خبرهای داغ:
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در حال حاضر احتمال کاندیداتوری ۴۸۰۰ نفر در کشور برای نمایندگی مجلس وجود دارد، گفت: رفتارهای کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی را در فضای مجازی رصد و ثبت و ضبط می‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۹۶۱۱۴
|
۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد حسین مقیمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه همدان با بیان اینکه وزارت کشور مسئولیت اجرای انتخابات را بر عهده دارد، اظهار داشت: وزارت کشور در مورد اینکه چه گروهی در انتخابات رأی می آورد دخالتی ندارد چراکه افراد براساس آرای مردمی انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر دولت و مجلس با هم همسو باشند کارها بهتر انجام می‌شود و این بدان معنا نیست که نقد عملکردها را نداشته باشیم، گفت: کارشکنی تحت هیچ شرایطی خوب نیست و نمایندگان مجلس باید عملکرد دولت را نقد کنند تا دولت نیز براساس نقد صورت گرفته برای رفع مشکلات تلاش کند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه امیدواریم هیچ وقت کارشکنی بین دولت و مجلس نباشد، عنوان کرد: امیدواریم رای مردم هرچه هست خیر کشور در آن باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه رأی براساس دیدگاه‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای وجود دارد، اما نخبگان و فرهیختگان جامعه باید مردم را آگاه کنند تا با آگاهی و شناخت انتخاب کنند، بیشترین سهم را در این عرصه صدا و سیما برعهده دارد و باید با استفاده از تریبون نماز جمعه، منابر و کمک رسانه ها مردم تشویق شوند تا به افرادی که دارای برنامه هستند رای دهند.

وی به تشکیل کمیته ویژه بررسی تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز مشخص نشده که چه افرادی کاندیدا هستند نمی‌توان موارد تخلف فعالیت در فضای مجازی را تعیین کرد و بعد از ثبت نام افراد می‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه رفتارهای کاندیداهای احتمالی به طور دقیق رصد می شود، گفت: برگزاری انتخابات در کشور ۲۵ مرحله دارد که از این تعداد ۲۳ مرحله به صورت الکترونیکی و رایانه ای انجام می شود و تنها دو مرحله شامل رای گیری و شمارش آرا، دستی است.

وی اظهار کرد: مقدمات سخت افزاری و نرم افزاری برگزاری تمامی مراحل انتخابات رایانه ای در تعدادی از حوزه ها انجام شده که تصمیم گیری در این خصوص در اختیار وزارت کشور و شورای نگهبان قرار دارد.

وی گفت: در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۴ حوزه انتخابیه در کشور انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد و تجارب خوبی به دست آمد.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به شروع ثبت نام کاندیداهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به ترتیب از ۲۶ و ۲۸ آذرماه امسال ادامه داد: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان، روز جمعه هفتم اسفند ماه امسال در سراسر کشور برگزار می شود.

* انتخابات در یک سوم حوزه ها رایانه ای انجام می شود

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در حال حاضر احتمال کاندیداتوری ۴۸۰۰ نفر در کشور برای نمایندگی مجلس وجود دارد، بیان کرد: رفتارهای کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی را در فضای مجازی رصد و ثبت و ضبط می‌کنیم.

وی بیان کرد: هر فعلی که در فضای عادی تخلف محسوب می‌شود در فضای مجازی نیز تخلف بوده و براساس قوانین با این نوع از تخلفات برخورد می‌شود.

وی افزود: در این دوره، انتخابات در یک سوم حوزه ها رایانه ای انجام می شود و با تأمین اعتبارات و فراهم شدن تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری باید شعبات اخذ رأی به شیوه الکترونیکی تعیین و اجرایی شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: دولت بودجه یک سوم انتخابات به صورت الکترونیکی را به وزارت کشور داده است.

وی در ادامه گفت: لایحه شفاف‌سازی اموال کاندیداها توسط وزارت کشور تهیه و به وزارت کشور ارسال شده است

مقیمی با بیان اینکه هر نوع فعالیت در فضای معمولی و عادی یا همان غیرمجازی که تخلف محسوب می‌شود در فضای مجازی نیز خلاف است، گفت: با کمیته‌ای که تشکیل شده، تخلفات صورت گرفته در این فضا شناسایی و به دستگاه‌های ذیربط معرفی خواهند شد.

قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه با اشاره به سیاست دولت برای تغییر استانداران و با بیان اینکه تغییر استانداران همیشه وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه آرام آرام به مراحل اجرایی شدن انتخابات نزدیک می‌شویم این تغییرات به حداقل ممکن می رسد و سعی بر آن است که استانداری تغییر نکند.

* از فعالیت های احزاب حمایت می کنیم

وی وظیفه نمایندگان مجلس را قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای مجلس دانست و تأکید کرد: وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات موظف به برگزاری انتخاباتی قانونمند، سالم و بدون طرفداری است تا شاهد حضور حداکثری مردم در فضایی رقابتی در انتخابات باشیم.

مقیمی با بیان اینکه تامین امنیت برگزاری انتخابات بر عهده وزارت کشور است، عنوان کرد: هیچ نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی نمی‌تواند در اجرای انتخابات دخالت کند.

وی به موضوع پول‌های کثیف در انتخابات نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در لایحه شفاف سازی اموال کاندیداها به این موضوع پرداخته شده است، گفت: در این لایحه پول‌هایی که از محل پول‌شویی، موادمخدر و قاچاق به‌دست آمده را نمی‌توان در انتخابات استفاده کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه احزاب و گروههای سیاسی که از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب مجوز گرفته اند در چهارچوب قانون جمهوری اسلامی ایران مجاز به فعالیت سیاسی هستند، گفت: در تمام ایام سال ما به عنوان مجری قانون از فعالیت های احزاب حمایت می کنیم و امنیت اجتماعاتی که در فضای بسته برگزار می شود برقرار خواهد شد و در صورت دریافت مجوز امنیت تجمع های خارج از فضای بسته نیز توسط فرمانداری ها تامین می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه برداشت ما از استان همدان خوب است، گفت: استان همدان رو به رشد بوده و مدیران کوشا و فعال هستند و استاندار همدان نیز وظایف قانونی خود را به خوبی انجام داده و ارتباط صمیمی و خوبی با مردم دارد و در حوزه حل مسائل اقتصادی استان و جذب سرمایه گذاری اقدامات خوبی صورت گرفته و زمینه رشد استان همدان فراهم است.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه مقیمی هم نماینده مجلس بوده و هم وزارت کشوری است، عنوان کرد: مقیمی از مدیرانی است که هم به وظایف قانونگذاری نمایندگان آشناست و هم مدیریت اجرایی را خوب انجام می‌دهد.

محمد ناصر نیکبخت با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس انتصابی نیستند و انتخابی هستند، گفت: فشار نمایندگان در استان بر روی مدیریت استان برای انتصاب و یا جابجایی مدیران را رد نمی‌کنیم، اما در دولت یازدهم هیچ مدیری با فشار نمایندگان مجلس جابجا نشده است

انتهای پیام/

ارسال نظرات