یک تحلیلگر آمریکایی گفت: اگر معتقد باشیم حملات هفته گذشته پاریس منجر به انعقاد توافقی برای تثبیت وضعیت سوریه می شود، باید منتظر نشانه هایی از توقف سیاست نفت ارزان عربستان بود.
کد خبر: ۸۵۹۵۲۱۶
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

به گزارش بسیج،  به نقل از پایگاه خبری سی ان بی سی، جان کیلداف، عضو ارشد موسسه اگین کپیتال آمریکا گفت، اگر حملات هفته گذشته پاریس منجر به انعقاد توافقی برای تثبیت وضعیت سوریه شود، باید منتظر نشانه هایی از توقف سیاست نفت ارزان عربستان بود.

به رغم فزونی جهانی عرضه نفت که موجب افت بیش از 60 درصدی قیمت ها از سال گذشته تاکنون شده است، عربستان اوپک را وادار کرده تا سیاست عدم کاهش تولید را در پیش بگیرد. در گذشته هر گاه قیمت نفت کاهش می یافت، اوپک با کاهش تولید در صدد ترمیم قیمت ها بر می آمد. اما این بار سازمان کشورهای صادر کننده نفت تصمیم گرفته به جای کاهش تولید، از سهم خود از بازار دفاع کند و دیگر اقتصادهای وابسته به نفت نظیر روسیه را تحت فشار بگذارد.

در عین حال، عربستان در حال رقابت با ایران و روسیه است که  در جریان جنگ داخلی سوریه از دولت بشار اسد حمایت می کنند. اما سعودی ها طرفدار شورشیان تحت حمایت آمریکا هستند.

کیلداف گفت، حملات جمعه شب پاریس و سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در مصر و بمبگذاری ها در لبنان می تواند طرف های رقیب را دور یک میز بنشاند تا درباره برقراری ثبات در سوریه تصمیم گیری کنند. گروه تروریستی داعش مسئولیت هر سه این حملات را بر عهده گرفته است.

کیلداف این سوال را مطرح کرد که «آیا به این دلیل که طرف های درگیر در نهایت به راه حلی برای بحران سوریه دست پیدا می کنند، عربستان سیاست فشار به ایران و روسیه با نفت ارزان را متوقف می کند؟»

وی افزود: «سعودی ها دارند ایران و روسیه را به ویژه به این دلیل که آنها از اسد حمایت می کنند، مجازات می کنند. اگر این مسئله پایان بپذیرد، و همه آنها دور هم جمع شوند و توافقی منعقد کنند، این می تواند تا حدی به تولید بالای نفت توسط عربستان پایان دهد.»

ارسال نظرات