سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد به مناسبت هفته بسیج بیانیه ای صادر کرد.
کد خبر: ۸۵۹۷۵۳۱
|
۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد به مناسبت هفته بسیج بیانیه ای صادر کرد . متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

امام خمینی(ره) : امر کشاورزی در کشور ما از اهم امور بوده و هدایت و اجرای آن به وجه صحیح، اساس اقتصاد کشور است

اهمیت بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی هر کشوری، بیانگر این واقعیت است که کسب و کار کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد، تأمین کننده نیاز اساسی زندگی بشر بوده و با تأثیرگذاری بر سایر بخش های اقتصادی، نقش مهمی در توسعه همه جانبه کشور ایفا می کند. به فرموده امام خمینی(ره) : امر کشاورزی در کشور ما از اهم امور است و هدایت و اجرای آن به وجه صحیح، اساس اقتصاد کشور است.

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی با آگاهی کامل از تمرکز دشمن بر مقوله اقتصادی و طراحی سناریوی جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، جهت مقابله با این فشار، اقتصاد مقاومتی را به عنوان نقشه راه حرکت امت در پیچ تاریخی و حساس کنونی ابلاغ فرمودند. اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم و جنگ نیست؛ بلکه چشم اندازی بلند مدت به منظور شکوفایی و رفع مشکلات موجود ااقتصادی، جلوگیری از امتیازدهی به دشمنان و بهبود سطح رفاه عموم مردم است.

تکیه اصلی در سیاست اقتصاد مقاومتی بر روی ظرفیت های داخلی شامل: ظرفیت های علمی، انسانی، طبیعی، مالی، جغرافیایی و اقلیمی است. بدون شک بخش کشاورزی در ایران مزیت های تولید داخلی را داراست و با تمرکز و تقویت سرمایه های داخلی، تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه تقویت بخش کشاورزی میسر می شود.

امنیت غذایی بخش جدایی ناپذیر از امنیت اقتصادی و ملی هر کشور است. کشورهای قدرتمند در بسیاری از موارد از موادغذایی به عنوان حربه ای سیاسی علیه کشورها بهره گرفته و امنیت ملی و سیاسی آن ها را در معرض تهدید قرار داده اند. خودکفایی در تولید محصولات راهبردی در چنین شرایطی لازمه تأمین امنیت غذایی و حفظ امنیت، عزت و اقتدار ملی است.

در شرایط بحرانی، به خصوص استان یزد به دلیل ویژگی اقتصاد مردمی بخش کشاورزی و ایفای نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی از ثبات بیشتری برخوردار و تأثیرپذیری آن از تحولات بیرونی کمتر است. به فرموده بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، خودکفایی در کشاورزی مقدمه ای مطمئن برای استقلالو خودکفایی در زمینه های دیگر است و مهمترین عامل در کسب خودکفایی، بازسازی و توسعه مراکز علمی و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهای متعهد و متخصص می باشد.

تا چه زمانی باید نظاره گر عدم تحقق اهداف جمهوری اسلامی و فرامین مقام معظم رهبری باشیم.مقام معظم رهبری با تأکید به مسئولین می فرمایند: گفته می شود آب کم داریم و البته درست است؛ اما به تجربه دانسته شده است که با آب کم هم – همراه با صرفه جویی و روش های علمی- می شود زمین را آباد کرد. ما اگر تلاش کنیم؛ اگر از روش های علمی استفاده کنیم و مدیریت درست را به کار ببریم، با همین میزان موجودی آبی که در ایران داریم، می توانیم این سرزمین وسیع را یکپارچه پوشش گیاهی دهیم. برای ما مایه ی شرمندگی است که با وجود این کشور غنی، محصولات گیاهی و حتی مواد غذایی لازم را از دیگران بگیریم. درست مثل کشوری که زمین و امکانات و این تاریخ عظیم کشاورزی را ندارد.

ضرورت دارد در پیشرفت و شکوفایی پایدار کشاورزی، ارتقاء نقش عزت مندانه بخش کشاورزی در اقتصاد ملی با کاربست قابلیت های منحصر به فرد بخش کشاورزی در استعدادهای کشور و احیاء تفکر و مدیریت جهادی گام مؤثری در پیشرفت و عدالت برداشته شود و از تمام ظرفیت ها برای حفظ و تقویت امنیت غذایی، نه تنها در کشور ایران بلکه در ممالک اسلامی متحد استفاده نمود تامانع محاصره اقتصادی دشمن گردد و ان شاالله ایران اسلامی راه انقلاب را که راه آزادی، استقلال و راه دست یافتن به آرمان های والای اسلامی است، ادامه داده و خواهد داد.

باتوجه به شرایط موجود، بسیج به عنوان نهادی متکی بر ارزش های انقلاب اسلامی، برخواسته از توده مردم و متشکل از آحاد جامعه با دغدغه عدم تحقق منویات نظام اسلامی و اقتصاد مقاومتی بر لزوم حمایت از بخش کشاورزی، اصلاح برنامه ها، تقویت مدیریت اجرایی و نظارت آن، ارتقای امنیت و تشویق سرمایه گذاری، توجه به توان بوم شناختی(توان اکولوژیک) واحد های هیدرولوژی، اعمال مدیریت جامع دربوم نظام های طبیعی و کشاورزی و و بهره بندی از ظرفیت طبیعی، علمی و تجربی تأکید و تحقق موارد ذیل را مطالبه می نماید:

1-با توجه به ظرفیت های کشور نیل به خودکفایی در محصولات راهبردی و امنیت غذایی با تأکید بر منابع داخلی در وضیعت موجود مورد توجه لازم نبوده و باید در سرلوحه کار دولت محترم قرار گیرذ به نحوی که کشور در افق چشم انداز در تأمین امنیت غذایی با تولید غذای سالم، توانمد باشد و در تولید نهاده های تولید و محصولات اساسی خود کفا گردد.

2-اقدمات انجام شده کفایت لازم جهت تحقق اقتصاد مقاومتی را نداشته و توجه جدی در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد انتظار است و با وجودی که راهبرد اساسی در اقتصاد مقاومتی تکیه اصلی بر روی ظرفیت های داخلی است نگاه درون زا وجود نداشته و به طور مثال با وجود تنوع ژنتیکی بالا در کشور و دارا بودن بزرگترین بانک ژن گیاهی در خاورمیانه، وجود موسسه تحقیقاتی بیوتکنولوژی و امکانات ژرمپلاسم، ورود برخی بذور و مواد ژنتیکی فاقد وجاهت بوده و در نهاده های تولیدی نباید وابستگی به منابع ژنتیکی اضافه شود.

3-زنجیره ارزش در بخش کشاورزی تکمیل نیست و بسیاری از حلقه های قبل از تولید و بعد از تولید ناقص است که منجر به بالابودن ضایعات و از دست رفتن فرصت های تأمین درامد در بخش کشاورزی می گردد. تکمیل زنجیرهارزش و حمایت از صنایع تبدیلی، تکمیلی و نگهداری محصولات کشاورزی مورد تأکید است به نحوی که در افق چشم انداز دارای زنجیره ارزش تکامل یافته در بخش کشاورزی و مواد غذایی باشد و از زیر ساخت های فنی و اقتصادی صنایع وابسته به کشاورزی توسعه یافته و پیشرفته برخوردار شود.

4-تکمیل زیر ساخت های بخش کشاورزی از جمله فرایند یکپارچه سازی اراضی در مقایسه با تقطیع و روند خرد شدن اراضی شتاب مناسب را ندارد که این مسأله افزایش هزینه تولید و کاهش درآمد کشاورز زا به همراه دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

5-مقررات تولید موضوع حکم قانونی برنامه پنجم به تصویب نرسیده است که تخریب منابع پایه تولید را همراه داشته و سلامت موادغذایی و پایداری توسعه کشاورزی را تهدید می کند. از این رو به منظور توسعه پایدار کشاورزی با حفاظت از منابع طبیعی پایه تولید و صیانت و توانمندسازی منابع انسانی، تدوین و تصویب مقررات و اعمال آن مورد انتظار جامعه می باشد.

6-مدیریت آب در کشور در مقایسه با تشدید محدودیت منابع، ناکار آمد است و مقدمات لازم برای مدیریت مصرف منابع تولید فراهم نگردیده است و موجب فقدان انگیزه لازم برای گسترش سرمایه گذاری در طرح های افزایش راندمان می شود. مدیریت جامع آب در واحدهای هیدرولوژی، روش های تأمین آب، استفاده بهینه از منابع آب و خاک نامتعارف، ارتقای راندمان انتقال و مصرف آن توجه جدی به نیاز واقعی گیاهان، به سازی سامانه های سطحی آبیاری و توسعه سامانه های نوین آبیاری، اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک، ایجاد سدهای زیرزمینی به منظور جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها و تحویل حجمی آب مورد انتظار است.

7-باوجودی که اجرای الگوی کشت متناسب با توان اکولوژیک واحدهای هیدرولوژی لازمه تعادل بخشی منابع و تولید کشاورزی و تغییر در ترکیب کشت است، هنوز طرح الگوی کشت، عملیاتی نشده است و ضرورت دارد برای مدیریت بهینه منابع پایه در جهت تحقق هدف تولید محصولات راهبردی و تضمین توسعه پایدار الگوی کشت، قانونی تصویب و اجرا گردد.

8-با وجود تأثیرگذاری مهم قوانین، خصوصا قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در پیشرفت کشاورزی، اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان، هنوز این قانون به طور شایسته ای اجرا نگردیده و ظرفیت های قانونی کشور در این مورد، بلااستفاده مانده است و ضرورت دارد قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، قانون تمرکز وظایف در بخش کشاورزی و قانون جامع نظام دامپروری، اجرا و ظرفیت های قانونی اجرا نشده برنامه پنجم در برنامه ششم تنفیذ و اجرا گردد.

9-با وجود ناکافی بودن درآمد کشاورز، شکاف قیمتی تولید کننده کشاورزی و مصرف کننده مواد غذایی به شدت زیاد و فزاینده است. ضرورت دارد برای کاهش شکاف قیمتی فوق و ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به بخش کشاورزی، ساماندهی بازار محصولات و سهیم شدن کشاورزان در سود حاشیه بازار مورد توجه جدی قرار گیرد به نحوی که کشور در افق چشم انداز در تولید ثروت و ایجاد رفاه برای فعالان بخش، توانمند باشد.

10-با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور و با وجودی که کشورهای با منابع آبی بیشتر به صورت گسترده برای استفاده از آب های غیرمتعارف، سرمایه گذاری فنی می نمایند، بهره مندی از آب های غیرمتعارف در کشور با توجه به ارزش بالای تأمین آب، ناچیز و حد قابل قبولی ندارد. بنابراین بهره مندی از آب های غیر متعارف و سرمایه گذاری لازم برای استفاده از آن مورد انتظار است.

امید آنکه بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد، به یاری خداوند، همکاری کشاورزان و همراهی مسئولان بتواند در ساماندهی روش های علمی و نوین کشاورزی گام های موثری برداشته و شاهد رشد بهره وری در بخش کشاورزی باشیم.

ارسال نظرات