سرمایه‌گذاری هسته‌ای و ارزش سهام در این بخش یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تحلیل‌گران غربی روزانه وضعیت آن را رصد می‌کنند و مورد بررسی قرار می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۹۴۵۳۸
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

به گزارش بسیج،   رانی ایناسنشو تحلیل‌گر بلومبرگ، برنامه خبری-تحلیلی خود را با نشان دادن یکی از تأسیسات هسته‌ای آغاز می‌کند که از چند دهه پیش مشغول به کار است. الکتریسیتی دو فرانس به صورت دولتی مالک این تأسیسات است.

واضح است که تفاوت زیادی میان انرژی هسته‌ای با دیگر منابع انرژی وجود دارد برای مثال انرژی هسته‌ای نسبت به سایر منابع انرژی بسیار گران‌تر است

طبق گفته ایناسنشو سهام الکتریسیتی دو فرانس طی یک ماه (از 24 سپتامبر تا 21 اکتبر) افزایش چشمگیری داشته‌است. در سال 2014 این شرکت 40 درصد از ارزش سهام خود را در بازار از دست داده بود البته مشابه این جریان در سال 2011 رخ داده بود؛ در آن زمان فاجعه فوکوشیما به وقوع پیوسته بود.

روند بازار اورانیم در صندوق قابل معامله در بورس نشان می‌دهد که در سال 2015 حدود 30 درصد کاهش داشته‌است. البته کریس گادومسکی تحلیل‌گر امور انرژی هسته‌ای بر این باور است که تغییرات اساسی در بازار ایالات متحده امریکا در حال رخ دادن است. او تأکید کرده‌است که بازار اورانیوم از زمان فاجعه فوکوشیما تا کنون با نوعی مازاد عرضه مواجه بوده‌است چرا که بسیاری از تجهیزات فوکوشیما که از اورانیوم استفاده می‌کردند از بین رفته‌اند و در نتیجه تقاضای کمی برای اورانیومی که تولید و به بازار عرضه می‌شود، وجود دارد.

ایناسنشو در مورد انرژی هسته‌ای در برابر دیگر منابع انرژی نظیر گاز، اظهار کرد: «واضح است که تفاوت زیادی میان انرژی هسته‌ای با دیگر منابع انرژی وجود دارد برای مثال انرژی هسته‌ای نسبت به سایر منابع انرژی بسیار گران‌تر است. برای مثال اگر بخواهید برق هزار خانه را به وسیله انرژی هسته‌ای تأمین کنید هزینه‌ای بالغ بر 158 تا 261 دلار خواهد داشت که متناسب با کشور و منطقه متفاوت است.» او ادامه داد: «این در حالی است که هزینه آن با زغال‌سنگ چیزی حدود 66 تا 118 دلار خواهد شد. گاز طبیعی نیز که نزدیک به زغال‌سنگ است چیزی حدود 76 تا 118 دلار خواهد بود.»

منبع: صدای اقتصاد

ارسال نظرات