خبرگزاری بسیج: کتابخانه ابن سینا در روستای خانلق حسن آباد شهرستان ری با 5000 جلد کتاب به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۸۵۹۶۴۰۳
|
۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ کتابخانه ابن سینا در مراسمی با حضور سعید بیات معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان ری، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان ری، مجید علیاری دهیار روستای خانلق و تنی چند از مسئولان شهرستان و اداره کل کتابخانه های عمومی تهران در طبقه اول ساختمان دهیاری روستای خانلق ری افتتاح شد.

در آیین افتتاح کتابخانه، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرری ضمن تبریک به مسئولان اداره کل برای ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: در آموزه های دینی به کسب علم بسیار توجه شده است، چنانکه در قرآن آمده است " بگو پروردگارا علم مرا افزون کن"،ولی متاسفانه آمار کتابخوانی  کشورهای اسلامی نسبت به کشورهای غیر مسلمان پایین تر است .

سعید بیات اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که خروجی محصولات در کشورهای غیرمسلمان بالاتر است و متاسفانه ورود تکنولوژی از غرب، میل به کتابخوانی در کشور را کاهش داده است.

وی توجه به سلیقه مردم در زمینه کتاب را یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش میل کتابخوانی دانست و گفت: اگر علاقه مردم جدی گرفته نشود، آمار مطالعه کاهش می یابد.

او همچنین توجه به نیاز کودکان و نوجوانان را از دیگر راه های افزایش سرانه مطالعه بیان کرد و افزود: باید کتاب های متناسب با این قشر خریداری و در کتابخانه ها به مخاطب ارائه شود.

بیات راه اندازی کتابخانه ها در حوزه های روستایی را از اقداماتی دانست که در این یکسال با پیگیری های قربانی رئیس اداره کتابخانه ها ی عمومی ری انجام شده است و گفت: خدمت به قشر روستایی باعث برکت در زندگی و آخرت است.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری از علی اکبر قربانی و همکاران دهیاری که در راه اندازی این کتابخانه تلاش کردند، تشکر کرد و افزود: امید است خروجی این کار رشد انسان هایی باشد که چند سال بعد باعث افتخار ملت شوند و قطعا توجه به نیاز های مردم مهم ترین عامل برای کتابخوان کردن مردم است .

در ادامه مراسم،علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: مصادف با اولین روزهای قدردانی از مقام کتابدار و کتابخوانی، شاهد تولد یک کتابخانه در روستایی محروم هستیم که اتفاق زیبایی است و در آینده این کتابخانه منشا خدمات زیادی برای دانش آموزان و مردم روستا خواهد بود .

وی نیز به پایین بودن سرانه مطالعه در ایران اشاره کرد و گفت: ما متاسفانه اهالی مطالعه کم داریم وگرنه کتاب و کتابخانه به قدر کافی موجود است.

او برگزاری نشست های کتابخوان را برای ترویج فرهنگ مطالعه ضروری دانست و اضافه کرد: امیدواریم کتابدار ما خانم شفیع آبادی با همکاری مستمر و خوب با بخشدار و مسئولان و مردم بتواند نشست های مفیدی در این زمینه برگزار کند.

نیکنام ، معرفی کتاب  را یکی از مهم ترین کار ها در راستای افزایش کتابخوانی مردم معرفی کرد و افزود: کتاب وقتی خوب معرفی شود، قطعا مخاطب خود را پیدا خواهد کرد.

علی اکبر قربانی ،رئیس اداره شهرستان ری درباره مشخصات کتابخانه جدید گفت: فضای کتابخانه 120 متر مربع بوده و در حال حاضر 5000 جلد کتاب شامل 1000جلد کتاب کودک و نوجوان موجود است.

او با اشاره به اینکه اشتیاق مردم در روستا ها به کتابخوانی خیلی بیشتر از شهرهاست، عنوان کرد: هدف این است که به سمت افزایش مطالعه در روستاها گام برداریم.

 مجید علیاری ، دهیار روستای خانلق نیز در سخنانی توسعه فرهنگی را از وظایف دهیاران دانست و گفت: کتابخانه تازه افتتاح شده دارای 3 بخش مشتمل بر یک بخش مخزن و دو سالن مطالعه مجزا برای برادران و خواهران است.

او افزود: در طبقه بالای کتابخانه یک سالن همایش 100 نفری نیز برای مراسمی مثل نشست کتابخوان که مدیر کل به آن اشاره کردند، ساخته شده است.

او هدف ساخت کتابخانه در روستاها را ترویج کتاب و کتابخوان میان روستاییان عنوان کرد و گفت: با توجه به ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی این راه اندازی کار به جایی بود.

 

 

 

ارسال نظرات