عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت نرخ ارز 2850 تومانی در بودجه 94 را 3150 تومان می‌فروشد، گفت: دلال‌ها بازار ارز را مدیریت می‌کنند و مدیریت بازار ارز دست بانک مرکزی نیست و اگر اقدامی نشود نرخ ارز باز هم افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۸۵۹۵۰۲۶
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴

به گزارش بسیج، سیدسعید زمانیان دهکردی با اشاره به نوسانات چند هفته گذشته نرخ ارز و روند صعودی قیمت آن، اظهار داشت: مدیریت بازار ارز به طور صد درصد در اختیار بانک مرکزی نیست و قیمت ارز به عرضه و تقاضا در بازار مانند بازارهای دیگر بستگی دارد.
وی ادامه داد: به دلیل عدم عرضه مناسب ارز در بازار، خیلی از کسانی که در این بازار تاثیر گذارند، تصمیم می‌گیرند، در گذشته اینگونه بود و هم اکنون هم به این شکل است و وقتی عرضه کامل در بازار وجود ندارد و تقاضا افزایش یابد، قطعا قیمت هم افزایش می‌یابد.
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه یکی از مشکلات و نوسانات بازار ارز عدم مدیریت واحد و عدم حاکمیت قطعی در بحث ارز توسط بانک مرکزی و دولت است، بیان کرد: هم اکنون عنوان می‌شود افزایش قیمت نرخ ارز، به دلیل افزایش تقاضا می‌باشد که قابل قبول است، اما در قانون بودجه امسال نرخ ارز 2850 تومان تعیین شد، ولی بانک مرکزی ارز (دلار) را در بانک‌ها 3150 تومان به فروش می‌رساند که در بازار تاثیر می‌گذارد.
زمانیان دهکردی افزود: وقتی رقمی که برای دلار در بودجه 94 تعیین شد، رعایت نشود، تفاوت قیمت ایجاد می‌کند و این در قیمت دلار در بازار آزاد اثر می‌گذارد و امروز بانک مرکزی و دولت در مورد عرضه و فروش ارز در بازار کنترل لازم را ندارند و دلال‌ها حرف اول و آخر را در بازار می‌زنند.
به گفته وی، اگر واقعا بخواهیم بازار ارز را کنترل کنیم باید به صورت دولتی وارد شویم و بتوانیم عرضه دلار را افزایش دهیم تا بتوان دست دلال‌ها را در بحث قیمت گذاری و تعیین قیمت ارز در بازار کوتاه کرد . ولی شرایط حاضر گونه‌ای نیست که بانک مرکزی بتواند در این مورد اقدام کند، مگر اینکه برخورد حاکمیتی داشته باشند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: کسری بودجه دولت با افزایش نرخ ارز تامین می شود و این در بحث بازار ارز تاثیر گذار است، اگر به همین منوال پیش برود و مدیریت واحد در بحث ارز ایجاد نشود، نرخ ارز بازهم بالاتر خواهد رفت.

ارسال نظرات