یک پزشک عمومی با اشاره به عوارض فردی و اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی گفت: روان‌درمانی سبب پیشگیری و کاهش اعتیاد می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۵۲۰۷
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، افشین کاظمی رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را بسیار موثر و مثبت ارزيابي كرد و گفت: در صورتی که همه سازمان‌ها و ارگان‌ها در کشور جهت مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند قطعا می‌توان اعتیاد را ریشه کن کرد.


وی با اشاره به مافیای مواد مخدر افزود: این مافیا بسیار قوی بوده و باید برنامه‌های جامعی برای روبه رو شدن با این مافیا داشته باشیم. همه ارگان‌ها برای توفیق در زمینه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد باید همسو باشند و گام‌های موثر در این زمینه را بردارند. این موضوع تنها با شعار محقق نمی‌شود بلکه باید جامع عمل بپوشد.

رئیس یک موسسه مرکز ترک اعتیاد در تهران ادامه داد: ریشه‌های اعتیاد در کشور باید بررسی شود و جهت رفع آن اقدام لازم انجام گیرد. مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مختلفی از علل اعتیاد به شمار رفته که نیاز به برنامه‌ریزی مدون برای رهایی از این مشکلات داریم.

این پزشک عمومی گفت: رفتار والدین، پرخاشگری ، نزاع و حتی استعمال سیگار میان آنها می‌توانند سبب بروز اعتیاد در فرزندان شود. بنابراین باید خانواده‌ها را آگاهی داد و دانش آنها را به روز کرد. همچنین گاهی برای رفع علت اعتیاد باید روان‌درمانی در افراد انجام گیرد. مشکلات بسیاری که سبب اعتیاد در افراد می‌شود به دلیل مسائل روانی بوده و بررسي این موضوع حائز اهمیت است.

کاظمی در ادامه اعتیاد را نوعی بیماری برشمرد و تاکید کرد: باید نسبت به درمان اعتیاد در معتادان اقدام کرد و این درمان لازم است به صورت کامل باشد تا شاهد بازگشت مجدد آنها به چرخه اعتیاد نباشیم. موضوع اشتغال معتادان بهبودیافته نیز اهمیت بسزایی در جلوگیری از بازگشت این افراد به اعتیاد دارد.

رئیس یک موسسه مرکز ترک اعتیاد در تهران با اشاره به اینکه اعتیاد از استعمال سیگار و قلیان آغاز می‌شود، گفت: نیروی انتظامی زمانی درخواست داد که مراکز ارائه قلیان جمع آوری شود ولی در مجلس با این موضوع مخالفت شد. این درحالی بوده که استعمال قلیان معادل ۸۰ نخ سیگار بوده و زمینه ساز ورود به چرخه اعتیاد است.

این پزشک عمومی ضمن هشدار به این مسئله که در برخی از مراکز ارائه قلیان مخدر شیشه در شیشه‌های قلیان جاسازی شده و سبب اعتیاد افراد به صورت غیر محسوس می‌شود، گفت: متاسفانه دسترسی به مواد مخدر نیزدر کشور آسان بوده و باید همه این مسائل مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران قرار گیرد.

کاظمی به نحوه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و افزود: مخالفت در ریشه بسیاری از انسان‌ها نهفته است و زمانی که افراد را به صورت مستقیم از مسئله‌ای نهی کنیم، بیشتر احتمال دارد به آن گرایش یابد. به طور مثال زمانی که به یک کودک بگوییم نزدیک بخاری نرو . اگر به آن نزدیک شوی تنبیه خواهی شد، عمل ما چندان موثر نبوده ولی زمانی که دستش را نزدیک بخاری بیاوریم و حرارت را به آن نشان دهیم. خودش متوجه می‌شود که داغ است و از نزدیک شدن به آن پرهیز می‌کند.

وی در مورد تشدید مجازات‌ها افزود: این مساله تاثیر چندانی در کاهش اعتیاد ندارد. باید فرهنگ سازی جهت پیشگیری از اعتیاد انجام داد. در صورت نهادینه شدن فرهنگ اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن می‌توانیم شاهد کاهش اعتیاد در جامعه باشیم.

رئیس یک مرکز ترک اعتیاد در تهران گفت: متاسفانه حس نوع دوستی در کشور میان افراد جامعه کاهش یافته و این مساله نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد. حس نوع دوستی سبب می‌شود افراد نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت داشته باشند و در راستای پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند. این پزشک عمومی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی عوارض زیادی بر سلامت روحی و جسمانی افراد دارد، تاکید کرد: پیشگیری از اعتیاد باید از بطن خانواده آغاز شده و در مدارس و دانشگاه نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

ارسال نظرات