بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما در پی اظهارات دو پهلو و مبهم آمانو، طی بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای برجام در صورت عدم بسته شدن پرونده pmd از سوی آژانس شد.
کد خبر: ۸۶۰۱۲۴۵
|
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی،  بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما به اظهارات دوپهلوی آمانو واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: گزارش های مبهم و دو پهلوی آژانس بین المللی انرژی اتمی. این مسیر 13ساله‌ای است که پرونده‌ هسته‌ای ایران از آغاز تا کنون طی کرده است. در این سال‌ها با وجود تعامل حداکثری  ایران و بازرسی‌های متعدد از سایت‌های هسته‌ای کشورمان، گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اما  همه علیه فعالیت‌های صلح امیز هسته‌ای کشورمان صادر می‌شد.

متن کامل این بیانیه را در ادامه می خوانید:

بسمه تعالی

گره کوری که حالا سالها است  از این سازمان به آن سازمان منتقل شده است و همچنان باز نشده است. با اینکه پرونده هسته ای ایران بارها به نقطه پایان نزدیک شده، اما هر بار یک مانع مهم در برابر خود دیده؛ گزارش های مبهم و دو پهلوی آژانس بین المللی انرژی اتمی. این مسیر 13ساله‌ای است که پرونده‌ هسته‌ای ایران از آغاز تا کنون طی کرده است. در این سال‌ها با وجود تعامل حداکثری  ایران و بازرسی‌های متعدد از سایت‌های هسته‌ای کشورمان، گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اما  همه علیه فعالیت‌های صلح امیز هسته‌ای کشورمان صادر می‌شد.

آمریکا به عنوان بزرگترین دارنده زرادخانه هسته ای و تنها کشور استفاده کننده از بمب اتم با استناد به همین گزارش های مبهم و دو پهلوی آژانس اهرم فشاری جدید علیه ایران به دست می آورد. و در مقابل همکاری‌های ایران، تنها بر فهرست تحریم‌های خود علیه کشورمان افزودند. و پرونده‌ی هسته‌ای کشورمان را  در این سال ها به پرونده‌ای قطور تبدیل کرد .

آژانس با اذعان به همکاری‌های ایران همچنان ادعا می‌کرد نمی‌تواند صلح‌امیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان را تایید کند.وجود این جمله تکراری در گزارش‌های بعدی آژانس، در نهایت پرونده‌‌ی هسته‌ای ایران را بدون اثبات ادعاهای بی اساس به شورای امنیت فرستاد.

با این همه همکاری‌های ایران با آژانس در سال‌های بعد هم به صورت بیشتری ادامه داشت، اما ادبیات آژانس در قبال ایران تغییر چندانی نمی‌کرد. رفتن البرادعی مصری و آمدن یوکیا آمانوی ژاپنی به عنوان پنجمین مدیر کل آژانس در سال 2009 باعث نشد تا جمله «آژانس نمی‌تواند با اطمینان اعلام کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است» از سخنان و گزارش‌های مدیرکل جدید حذف شود!

انتشار گزارش‌های دو پهلو و مبهم آژانس که از یک طرف بر نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران تاکید می‌کرد و از طرف دیگر بر اطمینان نداشتن از اهداف صلح آمیز ایران ، ادامه پیدا کرد و این نهاد بین‌المللی با وجود حقی که در ان پی تی برای تمامی کشورهای عضو جهت غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شده، همچنان در قبال کشورمان رویکرد دوگانه اش را ادامه می داد.

همزمان با شروع به کار دولت یازدهم و در فضای متاثر از برخی اظهار نظرهای بظاهر متفاوت مقامات آمریکایی، مقدمات برای فصل جدیدی از مذاکرات ایران و 5+1، با نقش پررنگ تر آمریکا و آژانس در این فصل از مذاکرات، فراهم می شد.دو طرف در کمتر از دو سال مذاکره توافق ژنو و وین را بستری مناسب برای پایان دادن به کشمکشی 13 ساله دانستند. توافقی که براساس آن ایران بسیاری از فعالیت های هسته ایش را به حالت تعلیق در آورد و متعهد شد با قبول بازرسی-هایی بیشتر از قوانین معمول، اقداماتی فراتر از ان پی تی و پادمان انجام دهد.

رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران  ‌امیدوار بودند تا بعد از این توافق و گسترش سطح همکاری‌ها در بالاترین حد ممکن با آژانس، ادبیات گزارش‌های آژانس هم در قبال ایران تغییر کند. اما در گزارش های جدید آژانس ، بعد از 2 سال همکاری های گسترده و فرانر از مقررات و قوانین بین المللی و اذعان به اجرای کامل تعهدات ایران، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس باز هم این جمله‌ی همیشگی را تکرار کرد:( آژانس عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ایران را بر اساس توافقنامه پادمان های آژانس تایید می کند. اما ما در موقعیتی نیستیم که تضمین هایی معتبر درباره نبود فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده در ایران بدهیم و نتیجه گیری کنیم همه مواد هسته ای در ایران در فعالیت های هسته ای صلح آمیز دخالت دارند)

در همین زمینه نکات مهمی وجود دارد که توجه به آن می تواند در آینده  راهگشا باشد.

1-      رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان بعد از اجرای بند به بند توافق و جزئیات آن، انتظار شنیدن چنین جملاتی را از آمانو، مدیرکلی که روز نخست ورودش به آژانس قول داده بود بی‌طرف، مطمئن و کارشناسانه عمل کند نداشتند. با وجود همکاری‌های گسترده بعد از توافق ، آمانو باز هم همان چیزهایی را می‌گفت که مقام‌های امریکایی می‌گفتند! گزارش‌های جدید آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران با گزارش‌های قبلی هیچ تفاوتی نمی کرد! در این گزارش‌ها، هم از همکاری ایران گفته ‌شده بود  و هم از اجرای نصفه و نیمه تعهداتش و اقداماتی که اجرایش انگار تمامی ندارد و ایران باید آنها را انجام دهد. گزارش‌هایی که همچنان این جمله ثابت را در خود می‌بیند: آژانس نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌ی هسته-ای ایران را تایید کند!

2-      گزارش جدید آژانس بار دیگر این نکته را به همه نشان داد که آژانس همچنان راه گذشته را می رود و برخلاف خوش بینی برخی از مسئولان کشورمان به هیچ صورت قابل اعتماد نیست و این گزارش همان خواسته ای است که آمریکایی‌ها چندسالی است آن را مطرح می‌کنند.یعنی باز ماندن پرونده هسته ای کشورمان تا مدتی نامحدود.... موضوعی که در کنار سایر نشانه ها می تواند سندی محکم بر تاثیر آمریکا بر این آژانس بین المللی باشد.

3-      اظهارات آمانو در جلسه شورای حکام و گزارش جدید آژانس نشانگر آن است که برخلاف آنچه وعده میان ایران و کشورهای ۱+۵ خوانده شده ، آژانس قصد مختومه کردن موضوع PMD را ندارد. و با استناد به آن موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران همچنان مفتوح می ماند بر خلاف  خوش بینی و انتظاربرخی از مسئولان کشورمان ظاهرا همچنان باید منتظر تکرار عبارت " ما هنوز نمی تونیم" در گزارشات بعدی آژانس در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان باشیم..حال باید از جناب رئیس جمهور و وزارت امور خارجه پرسید نتیجه دست کشیدن از حقوق مسلم مردم ایران در 2 سال گذشته چه بود؟چرا در حالی که ما از بسیاری حقوق مسلم خود در موضوع هسته ای کوتاه آمده ایم اما همچنان آژانس کمترین تغییری در مواضع خود نداده است ؟آیا آن طور که پیش و پس از توافق وعده داده شد تمامی تحریم ها در روز توافق لغو شد؟آیا پرونده هسته ای کشورمان مختومه شد؟...

4-      آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات جدید آمانو در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفتند:(1+5 متعهد شده اند که پرونده را در شورای حکام ببندند اگر احیاناً این اتفاق نیفتد و حتی گوشه ای از پرونده باز بماند معنایش این است که ما به تعهدات باقیمانده خود در برجام عمل نخواهیم کرد... اگر پی ام دی بسته نشود حتی زمینه ای برای بازگشت پی ام دی باز باشد یا در آینده وجود داشته باشد یا پنجره ای در این زمینه بخواهد باز بماند معنایش این است که برجام پیش نخواهد رفت... خود ما برنامه ریزی کرده ایم که اگر پی ام دی بسته نشود برجام اجرا نخواهد شد و این مقدار تعهداتی را هم که اجرا کرده ایم سریعاً به سر جای قبلی خود بازخواهیم گرداند.(

ما دانشجویان مسلمان ایران زمین انتظار داریم مسئولان کشورمان به این اظهارات خود در مقام عمل هم پایبند باشند و در صورت مشاهده عدم حسن نیت از طرف مقابل و بسته نشدن پرونده پی ام دی از سوی آژانس فورا اجرای برجام را متوقف کرده و برنامه هسته ای کشورمان را به وضعیت سابق برگردانند.

5-       هرچند که ممکن است باز هم به مانند بعد از توافق ژنو برخی از مسئولان کشورمان چشمشان را به روی واقعیات ببندند و نقض عهدهای طرف مقابل را نبینند یا اینکه  با سهل اندیشی و تفسیرهای عجیب و غریب این گزارش جدید را به گونه ای دیگر تفسیر کنند تا همچنان اجرای تعهدات از سوی ایران ادامه یابد.اما مسئولان دولت تدبیر و بدانند خود بهتر می دانند که رهبر معظم انقلاب در مورد اجرایی شدن برجام در نامه تاریخی شان به آنها تاکید کردند: اقدامات در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویّت سنگین آن و معامله‌ی اورانیوم غنی‌‌شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.

امیدواریم رئیس جمهور و وزیر امور خارجه همانگونه که در سخن خود را مقید به تبعیت از ولی فقیه می دانند در عمل هم این دستور رهبری را سرلوحه عمل قرار دهند.

و من ا.. توفیق

بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما
ارسال نظرات