وزیر نفت و گاز ترکمنستان:

توسعه میادین بخش ترکمنی «خزر» اولویت‏‌ سرمایه‌گذاری عشق‏‌آباد است

توسعه میادین نفت و گاز واقع در بخش ترکمنی دریای خزر جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری این کشور است.
کد خبر: ۸۵۹۵۵۷۷
|
۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

به گزارش بسیج،  در عشق‏آباد، «محمدنور خلیل‏اف» در مراسم افتتاحیه بیستمین کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان اظهار داشت: سرمایه گذاری جهت توسعه میادین نفت و گاز واقع در نزدیکی ساحل و قلمرو ترکمنستان در دریای خزر از مهم‌ترین اولویت‌های بخش انرژی دولت این کشور تعیین شده است.

این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان تصریح کرد:  این در حالی است که بخش ترکمنی دریای خزر به 32 بلوک تقسیم بندی شده و بنا به پیش‌بینی و گزارشهای ملی و بینالمللی ذخیره نفت بخش ترکمنی دریای خزر 12.1 میلیارد تن نفت و 6.1 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی برآورد شده ‏است.  

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تنها در 5 بلوک از 32 بلوک بخش ترکمنی دریای خزر فعالیت‌های نفتی صورت می‏‌گیرد، از سایر علاقه‌مندان  شرکتهای خارجی  دعوت کرد در این زمینه سرمایه گذاری کرده و تعاملات ثمرهبخش را با دولت ترکمنستان که به عنوان شریکی مطمئن در عرصه بینالمللی مطرح است، داشته باشند.

وزیر نفت و گاز ترکمنستان در بخش دیگر سخنرانی خود اعلام کرد که ذخایر کلی منابع هیدروکربور ترکمنستان معادل 71.2 میلیارد تن نفت برآورد میشود  که 18.2 میلیارد تن آن در بخش ترکمنی دریای خزر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت ترکمنستان قصد دارد به یکی مهم‌ترین بازیکنان بازار جهانی گاز تبدیل شود، افزود: هم اکنون در ترکمنستان بیش از 180 میدان فعال نفت و گاز موجود می باشد که  ذخایر تنها میدان بزرگ گازی « گالکینیش» که برای توسعه فاز اول آن حدود 10 میلیارد دلار به ظرفیت تولید 30 میلیارد متر مکعب اختصاص یافته، با توجه و احتساب گزارشهای جدید، 27.4 تریلیون متر مکعب برآورد شده است که این کشور را به یکی از کشورهای دارای ذخایر سرشار انرژی منطقه و چهارمین مقام بزرگ دنیا از نظر ذخایر گازی  تبدیل کرده است.

وزیر نفت و گاز ترکمنستان افزود: ترکمنستان قرارداد اجرای فاز سوم توسعه میدان گازی «گالکینیش» را با یک کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از شرکت های معتبر ژاپن و کره جنوبی، منعقد کرده است که ظرفیت این فاز توسعه بالغ بر 33 میلیارد متر مکعب گاز خواهد بود.

این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان همچنین تأیید کرد که ماه آینده میلادی(دسامبر سال 2015) در ترکمنستان عملیات اجرای خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به «تاپی» آغاز خواهد شد.

وی همچنین با اعلام اینکه که ماه آینده میلادی(دسامبر سال 2015) در ترکمنستان، طرح احداث خط لوله گاز سراسری 800 کیلومتری به ظرفیت 30 میلیارد متر مکعب در سال به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: با این اقدام بزرگترین میادین گازی کشور به یک سیستم یگانه تامین داخلی و صادراتی تبدیل خواهد شد و عشق‌‏آباد علاوه بر تعهدات گازی به کشورهای ایران، روسیه و چین می‌تواند گاز خود را به مصرف کنندگان اتحادیه اروپا نیز عرضه کند.

نمایشگاه و همایش بین‏‌المللی نفت و گاز ترکمنستان روز گذشته با حضور بیش از 160 شرکت و حدود 600 نماینده از 40 کشور دنیا از جمله ایران  آغاز به کار کرد.

توسعه صنایع نفت و گاز ترکمنستان و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، بازاریابی، عرضه حامل‌های انرژی به بازارهای بین‏‌المللی، توسعه و بهره‏‌برداری از منابع هیدروکربور و بررسی فضای سرمایه‏‌گذاری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ترکمنستان از اهداف برگزاری نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز می‏‌باشد.

مسئله عرضه و ترانزیت نفت و گاز، توسعه مناطق میدان‌های نفت و گاز حوزه دریای خزر، امور اکتشاف و استخراج نفت و گاز، فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری در بازار انرژی ترکمنستان و چشم‏‌اندازهای تعامل بین‌المللی و ارائه توانمندی‌ها در رابطه با عرصه‌های فوق از مهمترین محورهای نمایشگاه و همایش بین‌المللی «نفت و گاز ترکمنستان 2015 » اعلام شده‌ است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار