در گفتگو با قاری و حافظ برتر بسیجی:

نگذارید قرآن در کنج خانه ها غریب واقع شود

قاری و حافظ برتر سبزواری در مسابقات كشوري قران كريم تاکید داشت: نگذارید قرآن در کنج خانه ها غریب واقع شود.
کد خبر: ۸۵۹۵۴۷۸
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، زينب ضياء دوست، قاری و حافظ برتر بسیجی از شهرستان سبزوار است. ایشان به گرمی ما را پذیرا شدند و با حوصله به سئوالات ما جواب دادند و از خودشان، چگونگی حفظ و یادگیری قرآن کریم و تاثیر آن در زندگی سخن گفتند.

در ابتدا معرفی از خودتان داشته باشید؟

زينب ضياء دوست 18 ساله دانش اموز رشته تجربی هستم تاکنون موفق به کسب 5 رتبه کشوری در مسابقات قران شده ام. از کودکی علاقه بسیار زیادی به قرائت قرآن داشتم تا اینکه امسال تصمیم گرفتم علاوه بر قرائت در رشته حفظ نیز وارد شوم با اینکه حفظ قرآن به مراتب از دیگر رشته ها سخت تر به نظر می رسد اما انگیزه ای که داشتم موانع را کنار زد و با توکل بر خدا توانستم برای نخستین بار امسال در مسابقات کشوری مقام برتر کشور را کسب کنم.

روش برنامه ريزي شما چگونه بود که توانستيد در كنار تحصيل در مسابقات قرآن هم موفق باشيد ؟

مطمئنا كسي كه در مسير قرآن پا می گذارد در ابتدا عنايت خداوند است كه شامل حال او مي شود چون هدفش مشخص است همه كارها جمع و جور می شود اینکه برخی خانواده ها به اشتباه فکر می کنند که آموزش حرفه ای قرآن ممکن است به تحصیل فرزندانشان لطمه وارد کند صحت ندارد اتفاقا قرآن در پیشرفت تحصیلی بسیار تاثیر گذار است در طی این سال ها قرائت و حفظ قران نه تنها مشکلی برایم ایجاد نکرده بلکه باعث موفقیتم هم در زندگی هم در تحصیل شده است.

از مشوقین اصلی خود برایمان بگوئید؟

با اینکه هر کدام از افراد خانواده ام در این موفقیت نقشی بر عهده داشتند اما مادرم نقش محوری این هدف را بر عهده داشت. او با انگیزه دادن علاوه بر مشخص کردن مسیر، برنامه ریزی هدفمندی را برایم ترسیم کرد که توانستم در کنار تحصیل در مسابقات قرانی نیز در طی 5 سال متوالی مقام های برتر را کسب کنم.

در مورد سختي هاي كارتون هم توضيح دهید؟

همان طور كه اشاره کردم اين راهی است كه بايد طي شود هر مسيري هم سختي هاي خاص خود را دارد بهر حال قاري كشوري هستيم گاهي اوقات در لحن دچار مشکل می شویم و صدایمان گرفته می شود که همین امر سبب می شود تا نتوانیم در مسابقات حضور پیدا کنیم در اين شرايط فقط به خدا توكل مي كنيم از طرفی هم چون محصل بودم فصل امتحانات باعث می شد تا بین درس و قران تا حدودی کم کاری کنم اما باز هم سعي مي كردم تا از هدفم دور نشوم.

بهر حال هر مسابقه ای دارای استرس است شما برای غلبه بر استرسي كه در مسابقات داشتيد چكار مي كرديد ؟

به هر حال هر كسي به چيزي اعتقاد دارد من واقعا به آيه شريفه "أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" اعتقاد دارم . چون وقتي این آیه را مي خوانم آرامش عجیبی به من دست داده می شود و استرسم را دفع مي كند شايد برخي افراد بگویند اين حرف شعاری بیش نیست ولي نه، هر كسي راهي براي آرامش خود دارد و اين آيه هم تنها راه آرامش من است.

چه توصيه اي به هم سن و سال های خودت داری؟

شايد خيلي افراد می گویند قران را پيش بگيريد اما من مي گویم به سمت هدفي كه داريد برويد من در این راه هدفم را یافتم و از ان بهره زیادی بردم .مسلما هر كسي براي خودش هدفي دارد بهرحال خداوند انسان را برای یک هدف آفرید پس بنده نیز باید تلاش کند تا بندگی خود را به جای آورد.

از موفقيت هايي كه به واسطه ي وجود قرآن در زندگي بدست آورديد برایمان بگویید؟

گاهي اوقات با خودم مي گویم اگه به سمت قران نمي رفتم نمي توانستم دوستم را نجات بدم دوستي داشتم كه در مسیر خلاف دین و شرع افتاده بود مشتاق بودم تا او را از مسیر نادرستی که ممکن بود به زندگی او لطمه جبران ناپذیری وارد کند منحرف کنم که خوشبختانه با چند جلسه صحبت کردن با همين استعداد قرآني که خداوند در وجودم قرار داده است توانستم كمكش كنم و به راه درست هدايتش كنم.

یکی از خاطرات خود را از مسابقاتي كه در ان حضور داشتید تعريف كنيد؟

در يكي از مسابقات در جايگاه قاري نشسته بودم ترس وجودم را گرفته بود با ديدن جمعيت استرس همچنان افزوده می شد، زمانی براي مرور مجدد نداشتم بالاخره تلاوت را تمام كردم اما زماني كه مي خواستم از مکان قاری بلند شوم به واسطه گير كردن چادر زير پام از پشت افتادم .اين اتفاق چندین سال قبل رخ داد داور مسابقات هنوز كه مرا می بیند مي گوید خانم استرسي، البته ما به سبزواري هاي استرسی لقب گرفته ایم.

از مهمترین عوامل موفقيت تان بگویید؟

تمام این موفقیت ها در وهله نخست لطف خدا است که شامل حالم شده بعد هم كمك هاي فراوان پدر و مادرم ، مخصوصا مادرم که مسیر را به من نشان داد. خانواده در اين مدت به شدت رعايت حالم را كردند همچنين استادانم كه در کسب این مقام ها كمك کارم بودند.

هدفتان براي آينده چيست؟

دوست دارم در کنار قرآن هم به مدارج بالای علمی نیز دست پیدا کنم علاقه زیادی به تحصیل در رشته های بیمارستانی از جمله راديولوژي و پزشكي دارم.

صحبت پایانی ؟

ما حديث هاي زيادي در رابطه با تلاوت قران داریم بسیاری از امامان ما روزی 10 جزء قرآن تلاوت مي كردند توصیه می کنم حداقل روزي 50 آيه تلاوت و در آيات تدبر كنید. اگر خواندن این تعداد آیه بازهم برایشان سخت است و نمي توانند بخوانند حداقل 5 آيه از قرآن را تلاوت کنند خیلی از کسانی که مسلمان نیستند این کتاب خدا را مطالعه می کنندتا بفهمند در آن چه می گذرد ان وقت ما مسلمانیم و قرآن در اکثر خانه های ما غریب واقع می شود .

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار