آوردند مهندس می‌خواست ساعت چهار بعد از ظهر دست از کار بکشد مردم نمی‌گذاشتند می‌گفتند ما نیروی تازه نفس می‌آوریم شما هم تا شب بالای سر پروژه بایست و کار را تمام کن. در احیای اراضی کشاورزی پول کم می آوردند روستایی‌ها پول و طلای‌شان را جمع می کردند و می‌گفتند کم دارید؟ این هم منابع مالی! برای خودشان قرار بود آباد شود خیرشان هم به خودشان می‌رسید. در نهضت سواد آموزی مدرسه این قدر نبود که این همه کلاس سواد آموزی راه بیفتد مردم خانه‌ی شان را در اختیار قرار می‌دادند یک نفر تحصیل‌کرده هم در آن محله معلم می‌شد مدرسه محل هم می گفت آزمون و مدرک ش هم با من.

برای ثمر بخشی حرکت های خودش نباید دست و پای مردم را بست

وی در خصوص قاعده‌های مردمی شدن کار گفت: آقا می‌فرمایند فرمول‌های اقتصاد مقاومتی را کشف کنید. فرمول ها چیست اولین شرط حضور مردم در صحنه این است که با همان ویژگی که دارند پذیرفته شوند مردم را نباید در سازمان‌ها محدود کرد نباید گفت شما عضو فلان سازمان مردم نهاد بشو تا تو را به رسمیت بشناسیم. آن پیرزنی که مرغش در روز دو تا تخم تولید می‌کرد یکی ش را برای جبهه کنار می‌گذاشت. این پیر زن عضو کدام نهاد بود؟ عضو کدام سازمان بود؟! اما این در تشیکلات مردمی جبهه حضور داشت محصولش به ثمر می‌نشست و نیاز را رفع می کرد. مردم را نمی شود در سازمان ها محدود کرد اگر قرار بود هیات های حسینی محدود شوند اصلا 14 قرن طول نمی کشید. هیچ قید و شرطی نمی شود برای حضور مردم گذاشت اصول دارد اما اصول ناظر به موضوع است نه ناظر به شکل و حرکت مردم نیست. مردم همان طور که می توانند و بلدند به صحنه بیایند. نیروهای مردم متعددند از بچه پنج ساله تا 85 ساله در آن هست شما باید بتوانید از همه این ظرفیت ها استفاده بکنی اینکه ما بگوییم فقط یک سری سازمان های خاص این در جامعه‌ی ما جواب گو نیست و مربوط به جوامع غربی است که دست‌شان بسته است و نمی‌توانند حکومت را اداره کنند مجبورند به نظامات و ساختارهای مضاعف و دست و پا گیر متوسل شوند.

اقلیتی جهادی می‌توانند اکثریت غیر جهادی را به صحنه بیاورند

ایزدخواه درباره چگونگی به صحنه آوردن مردم بیان داشت: نکته دوم وجود هسته‌های جهادی است. مردم را چه کسی می‌تواند به صحنه بیاورد؟ هسته‌های جهادی، حزب الله و مومن جهادی می‌تواند مردم را به صحنه بیاورد. البته این هسته های هم خودشان خودجوش و مردمی اند اما وقتی به صحنه می‌آیند مردم هم شور انگیز وارد می‌شوند.  مهندسی از دانشگاه شریف به یکی از روستاهای دور افتاده زاهدان می رفت و شروع می کرد به جا به جا کردن کیسه های آرد را جا به جا کردن. می گفتند این کیست و از کجا آمده است؟ برای چه آمده؟ حقوق می گیرد؟ نه! می خواهد به ما خدمت کند؟ بعد مردم با خود می گفتند وقتی این از تهران آمده است برای ما کار کند چرا ما کار نکنیم و این گونه مردم هم وارد صحنه می شدند برای همین لازم نیست همه مردم جهادی باشند پنج درصد جهادی اند 95 درصد دیگر به هوای آن پنج درصد به صحنه می‌آیند. پنج درصد ایثار می‌کنند و 95 درصد توان بالفعل‌شان را به صحنه می‌آورند. برای به پای کار آوردن مردم نیاز نیست همه مردم جهادی باشند بلکه وقتی حرکت جهادی شکل گرفت مردم می‌آیند نقش خود را ایفا می کنند.

وی با اشاره به ادامه حرکت های جهادی در بعد از جنگ گفت: در دوره ی بعد از جنگ این حرکت ها ادامه پیدا می‌کند. جریانی به  نام علم و فناوری با دستور رهبری راه افتاد و ایشان هم به نهادهای دولتی اتکا نکردند ، هسته‌های خودش جوش مردمی راه افتاد. من تکنسینی با مدرک فوق دیپلم را در گناباد دیدم که 12 اختراع درکارگاه خودش انجام داده بود و الان داشت با آن کار می کرد و تولید سرمایه می‌کرد. من پرسیدم شما خودت را به بنیاد نخبگان معرفی کردی؟ گفت نه کجاست هست؟ اصلا خبر نداشت که دولت یک امتیازاتی را به نخبگان تعلق داده است.

ایزدخواه افزود: یک پیرمردی را در شهرستان سر بیشه خراسان جنوبی دیدم. سربیشه شهری است که مزیت کشاورزی و معدنی دارد. آن زمانی که ما رفتیم کشاورزی اش فعال بود اما معادنش غیر فعال بود. منتها مسئول دولتی که آنجا بود گفت اینجا 53 معدن دارد گفتم اداره زمین شناسی دارید اینجا؟ گفت نه. گفتم این معادن را چه کسی شناسایی کرده است ؟ رفت یک پیرمردی را نشانم داد و گفت این شناسایی کرده است. پیرمرد گفت من داشتم این کوه ها را که نگاه می کردم دیدم یکی شان سرخ است یکی سبز است فهمیدم این ها ذخایر معدنی دارد شروع کردم آماتوری یاد گرفتن، دستگاه‌هایش را هم با پول تو جیبی خودم خریدم پشت خانه‌ام یک قسمتی را اختصاص دادم و تکه های سنگ را می‌آوردم انبار می کردم خودم با این دستگاه شروع کردم به سنجش عیار و بعد فرستادم اداره زمین شناسی مشهد 90 درصدش را ثبت کردند.

همه عوامل لازم برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی را داریم

وی در خصوص عوامل لازم برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی گفت: در حوزه اقتصاد اول راهیم هم دولت و هم ملت دارد گیج می زند اگر باور داریم که الگوی حضور مردم جواب داده اقتصاد مقاومتی کار دو سال است چون ما جز 4-5 کشور معدود دنیا هستیم که همه عوامل لازم برای اقتصاد شکوفا را دارد. عواملی از جمله پول، منابع معدنی و طبیعی، نیروی انسانی جوان داریم، دانش و تکنولوژی، سازمان و وزارتخانه. عوامل لازم را داریم اما چرا اقتصاد مقاومتی شکل نمی گیرد چون باید مدل و الگوی اصیل انقلاب در این عرصه بیاید تا شکل بگیرد. حضرت آقا می‌فرمایند هر جا در انقلاب موفق شدیم جز با حرکت جهادی نبوده است.

دبیر اندیشکده جهاد اقتصادی اضافه کرد: حرکت جهادی این است که جهادگر بیاید مردم را به صحنه بیاورد. حکومت ماموریت می دهد حضرت امام گفت بی سوادی یک مانع است باید رفع شود. صنایع مونتاژ یک مانع است باید رفع شود روستاها عقب مانده است باید درست شود آقا فرمودند در علم و فناوری باید پیشتاز شویم اقتصاد مقاومتی باید شکل بگیرد، نهضت کاهش خام فروشی این ها همه مسائل و ماموریت‌هایی است که ولی امر مشخص می کند. پس در فرایند حرکت جهادی اول ماموریت را ولی مشخص میکند در مرحله دوم نیروهای جهادی در قالب هسته های جهادی باید بیفتند در پی تحقق این امر و سوم اینکه عرصه برای حضور مردم فراهم شود.

وی با اشاره به سوژه‌هایی در عرصه اقتصاد برای مستندسازان گفت: چند عرصه دارد اقتصاد که بر حسب علایق به سمتی بروند سوژه های متعددی در آن وجود دارد. 1- عرصه توسعه روستایی. ما جز کشورهایی هستیم که در توسعه روستایی شتاب داشته ایم از جمله در زمینه‌های کشاوزی، راه، مسکن، زنان، حسینیه، مساجد، هیات ها، برق کشی. اوایل کارها جهادسازندگی می گفتند بعضی از روستاها در نقشه نبود یعنی هیچ مامور دولتی تا آن تاریخ اصلا پایش را آنجا نگذاشته بود. 2-عرصه صنعت خودکفایی در عرصه صنعت. من یادم است در کودکی پنیر بسته بندی شده از دانمارک می آمد و مصرف می کردیم بچه های جهاد گفتند چرا باید پنیر را از دانمارک بیاورند شروع کردند که صنعت لبنیات سازی راه انداختند دانمارکی فهمیدند و گفتند خودتان تولید کنید اما ماشین هایش را از ما بگیرید آن ها گفتند نه ما اراده کردیم تجهیزات را هم خودمان تولید می کنید. ما الان در صنعت لبنیات صد درد صد خود کفاییم.3- عرصه فناوری یکی دیگر از عرصه هاست. 4- فضای شهری 5- کشاورزی

وی در خصوص انتقال این تجارت به دیگر کشورهای جهان خاطر نشان کرد: یک سازمان های بین المللی هستند که مسائل توسعه را برای کشورهای جهان سوم آموزش می دهند من دیدم و شنیدم از مدیران کشور که می‌گویند کسی آمده بود و داشت مدل تامین مالی خرد را آموزش می داد –یعنی چطور پول مردم را جمع کنیم با آن کارهای بزرگ انجام بدهیم- راوی از بچه های قدیم جهاد بود و می گفت من دیدم این حرف ها برایمان آشناست گفتم ما این ها را 20 سال پیش تجربه کردیم مدرس را کنار کشیدم و گفتم چطور به این تئوری ها رسیده اید؟ اول گفت مال فلان بنیاد است. گفتم این بنیاد از کجا آورده؟ گفت اگر به کسی نگویید از جهاد سازندگی خودتان. ریشه اش را از جهاد سازندگی شما یاد گرفتیم بردیم تئوری پردازی کردیم مدل ساختیم و حالا داریم در اقصی نقاط دنیا آموزش می‌دهیم. غرب در اقتصاد اصلی دارد به اسم رقابت. رقابت باید حداکثری شود تا همه نفع ببرند. ما از دو هزار سال پیش راسته بازار داریم و این یعنی همکاری. درسته همه مسگرند اما چرا در کنار هم قرار گرفته اند. امروز غرب بعد از 250 سال که از عمر اقتصاد مدرن می گذرد رسیده است به اینکه در مورد رقابت اشتباه کردیم همه چیز رقابت نیست همکاری مهم تر است.

چک سفید امضا برای دکتر حسابی!

ایزدخواه با اشاره به الزامات دست و پا گیری که امکان فعالیت جهادی را از نخبگان می گیرد تصریح کرد: اگر یک آدم نخبه بخواهد از این نخبگی استفاده کند و یک مساله کشور را حل کند و وقف کند برای کشور چه راهکاری پیش پایش هست؟ هیچ مدل شناخته شده ای وجود ندارد. به نخبه ای که همه فکر و ذکرش خلق آن دانش است می گویند برو یک شرکت سهامی بزن، پنج نفر بشوید. شما بررسی کنید شرکت های نخبگی که در دو سالگی منهدم شدند  این نخبه اصلا پول تو جیبی ش را نمی توانسته اداره کند اصلا برایش مادیات مهم نبوده است خودش را وقف کرده است بعد شما به او می گویی برو شرکت سهامی بزن! یک سال بدو دنبال ثبت شرکت ها به بیمه ثابت کن که من به چند نفر بیمه دادم! حضرت امام در پیام بازسازی جنگ می گوید پنج ـ شش اصل را مطرح می کنند که یکی ش این است: محققین مخترعین مکتشفین را به صحنه بیاورید امیدوارم این ها در پیچ  و خم ادارات خسته و ناتوان نشوند.

وی افزود: مرحوم حسابی می گوید روزی در یکی از این کشورها شروع به کار کردم دیدم در کشوی میزم یک چک سفید امضا است زنگ زدم گفتم چک نفر قبلی جا مانده است گفتند نه این چک برای شما است. برای اینکه شما هر نیازی برای خرید لوازم آزمایشگاه دارید معطل بروکراسی اداری نشوید همان جا چک را بکشید. شما به عنوان نخبه یک روزت هم یک روز است. یک ساعتت هم یک ساعت است.

ایزدخواه در پایان گفت: شهید شهریاری غنی سازی 20 درصد را انجام داد. رئیس سازمان اتمی گفت ما حاضر بودیم میلیاردی پرداخت کنیم اما شهریاری گفت هیچ نمی‌خواهم. می خواهم برای کشورم کاری انجام داده باشم. از این آدم‌ها زیاد داریم شما فقط این سنگ را از پیش پایش بردار هویت شان را به رسمیت بشناس. هنر امام این بود که نیروی جهادی را به رسمیت شناخت. اداره دولتی داشتیم ولی گفت جهادگران سازندگی. مردمی بودند مردم هم دیدن این از نظر حکومت معتبر است.

ارسال نظرات