سپاه و بسیج با دستور کار قرار دادن بیانات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را در نهادیه کردن آن در جامعه بر عهده داشته اند.
کد خبر: ۸۵۹۹۴۵۴
|
۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج، هفته بسیج بهترین بهانه شد تا به دنبال یکی از نخبه های اقتصاد مقاومتی در استان ایلام برویم، وضعیت موجود اقتصاد کشور به گونه ای است که تنها راه برون رفت از وضعیت نامناسب آن را می توان در دستورالعمل های بومی مختص کشور دید.

اقتصاد مقاومتی همان طرح بومی است که توانسته با سپردن مدیریت اقتصاد به دست خود مردم جایی را برای خود باز کند و افرادی زیادی را در این عرصه به فعالیت و اشتغال معطوف سازد.

سپاه و بسیج با دستور کار قرار دادن بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص و اولویت گذاری ویژه نقش مهمی را در نهادیه کردن آن در جامعه بر عهده داشته اند به طوری که می توان گفت پیشتاز این عرصه هستند.

به همین علت بنا داریم با توجه به نیاز این مهم در کشور و به ویژه استان ایلام یکی از کسانی که در این عرصه نخبه محسوب می شود را معرفی نماییم.

"کرمی نژاد"، اهل شهرستان بدره از توابع استان ایلام است که با ورود مناسب خود در این عرصه هم اکنون نه تنها درآمدزایی خوبی برای خود و خانواده اش را به ارمغان آورده بلکه باعث شده تا تعداد 15 نفر دیگر در همین پروژه وی مشغول به اشتغال باشند.

طرح "پرورش گیاهان دارویی"، زیرمجموعه طرح های صنایع تبدیلی اقتصاد مقاومتی است که این کارآفرین و نخبه برتر استان ایلام در حوزه اقتصاد مقاومتی توانسته به موفقیت های خوبی در این زمینه دست یابی پیدا کند.

این نخبه برتر اقتصاد مقاومتی هم اکنون گیاهان دارویی از جمله به لیمو، نعناع فلفی، آویش و اسطوخودوس را در استان ایلام تولید می کند.

ایلام بهترین استان برای پرورش گیاهان دارویی

وی درباره پروژه خود می گوید: مدت دو سال است که مشغول فعالیت در طرح پرورش گیاهان دارویی با حمایت بسیج سازندگی استان ایلام هستم؛ استان ایلام با توجه به شرایط آب و هوایی خاص شاید جز سه استان خوب برای کشت گیاهان دارویی است.

کرمی نژاد گفت: در ایران حدودا 700 تا 3200 نوع گیاهان دارویی داریم که از این تعداد بالغ بر 70 درصد آنها در استان ایلام به خاطر شرایط گرمسیری و سردسیری رشد می کند شاید بتوان گفت که اولیتن استانی است که شرایط لازم را برای کشت گیاهان دارویی دارد.

این نخبه برتر اقتصاد مقاومتی افزود: به لحاظ حمایتی سازمان بسیج سازندگی سپاه ایلام کمک های بسیار خوبی از ما داشته و در زمینه های مختلف از جمله ارائه تسهیلات و ارائه مشاوره ما را همیاری کرده است.

وی اظهار کرد: این پروژه در موارد مختلف از جمله مصرف عطاری ها و مواد غذایی کاربردهای فراوانی دارد و بحمدالله در بحث فروش نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

کرمی نژاد ادامه داد: علاوه بر این شرکت های فراوان فرااستانی خواهان خرید این محصولات هستند و حمایت های لازم را انجام می دهند.

سود زیاد هزینه کم

این پروژه با وجود هزینه کم اما سود زیادی را به همراه خود دارد به طوری که قابل مقایسه با سود کاشت خیار و گوجه نیست و در اقصی نقاط استان نیز جواب داده است.

این محصولات حتی در سلامت افراد نیز تأثیر گذار است به طوری که هر کدام با خاصیت های خاص به خود عمل می کنند که از جمله انها می توان برای رفع سردرد، کاهش فشار خون، درمان قلب و دردهای ورزشی استفاده کرد.

گیاهان دارویی امروزه جایگزین نوشیدنی هایی از جمله قهوه و چای در رستوران های برخی استان ها شده و در حال گسترش است ولی به طور کلی به خاطر تسهیل در کاشت و برداشت و نیز سودهی بیشتر همان به لیمو بیشتر تولید می شود.

در هر نیم هکتار چنانچه به لیمو کشت شود قریب به دو تن برگ خشک به لیمو تولید می شود و در این راستا توصیه بنده به نوبه خودم به جوانان استانم این است که به این طرح ها ورود پیدا کنند.

با توجه به اینکه اشتغال در استان ایلام به یک معضل جدی تبدیل شده و هم آب و هوا و تمام شرایط را برای پرورش گیاهان دارویی دارد از خیلی کارها در شهرها و استان های دیگری بهتر و مفیدتر است.

علاوه بر این بنده در این عرصه توانسته ام تعداد پنج نفر به صورت مستقیم و بیش از 10 نفر به صورت غیرمستقیم در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

مسئولان پای کار نیستند

ادارت و مسئولان آنگونه که باید و شاید پای کار نیستند و دولت در شهرستان نیز کار خاصی برای حمایت از این مجریان انجام نداده است بنده بارها به استاندار ایلام برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم ولی کسی جوابی نداد، انتظار این است که مسئولان به این مقوله نگاه خاصی داشته باشند چرا که استان ایلام مخصوص این کار است و مساعد کشت گیاهان دارویی است.

ارسال نظرات