دبیر کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه:
دبیر کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان آسیا و اقیانوسیه گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ جمعیت ساکنان بافت‌های نابسامان شهری در دنیا به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر برسد که نیمی از این جمعیت در آسیا و اقیانوسیه ساکن خواهند بود.
کد خبر: ۸۶۰۱۹۴۰
|
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

به گزارش بسیج، مجید روستا در سومین نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان از کارگروه‌های زیر مجموعه اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۴ در سئول کره جنوبی گفت: امسال در تهران در این نشست میزبان وزیران و کارشناسان حوزه بازآفرینی شهری کشورهای عضو این اجلاس هستیم.

دبیر کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت‌های نابسامان اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: عصر ما عصر شهرنشینی است و در حال گذار از مرحله شهرنشینی سنتی هستیم. در شهرنشینی جدید مشکلات عدیده‌ای برای محیط زیست به وجود آمده است که امکانات زندگی شهری را محدود می‌کند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به سرعت بیشتر روند شهرنشینی آسیا و اقیانوسیه نسبت به سایر مناطق جهان افزود: این منطقه، ۱۱ مگاشهر با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر را در خود جای داده است که ۴۳.۲ درصد شهرنشینان این کشورها در مناطق نابسامان زندگی می‌کنند.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ جمعیت ساکنان بافت‌های نابسامان شهری در دنیا به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر برسد اظهار کرد: متاسفانه نیمی از این جمعیت حاشیه‌نشین در آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند.

روستا با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد انسان‌محور در طرح‌های توسعه شهری کشورهای عضو اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه اضافه کرد: متاسفانه رشد شهرنشینی در این منطقه نتوانسته است بهبود کیفیت زندگی شهروندان را تضمین کند. قرار است در این اجلاس بهسازی بافت‌ نابسامان شهری با رویکرد اجتماعی بررسی شود. این موضوع در اجلاس ۲۰۱۴ کره جنوبی به تصویب رسید و قرار شد کشورهای عضو اجلاس تجربیات خود را با دیگر اعضا در میان بگذارند.

وی با اشاره به ریاست ایران بر کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت نابسامان در این اجلاس گفت: تاکنون جلسات مختلفی با واحد بهسازی بافت نابسامان برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (هبیتات) و نیز نشست‌های تخصصی با برخی کشورهای عضو کارگروه و همچنین جلسات کمیته‌های تخصصی کارگروه بهسازی بافت نابسامان شامل کمیته‌های تامین مالی، بافت حاشیه‌نشین و ... برگزار کرده‌ایم.

دبیر کارگروه منطقه‌ای بهسازی بافت های نابسامان اجلاس وزیران مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: برخی اهداف این کارگروه شامل ترویج باززنده‌سازی بافت نابسامان شهری، بهره‌گیری از برخی محرک‌های توسعه شهری، گسترش فرصت‌‌های برابر میان شهروندان، ایجاد شهرهای فراگیر و فارغ از تبعیض و نهایتا شکاف میان خط مشی و اجرا است که در نشست سه روزه این کارگروه مورد بررسی اعضا قرار خواهند گرفت.

روستا به بازدید میدانی شرکت‌کنندگان خارجی این کارگروه از تجربیات موفق ایران در بهسازی بافت‌های نابسامان خبر داد و گفت: در پایان نیز تجربیات برتر برای طرح در ششمین اجلاس وزاری مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه که سال ۲۰۱۶ در هند برگزار می‌شود و همچنین اجلاس هبیتات ۳ در بیانیه پایانی کارگروه معرفی خواهد شد.
ارسال نظرات