کد خبر: ۸۶۰۰۳۰۳
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹

سعید حاجی خانی/متولد 11 فروردین 1342 – تهران

پیشه ی عکاسی پدر، سعید را با دنیای عکس و عکاسی آشنا می کند. او ضمن تحصیل دوران ابتدایی در مدرسه ی «مصطفی زمانی»، زمینه ی ذوقی خود را در کنار پدر رقم می زند. اولین هدیه ی مادربزرگ «دوربین آگفای 126» از سفر زیارتی مشهد، انگیزه ی سعید را برای گرفتن عکس بیشتر می کند.

او سال 1356 به همراه خانواده به زادگاه پدر (شهرستان ابهر) بر می گردد و تحصیل در مقاطع بعدی را ادامه می دهد.

تقارن نوجوانی سعید با وقایع انقلاب موجب ورود او به متن این اتفاق بزرگ شد و گوشه ای از حوادث آن سال ها، از جمله؛ تظاهرات مقابل دانشگاه تهران و مراسم بازگشت امام خمینی (ره) به وطن را فیلمبرداری کرد.

با پیروزی انقلاب به کمیته های انقلاب اسلامی پیوسته و فعالیت های فرهنگی خودرا حزب جمهوری اسلامی و بنیاد مستضعفین تجربه می کند

پس از آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و با توجه به علاقه ای که به امور فنی و الکترونیک داشت، رسته ی تخصصی مخابران را انتخاب کرد ودر اولین حضورش در مناطق عملیاتی مسئول دکل مخابراتی انرژی اتمی در جبهه ی دار خوین شد. در کنار این مسئولیت به ثبت وقایع منطقه پرداخته این توانایی او را به واحد سمعی و بصری لشکر 17 علی ابن ابی طالب (ع) رساند.

سعید ضمن عکلسی و فیلمبرداری از وقاع جنگ، به آموزش عکاسی رزمندان نیز می پرداخت. مسئولیت سمعی و بصری لشکر 17 علی ابن ابی طالب (ع)، راه اندازی و مسئولیت تولید هنری قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، مسئولیت واحد فرهنگی سپاه ابهر از جمله فعالیت های او دردوران دفاع مقدس بود.

با پایان جنگ ارتباط او با سازمان ها و تشکل های هنری ابهر و استان زنجان از جمله؛ سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج هنرمندان و دیگر مراکز فرهنگی و هنری به خصوص در امر آموزش و تولید هنر بیشتر شد.

او علاوه بر ساخت فیلم های داستانی و مستند آرزوهای امید، پرستوهای مهاجر، دستیاری تولید سریال خاک سرخ و معرفت در برگزاری نمایشگاه های انفرادی عگس با موضوع دفاع مقدس، ابنیه ی تاریخی، گردشگری و طبیعت، داوری جشنواره های فیلم و عکس و نیز همکاری با روزنامه های محلی و رسانه های مکتوب و همچنین تولید مجموعه های تلویزیونی فعالیت دارد. وی رتبه ی درجه 3 هنری (معادل لیسانس) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داراست و هم اکنون مسئولیت انجمن سینمای جوانان ابهر را نیز به عهده دارد.

ابهر، جاده ی ترانزیت / زمستان 1358. ایستگاه بازرسی نیروهای کمیته ی انقلاب اسلامی برای شناسایی افراد و خودروهای مشکوک

خوزستان، دشت عباس / آبان 1361. عزاداری رزمندگان تیپ 17 علی ابن ابی طالب (ع) در ماه محرم

شوشتر، پادگان انبیاء/16 دی 1365. صادق حدادیان چند روز پس از نوشتن این وصیت نامه در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید.

دزفول / آذر 1365. مراجعه ی رزمنده به شهر برای تهیه عکس فوری پرسنلی

عراق، شرهانی، منطقه ی عملیاتی محرم / آبان 1361. نماز اول وقت در خط مقدم

عراق، حومه ی پاسگاه شرهانی، منطقه ی عمومی عملیات محرم / آبان 1361. مداوای اولیه رزمندگان مجروح

عراق، شرهانی، منطقه ی عمومی عملیات محرم / آبان 1361. بازرسی بدنی اسرای عراقی پیش از انتقال به پشت جبهه

ابهر، شناط، گلزار شهدا/ تیز. بسیجی شهید سید خلیل امینی، شهادت: 26 تیر 1361، عملیات رمضان

عراق، زبیدات، منطقه ی عمومی عملیات محرم / آبان 1361. شلیک خمپاره به مواضع دشمن

خوزستان، جاده ی اهواز- خرمشهر، روستای قجریه / بهمن 1364. داود کاظمی از رزمندگان استاد زنجان در حال نوشن نامه به خانواده، پیش از اعزام به خط مقدم

ارسال نظرات