نوجوان 19 ساله یزدی با مطالعه عوامل مرگ و میر مردم استان و با پیگیری‌های علمی موفق شد دستگاه احیای بیماران قلبی- عروقی را طراحی کند.
کد خبر: ۸۵۹۶۲۸۰
|
۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ نوجوان 19 ساله یزدی با مطالعه عوامل مرگ و میر مردم استان و با پیگیری‌های علمی موفق شد دستگاه احیای بیماران قلبی- عروقی را طراحی کند.

«صادق جنگجو» با تولید سیستم پرتابل و اکسترنال مانیتورینگ قلبی آن را برای رفع نیاز بیماران به جامعه ارائه کرده است. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با این دانش‌آموز مقطع چهارم متوسطه که برای شرکت در کنکور آماده می‌شود، می‌خوانید.
درباره نحوه کار دستگاه پرتابل و اکسترنال مانیتورینگ قلبی توضیح دهید؟
این دستگاه با ابعاد بسیار کوچک و وزن کمتر از 300 گرم به کمر بیمار بسته می‌شود و با سیم‌هایی به قفسه سینه بیمار متصل می‌شود به این ترتیب اطلاعات نوار قلب بیمار برای پزشک معالج ارسال می‌شود. هر پزشکی می‌تواند وضعیت قلب بیمار خود را بررسی و برای درمان اقدام کند. با این دستگاه دیگر نیازی به بستری شدن بیماران قلبی در بیمارستان‌ها نیست. اگر بیماری دچار عارضه قلبی شود با فشار دادن کلید این دستگاه، یک پیام اضطراری برای پزشک معالج ارسال که در صورت تایید این پیام از سوی پزشک، موقعیت مکانی و اطلاعات بیمار برای اورژانس ارسال می‌شود تا با امدادرسانی به موقع، بیمار از این وضعیت نجات یابد. این ویژگی را هیچ یک از دستگاه‌های مشابه آن ندارند. این دستگاه همچنین می‌تواند برای هر بیمار در مرکز درمانی یک پرونده پزشکی تشکیل دهد که سوابق قبلی را در خود نگه‌دارد. همچنین این دستگاه، قابلیت اضافه کردن سنسورهای بسیاری برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار در خارج از مراکز درمانی را نیز دارد.
چه چیز شما را به فکر ساخت این دستگاه انداخت؟
براساس آمارهای جهانی 29 درصد علل مرگ و میر در دنیا مربوط به بیماری‌های قلبی- عروقی است، بیش از نیمی از بیمارانی كه دچار حملات قلبی می‌شوند نیز پیش از رسیدن به بیمارستان جان می‌سپارند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهند که امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بیماران قلبی با آن مواجه‌اند، نداشتن دسترسی دائمی به وضعیت قلبی بیمار در خارج از مراکز درمانی است که زیان‌های جبران‌ناپذیری را به بیمار تحمیل می‌کند. از این رو می‌توان گفت که زیر نظر قرار نگرفتن دائمی بیماران قلبی و عروقی، مشکلی است که نیاز به ساخت این سیستم پرتابل و اکسترنال مانیتورینگ قلبی را در من تقویت کرد.
برای ساخت این دستگاه چقدر زمان و هزینه صرف شد؟
ساخت این دستگاه را از 4 سال پیش آغاز کردم، به دلیل گسترده بودن مطالب علمی در حوزه بیماری قلب و عروق، مجبور شدم 2 سال در بخش تحقیقات و توسعه علمی فعالیت کنم و با پزشکان مجرب استان نیز مشاوره کردم. هرچند هزینه ساخت دستگاه اولیه زیاد بود اما خرسندم که هزینه تولید صنعتی این دستگاه یک پنجم نمونه‌های خارجی مشابه است. قطعا تولید انبوه این دستگاه از نظر اقتصادی برای بیماران قلبی بسیار مقرون به صرفه است. شاید با این دستگاه کمی از سختی‌های این بیماران کاسته شود و دغدغه‌های مالی مانعی برای سلامتی و تندرستی این بیماران نباشد.
آیا دستگاه مشابه خارجی هم دارد؟
بله. مشابه خارجی این دستگاه وجود دارد، اما آنچه مهم است من با ابزار و وسائل موجود نه تنها نتیجه‌ای مشابه بلکه بهتر از انواع خارجی دستگاه به دست آوردم. از جمله تفاوت این دستگاه با نمونه‌های خارجی در دسترس نبودن سنسورهای تشخیصی با قدرت بالا در کشور بود که با ایده‌های خلاقانه این نقص را برطرف کردم.
آیا به فکر انبوه‌سازی و تجاری‌سازی دستگاه هستید؟
تاکنون اقداماتی برای انبوه سازی این دستگاه صورت گرفته، اما به دلیل مشکلات مالی بسیار، اجرای این روند به کندی پیش می‌رود. از مسئولان انتظار دارم که با سرمایه‌گذاری برای تجاری سازی این اختراع تلاش کنند تا بتوانیم دستگاه‌ را هر چه سریع‌تر به دست بیماران قلبی- عروقی استان و کشور برسانیم.
به عنوان یک مبتکر نوجوان رمز موفقیت را چه عاملی می‌بینید؟
مهم‌ترین عاملی که می‌توانم در این جا از آن نام ببرم، توجه ویژه خداوند و کمک پدرو مادرم و تلاش و پشتکار خودم است که تا جای امکان روحیه شکست‌ناپذیری را در خود تقویت کرده‌ام و هیچ گاه ناامید نشدم. پس از هر شکستی دوباره شروع کردم و هیچ گاه نگفتم دیگر بس است و نمی‌توانم. به نظر من کسانی در این حوزه موفق می‌شوند که پشتکار و تلاش زیادی داشته باشند، چون در این روند تعداد شکست‌ها بسیار بیشتر از موفقیت‌هایی است که به دست می‌آید.
پیام شما به دوستان و هم سن و سال‌هایتان چیست؟
به تمامی دوستان خود می‌گویم که تنها مدرک گرفتن از دانشگاه کافی نیست و باید وارد عمل شویم و برای پیشرفت کشورمان و قطع وابستگی به دیگر کشورها تلاش کنیم.

ارسال نظرات