عمده پوشش جنگلي استان ايلام و شهرستان ملكشاهي را درختان بلوط تشكيل مي دهند كه هرساله در پاييز به ثمر مي نشينند.
کد خبر: ۸۵۹۴۳۹۹
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ ايوب عزيزي: اغلب پوشش جنگلي استان ايلام را درختان بلوط تشكيل مي دهند و هرساله در فصل پاييز ميوه آنها رسيده و به تدريج از درخت جدا شده و بر زمين مي افتد.

بلوط اين ميوه پرخاصيت و با ارزش ،متاسفانه هنوز كاربرد غذايي و صنعتي آن در منطقه به خوبي معرفي و شناسانده نشده است و هرساله ثمره درختان بلند قامت بلوط بلااستفاده به هدر مي رود و حتي در سبد خوركي دامهاي منطقه هم هنوز جايگاه مهمي پيدا نكرده است.

در عصري كه به دليل افزايش جمعيت كره زمين، مواد خوراكي و تهيه غذا داراي اهميت است و تهيه آن به سختي صورت مي گيرد، اين ميوه بومي به خوبي بهره برداري نمي شود،در صنايع تبديلي جايگاهي ندارد و براي صدور آن به خارج از كشور برنامه اي نيست.

جالب است بدانيم كه اين محصول مغذي و سرشار از ويتامينهاي گروه ب، در ميوه فروشي ها و عطاري هاي شهرهاي خودمان هم به ندرت يافت مي شود.شايد تنها از پيشينيان شنيده ايم كه زمانهاي قديم از اين ميوه آرد تهيه مي شده و با آن نان مي پخته اند.

بلوط پتانسيل خوبي در غرب كشور بويژه استان ايلام محسوب مي شود كه هنوز پروژه هاي علمي و تخصصي گسترده اي چه بومي و غير بومي به آن نپرداخته اند. ميوه اي كه مي تواند منبع اشتغال و درآمد و توليد خوراكي گردد.

تولبد آرد بلوط مي تواند به يك صنعت تبديل شود ، صنعتي بومي و مولد.خشك كردن و بسته بندي اين ميوه يك صنعت تبديلي است كه باعث نگهداري آن براي طولاني مدت خواهد شد و موجب ايجاد اشتغال در خانه است.

توليد پوست خشك شده دوم آن موسوم به "جفت" كاربرد صنعتي وسيعي دارد و داراي مواد با ارزشي است.

دباغي پوست از قديم در اين منطقه با بهره گيري از جفت صورت گرفته است و امروزه با توجه به توليد چرم منطقه خود يك پتانسيل اقتصادي است.

بهره برداري از محصول ديگر درخت تنومند بلوط يعني "مازو" كه كاربرد وسيعي در صنايع شيميايي دارد نيز در منطقه ناشناخته مانده است .

خلاصه اينكه ساليانه هزاران و شايد ميليونها تن بلوط در هر شهرستان از استان ايلام بدون استفاده به هدر مي رود.اما در خصوص خواص بلوط در مخزن الادويه عقيلي خراساني كه يكي از منابع مرجع طب اسلامي است،آمده: بلوط كثيرالغذا است ،مفيد براي معده و گوارش و درمان اسهال است و مصلح آن شكر مي باشد: يعني در اصطلاح طب جديد "مغذي" مي باشد و مواد معدني فراواني مانند قند ، اسيد گاليك ، اسيد ماليك ، كوئرسين ، موسيلاژ ، پكتين ،‌رزين و روغن در خود دارد.

در مجموع خواص زير را براي بلوط به طور خلاصه از سايتهاي بيتوته و تبيان ذكر مي كنيم:

1-ميوه بلوط بواسير را برطرف مي كند

2 -براي معالجه اسهال اطفال ،‌پودر ميوه بلوط را با كاكائو مخلوط كرده و دم كرده آنرا به اطفال مي دهند .

3-براي درمان بيماريهاي پوستي در وان حمام كه در آن جوشانده پوست درخت بلوط را ريخته ايد به مدت ربع ساعت استراحت كنيد.

4- بلوط درد معده و گاز معده را برطرف مي كند.

5- ميوه آن خاصیت ضد عفونی درد.

6- ميوه بلوط نرمی استخوان را درمان می کند.

7- بلوط به علت دارا بودن ترکيبات فلاوونوئيدي خواص ضدالتهابي فوق‌العاده‌اي دارد

8- برگ درخت بلوط تازه براي ترميم و بهبود جراحات و زخم‌ها مفيد است

9-ميوه بلوط سینه را نرم و صدا را صاف می کند.


ارسال نظرات