خبرهای داغ:
ECD یا همان طرح تکامل ابتدای دوران کودکی این طرح فرصت طلایی در پرورش کودک است و با اجرای آن، کودکانی که شامل طرح می شوند، باهوش تر خواهند شد و قرار است به صورت پایلوت در شهرستان تاکستان اجرا شود.
کد خبر: ۸۵۹۴۵۲۴
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از تاکستان، حاصل تلاش 15 ساله وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، «طرح تکامل ابتدای دوران کودکی (ECD)» است که در تیر ماه سال 1392 در شورای عالی سلامت کشور به تصویب رسید و مداخله آن برای کودکان زیر هشت سال است.

این فرصتی طلایی در پرورش کودک است و با اجرای آن، کودکانی که شامل طرح می شوند، باهوش تر خواهند شد و این طرح به صورت نمونه آزمایشی(پایلوت) در شهرستان تاکستان اجرا می شود.

دکتر سید حامد برکاتی، رییس اداره کودکان وزارت بهداشت در نشست های هماهنگی سازمان های فعال در اجرای برنامه، در سالن اجتماعات فرمانداری تاکستان، ضمن بیان مطالب فوق، گفت: در هنگام تولد، در بدن انسان دو میلیارد سلول غیر عصبی و 15 میلیارد سلول عصبی وجود دارد که در هر ثانیه 700 ارتباط عصبی بین سلول های عصبی شکل می گیرد و اگر کودک، دارای تغذیه مناسب و در خانواده ای با شرایط روحی مناسب، رشد یابد؛ این ارتباط عصبی، بیشتر خواهد شد و کودک با هوش تر خواهد شد.

به گفته وی این طرح ریشه در فرهنگ اسلامی دارد و در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) است که می فرمایند: « بچه های خود را در درون رحم مادر پرورش دهید» و در بیان دیگری آن حضرت می فرمایند:« کودک در هفت سال اول، سرور است.»

ایشان با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، بهترین مکان برای رشد و شکوفایی کودک تا دو سالگی، دامان مادر می باشد و سن سه سالگی، بهترین زمان برای رفتن به مهدکودک با شرایط استاندارد می باشد، زیرا بچه ها با یکدیگر ارتباط پیدا کرده و از اسباب بازی استفاده می کنند که سبب رشد فکری آنان می شود؛ اظهار کرد: به کارگیری پرستار در منزل برای نگهداری کودک مناسب نیست، زیرا کودک را به شکوفایی ذهنی و مغزی نمی رساند و برای شکوفایی استعداد در بچه ها مطابق با «برنامه تکامل ابتدای دوران کودکی»  باید کودک زیر پنج سال 10 کتاب داشته باشد و والدین برای او کتاب بخوانند.

37 نهاد دولتی در تکامل و رشد کودکان نقش دارند

در ادامه، دکتر مسعود احمدزاد، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آموزش در بزرگسالی، کمتر منجر به تغییر رفتار در فرد می شود و اگر ما می خواهیم مشکل جامعه را ریشه ای حل کنیم باید به بچه ها آموزش بدهیم. وی با بیان اینکه والدین در این آموزش ها نقش موثری دارند، افزود که 37 نهاد دولتی در تکامل و رشد کودکان نقش ایفا می کنند و برای گرفتن نتیجه بهتر، لازم است این سازمان ها همکاری درون بخشی خوبی داشته باشند.

بنا به اظهار مشاور دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، مولفه های اجتماعی سلامت، مهمترین عامل موثر بر سلامت کودکان هستند و همه کارهایی که منجر به ارتقاء خلاقیت کودکان می شود نیاز به پول ندارد (بطور مثال: در روستایی می توان با تمیز کردن زمینی و کشیدن طناب دور آن، فرصت بازی کردن را برای کودکان ایجاد کرد).

دکتر احمدزاد، یادآور شد در «طرح تکامل ابتدای دوران کودکی»  یکی از موارد، عدالت است که البته به معنی برابری نیست، بلکه به ایجاد شرایط یکسان برای رشد مساوی همه کودکان اشاره دارد و شاید برای برقراری این مساوات، نیاز باشد به کودکی، سهم بیشتری اختصاص یابد.

این روانپزشک تأکید کرد: در طرح مذکورهیچ ارگانی نمی تواند به تنهایی کودکان را پرورش دهد، مگر اینکه آن را به جامعه واگذار کنیم. ایشان ادامه داد که اصلی ترین ارائه دهنده تکامل دوران کودکی به جامعه، خانواده ها هستند و نقش ارگان ها فقط حمایت از پدران و مادران و دادن آموزش به آنان می باشد.

 همه نیازهای کودک در رشد جسمی خلاصه نمی شود

دکتر سید سعید اسکویی، معاون بهداشت دانشگاه نیز با بیان اینکه یکی از مراحل زندگی هر انسانی، دوره رشد و تکامل دوران کودکی است که از سرعت بالایی نیز برخوردار است؛ گفت: خانواده ها تصور می کنند اگر رشد قدی و جسمی کودک، مناسب باشد، او سالم است، در حالیکه همه نیازهای کودک در رشد جسمی خلاصه نمی شود و باید به نیازهای روحی و روانی او توجه شود.

رییس مرکز بهداشت استان قزوین تصریح کرد که بسیاری از بزه های بزرگسالی، ریشه در دوران کودکی دارد، پس بنابر این ضروری است برای داشتن فرزند سالم، همزمان با رشد جسمی، ذهن و فکر کودک نیز پرورش یابد تا انسان های توانمند در آینده داشته باشیم.

معضلات اجتماعی و خانوادگی، متأثر از کم توجهی به کودکان

دکتر جلال رحمانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان تاکستان هم ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در نشست، گفت: دوران ابتدای کودکی زیر بنای شکل گیری زندگی فرد محسوب می شود که باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود تا در آینده فرزندانی سالم از لحاظ روحی و روانی داشته باشیم. وی تصریح کرد که کم توجهی به کودکان، سبب گرفتار شدن آنان به معضلات اجتماعی و خانوادگی در دوران بزرگسالی خواهد شد.

موفقیت برنامه در گرو همکاری سازمان ها

دکتر ناهید یزدی، مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه نیز ضمن اشاره به انتظارات حوزه سلامت از سایر دستگاه ها، اظهار کرد: این طرح 10 گام دارد و برای انجام آن، ابتدا باید وضعیت اولیه و موجود را سنجید، تا پس از مداخله و اجرای طرح بتوان ارزیابی صحیحی داشت. وی افزود که این نشست ها برای همفکری و تبیین اجرای برنامه های پیش بینی شده است و نیازمند کارگروه های فرعی با محوریت شبکه بهداشت – درمان شهرستان تاکستان است.

در پایان این نشست، مهندس عسگر شریف زاده، معاون بهداشت شبکه و رییس مرکز بهداشت تاکستان هم اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح زمینه خدمت به مردم و کودکان شهرستان، مهیا شود و به تیمی کارشناسی وزارت بهداشت، برای اجرای احسن آن، به کمک ادارات شهرستان، قول مساعد داد.

 

7001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها