مستند نگاه سرخ با حفظ شعار پرچم سرخ حسینی، پشتوانه فرهنگ سبز مهدوی،پس از دوسال تلاش، امسال نزدیک اربعین حسینی(ع) مراحل تدوین آن پایان یافت و برای پخش در رسانه ملی ارسال شد.
کد خبر: ۸۵۹۷۴۹۸
|
۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از تسنیم؛ تهیه کننده و نویسنده این مستند ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: امام حسین (ع) سه عنصر منطق و عقل، حماسه و عزت و نیز عاطفه در حادثه کربلا را به تصویر کشید، و آنچه می تواند حماسه عاشورا را بیش از پیش معنا کند، پیوند این حماسه عظیم با مکتب انتظار است، زیرا عاشورا و انتظار دو بال پرواز شیعه هستند. حامد اکرمی با اشاره به اینکه پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار، دلایل و شواهد متعددی دارد، خاطرنشان کرد: حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسین(ع) و خونخواه آن حضرت بعد از ظهور می باشد زیرا نخسیتن کلام امام عصر(عج) یاد جدشان حسین بن علی(ع) و شعار یاوران قائم آل محمد(عج)، ˈیالثارات الحسینˈ است.

وی بیان کرد: ادبیات عاشورا با انتظار گره خورده است که می توان این ادبیات حماسی را در زنده نگه داشتن مراسم هایی دانست که یاد و خاطره عاشورا را زنده نگه می دارد، به همین منظور این مستند گوشه ای از آداب و رسوم عزاداری مردم شهرستان ابرکوه را به تصویر می کشد.

وی خاطر نشان کرد: این مستند که با کارگردانی عباس عارفی، و دیگر عوامل به مدت دوسال طول کشید اطلاعات تاریخی زیادی را در مورد عزادارای های گذشته تاکنون که در شهرستان انجام می شود را به دست آوردیم. و آرشیوی با ارزشی در این زمینه به دست آمد.

اکرمی تصریح نمود: این مستند آدابی چون مراسم شیپور جمع، ماتم چهار مناره، گفتگوی آب ، مراسم روضه خوانی سنتی، مراسم جوش دور، مراسم شبگیر عاشورا، مراسم زنجیرزنی، مراسم عماری، مراسم شیرخوارگان و گهواره علی اصغر، مراسم پامنبری و شام غریبان را به تصویر کشیده است.

تهیه کننده و نویسنده این مستند در ادامه بیان کرد: در انجام این مستند با کمترین امکانات و بدون کمک گرفتن از هیچ نهاد دولتی یا مردمی، بلکه با هزینه شخصی خود این کار را به اتمام رساند.

وی در پایان خواستار حمایت مادی و معنوی از مسئولین شهرستان و هیئت امناء مذهبی شهر شد و افزود: برای تداوم و تهیه مستند هایی که در آینده توسط هنرمندان شهرستان ساخته می شود نیاز به حمایت بیشترمسئولین را دارد؛ چونکه این در زمینه آداب و رسوم عزارداری در ابرکوه که بعضا بسیار با ارزش است جای کار بسیار می باشد.





ارسال نظرات