اگر می‌خواستند برای وام خودرو سقف ایجاد کنند باید اطلاع رسانی بهتری می‌شد، خروج از رکود نیازمند طرحهایی جامع تر از وام ۲۵ میلیونی خودروست
کد خبر: ۸۵۹۵۱۱۴
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

به گزارش بسیج، محمود دودانگه کارشناس اقتصادی  و مشاور وزیر صنعت  در خصوص طرح وام 25 میلیونی خودرو اظهار کرد: یکی از محورهای مهمی که برای خروج اقتصاد کشور از رکود در نظر گرفته شده، فرآیند تحریک تقاضاست. با توجه به این که صنعت خودرو یکی از صنایع مهم و اساسی است اگر تقاضای این صنعت تحریک شود می توان انتظار داشت که بخش قابل توجهی از صنعت و معدن کشور فعال شود و اثر قابل توجهی بر اقتصاد کشور داشته باشد، در این چارچوب صنعت خودرو برای تحریک تقاضا انتخاب شده است.

وی در ارزیابی خود از این طرح گفت: این اقدام برای صنعت خودرو بسیار خوب  و تاثیرگذار بود و از قبل هم پیش بینی می شد که استقبال خوبی از این طرح صورت گیرد و بانک مرکزی  باید منابع مورد نیاز برای این طرح را در نظر می گرفت، تا بتواند از تقاضای مردم  پشتیبانی کند که متاسفانه در این خصوص برنامه ریزی مناسب و اطلاع راستی دقیق صورت نگرفت و بخش قابل توجهی از متقاضیان دچار مشکل شدند.

این تحلیلگر بخش صنعت کشور در خصوص محدودیت ناگهانی ایجاد شده  بعد از 6 روز گفت: معتقدم اگر چنین محدودیتی وجود داشت، باید اطلاع رسانی بهتری صورت می گرفت تا امکان برنامه ریزی بهتری برای بهره مندی همه از این طرح فراهم شود.

حق برخی از مردم در این طرح تضییع شد

دودانگه خاطرنشان کرد: چون اطلاع رسانی دقیق نبود بعضی ها به امید اینکه در شش ماه آینده می توانند از این مزیت استفاده کنند، طبیعتا تقاضای خود را به هفته های آتی موکول کرده و  به سمت استفاده از این طرح در روزهای ازدحام نرفتند. بنابراین حق برخی از مردمی که به نوعی نخواستند در ازدحام وارد این طرح شوند و قصد داشتند در هفته های آتی به این طرح ورود کنند، تضییع شد.

وی بیان کرد: به هر حال مناسب بود به گونه ای برنامه ریزی و اطلاع رسانی شود که همه علاقمندان استفاده از تسهیلات از مزایای این طرح استفاده کنند و حق کسی تضییع نشود که متاسفانه اینگونه نشد و این طرح خوب بصورتی نامطلوب اجرا شد. البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که جلب رضایت همه ذینفعان کار ساده ای نیست و نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم است

از ظرفیت لیزینگها و بانکها برای ادامه این طرح استفاده شود

این کارشناس مسائل اقتصادی با ارائه راهکاری برای بهره مندی بیشتر مردم و متقاضیان از این طرح تصریح کرد: مهم ترین کاری که از این به بعد باید انجام شود این است که از منابع خودروسازان، ظرفیت شرکتهای لیزینگ و از ظرفیتهایی که بانک مرکزی در اختیار بانکها قرار دهد و یا از منابع خود بانکها استفاده شود تا این علاقه و تمایلی که در مردم برای استفاده از این طرح وجود دارد، پوشش داده شود. همچنین باید از نرخهایی استفاده شود که برای مردم جذابیت ایجاد کند تا حداقل کسانی که برنامه ریزی کرده اند بتوانند از این طرح استفاده کنند.

دغدغه بانک مرکزی در خصوص سقف 110 هزار خودرو به جاست

وی در خصوص موضع بانک مرکزی درباره توقف این طرح برای سقف 110 هزار خودرو عنوان کرد: بانک مرکزی دغدغه درستی دارد و یکی از دغدغه های این نهاد این است که نقدینگی بالایی را به جامعه تزریق نکند تا تورم افزایش پیدا کند. اما  با هماهنگی بین لیزینگها، بانکها و خودروسازان می توان این مشکل را برای کسانی که علاقه مند به استفاده از این طرح هستند، برطرف کرد.

دوددانگه در خصوص انتقاداتی که از اولویت قرار دادن صنعت خودرو برای بسته خروج رکود می شود، اظهار کرد: صنعت خودرو یکی از صنایع مهم و صنعت هم یکی از بخشهای اقتصاد کشور است. سهم این صنعت در کل اقتصاد کشور، 3، 4 و یا 5 درصد بیشتر نیست، اگر چه خودرو در کل صنعت کشور نقش قابل توجهی دارد و بین 20 تا 25 درصد می تواند نقش داشته باشد.

نباید از وام 25 میلیونی برای خروج از رکود انتظار معجزه داشته باشیم

وی در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح چه تاثیری بر خروج اقتصاد کشور از رکود داردگفت: ما باید از هر طرحی انتظار داشته باشیم که در استعداد خودش بر اقتصاد کشور و خروج از رکود تاثیر داشته باشد و به هر صورت این طرح اثر خودش را خواهد داشت. نباید انتظار داشته باشیم با این طرح معجزه بزرگی اتفاق بیفتد.

این تحلیلگر بخش صنعت کشور افزود: این طرح می تواند بر صنعت خودروی کشور اثر بگذارد و کمک به صنعت خودروی کشور می تواند به خروج اقتصاد کشور از رکود کمک کند، ولی باید در استعداد این طرح اثر آن را پیش بینی کنیم و نباید انتظار بیشتری داشته باشیم.

خروج از رکود نیازمند طرحهایی جامع تر از وام 25 میلیونی خودروست

دودانگه خاطرنشان کرد: خروج اقتصاد کشور از رکود نیازمند طرحهای گسترده تر و جامع تری است به شکلی اقتصاد کشور به طور پایدار از رکود خارج شود به رونق برسد و متغیرهای کلان اقتصاد ایران در شرایط بهتری قرار بگیرد.

منابع لازم برای تحریک بخش ساختمان از اختیار دولت خارج است

وی در پاسخ به انتقاد برخی از کارشناسان درباره اینکه صنعت ساختمان از اولویت بالاتری نسبت به صنعت خودرو برای قرار داشت گفت: بخشهای مختلف اقتصاد کشور زنجیره وار به هم متصل هستند، صنعت خودرو زنجیره گسترده ای دارد و صنعت ساختمان هم از همین مزیت برخوردار است. اما تحریک تقاضا در صنعت ساختمان نیاز منابع مالی بسیار بیشتری است که طبیعتا در این شرایط با توجه به پتانسیلهایی که دولت در اختیار دارد، طبیعتا در دسترس نیست و می تواند در یک برنامه بلند مدت تر این موضوعات قابل پیگیری باشد.

دودانگه تاکید کرد: تحریک صنعت ساختمان با توجه به منابع بالایی که نیاز دارد، ممکن است تورم ایجاد کند. با این وجود این مهم هم باید در دستور دولت قرار گیرد و در یک برنامه میان مدت به سر انجام برسد.

ارسال نظرات