نتایج یک تحقیق جدید نشان داد افراد ثروتمند خسیس تر از افرادی با درآمدهای کمتر هستند و تمرکز ثروت در دستان افرادی معدود از جامعه ممکن است منجر به شکل گیری این اعتقاد شود که وی مهمتر و لایق تر از دیگران است.
کد خبر: ۸۶۰۱۷۸۹
|
۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸

به گزارش بسیج،  به نقل از بلومبرگ، نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که نابرابری موجب می شود افراد ثروتمند سخاوت کمتری به خرج دهند. این تحقیق که توسط اکادمی ملی علوم آمریکا انجام شده اولین تحقیق در مورد چگونگی تاثیرگذاری نابرابری بر نوع دوستی است.

بر اساس تحقیق های انجام شده در آمریکا افراد ثروتمند  خسیس تر از افرادی با درآمدهای کمتر هستند. اما مطالعه انجام شده در اروپا و ژاپن این نتیجه را تایید نکردند.

محققان از آمارهای یک تحقیق ملی صورت گرفته از 1500 شهروند آمریکایی برای انجام این مطالعه کمک گرفته اند. به شرکت کنندگان در این مطالعه گفته شده بود که 10 بلیط بخت آزمایی دارند و به آنها این فرصت داده شده تا برخی از آنها را به یک شرکت کننده ناشناس بدهند.

زمانی که محققان نتایج این تحقیق را در کنار سطح نابرابری موجود در ایالت های مختلف آمریکا گذاشتند، متوجه شدند که افراد ثروتمند در ایالت هایی با سطح بالای نابرابری به میزان قابل توجهی خسیس تر از همتایانشان در ایالت هایی بودند که ثروت در آنها عادلانه تر توزیع شده بود.

محققان برای بالا بردن ارزش و اعتبار یافته های خود، 700 نفر دیگر را به صورت آنلاین مورد پرسش قرار دادند. به این افراد داده هایی غیرواقعی ارائه شد که نشان می داد ایالت های آنها دارای میزان نابرابری بالا یا پایین هستند. به این آزمایش شوندگان نیز فرصت داده شد تا بلیط های بخت آزمایی خود را به دیگران بدهند. نتیجه این بود که افراد ثروتمندی که معتقد بودند در ایالت هایی با سطح نابرابری بالا زندگی می کنند، تمایل کمتری نسبت به بخشندگی در مقابل افراد فقیرتر داشتند.

به عقیده انجام دهندگان این تحقیق، ثروت در دستان افرادی معدود از جامعه ممکن است منجر به شکل گیری «این اعتقاد شود که وی مهمتر و لایق تر از دیگران است.» این حس حق به جانب بودن می تواند ثروتمندان را خسیس تر کند، و آنها را به این اعتقاد برساند که منابع ثروت به حق به آنها تعلق دارند.
ارسال نظرات