خبرهای داغ:
استاندار همدان با بیان اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی را در پیش داریم، گفت: باید براساس منشور ابلاغی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد همدان را تنظیم کنیم تا هیچ تکانه و شوکی در ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای نتواند به اقتصاد کشور آسیب بزند.
کد خبر: ۸۵۹۴۳۸۱
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدناصر نیک‌بخت امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران و کارشناسان استان در بهبود جستن از فرصت پسا تحریم و با رویکرد اقتصاد مقاومتی در همدان، با بیان اینکه وضعیت اقتصادی استان بد نیست، اظهار کرد: سال گذشته 10 هزار و 85 نفر بیمه اجباری شدند و تا به امروز نیز 5 هزار نفر بیمه شده‌اند به طوری که ماهانه بین 900 تا یک هزار نفر اشتغال مشخص و اجباری در استان براساس آمار تامین اجتماعی داریم که این به جز واحدهای تولیدی هستند که بیمه نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری درهمدان در بهار امسال 6.7 درصد است، تصریح کرد: بر اساس این آمار استان به لحاظ ایجاد اشتغال و نرخ بیکاری در کشور جایگاه دوم را دارد که البته نباید از وضعیت فعلی راضی باشیم چراکه همدان باید در این زمینه‌ها رتبه اول را از آن خود کند.

استاندار همدان با بیان اینکه همدان علاوه بر اینکه دارای وضعیت آب و هوایی بسیار خوبی است، صاحب‌نظران و نیروهای انسانی اقتصادی بسیار شایسته‌ای دارد، عنوان کرد: متاسفانه با وجود 5.5 میلیون تن تولیدات کشاورزی، قادر به فرآوری محصولاتی نظیر سیب‌زمینی با یک تن تولید نیستیم که این شایسته همدان نیست.

وی با اشاره به اجرای واحدهای تولیدی مادر در استان، اظهار کرد: تمام زیربناها و زیرساخت‌ها را برای توسعه اقتصادی همدان داریم اما متاسفانه از اراده‌ لازم و کافی در بدنه‌های اداری و بانکی برخوردار نیستیم. به عنوان مثال 6 سال زمان برد تا رزن صاف به حالت فعلی رسید اما در حال حاضر مشکل این واحد تولیدی در بدنه بانکی و اداری است.

نیک‌بخت با بیان اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی را در پیش داریم، عنوان کرد: باید براساس منشور ابلاغی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد همدان را تنظیم کنیم تا هیچ تکانه و شوکی در ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای نتواند به اقتصاد کشور آسیب بزند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که به آنچه داریم ببالیم و تبدیل به احسن کنیم و آنچه در دنیا وجود دارد از تکنولوژی و امکانات بهره‌مند شده و به درون و بیرون توجه کنیم.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه وزارت کشور سابقه سیاسی دارد اما امروز تاکیدات بسیاری در زمینه معیشت و مسائل اقتصادی مردم به استانداران دارد، تصریح کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با قوه قضائیه داشتم که ایشان تاکید داشت تلاش خود را داشته باشید تا مشکل اقتصادی حل شده و سرمایه‌گذاری در استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکهاز کارشناسان بانک‌ها و ادارات ناراضی هستمالبته ایننارضایتی به همه تعمیم ندارد و موردی است، اظهار کرد:خوشبختانه مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها براساس معذوریت یا حکم دل با ما همراه هستند.

نیک‌بخت خاطرنشان کرد: همدان شایسته‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری است، چرا باید عقب مانده باشد؟ چرا در تمام طول پیروزی انقلاب تا چند سال پیش که استانداران توانمندی هم در همدان به کار گرفته شده بودند، یک دلار در استان همدان جذب نشد؟ چرا همدانی‌های توانمند در همدان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟

وی با اشاره به اینکه ذهنیت‌های منفی نسبت به سرمایه‌گذاری علت این امر است، عنوان کرد: سال 92 در استان همدان 21 هزار نفر بیکار شده و 600 واحد تولیدی تعطیل بود اما بانک‌ها در این زمینه کمک کردند و پایان سال 92، 26 هزار شغل ایجاد شد همچنین ساخت پتروشیمی هگمتانه در همدان 13 سال است جان به لب همه آورده است.

استاندار همدانادامه داد: تاکنون چند نفر در همدان سرمایه‌گذاری کرده و مشکل اشتغال را حل کرده‌اند؟ کسانی‌که همدان را نمی‌شناسند وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند اما سرمایه‌گذاران بومی می‌گویند در همدان امکان کار وجود ندارد! متاسفانه سرمایه‌گذاران بومی هنوز روحیات گذشته را دارند.

وی خطاب به کارشناسان بانک گفت: سرمایه‌های بانک‌ها مشتریان آنها هستند، چرا آنها را ناراضی می‌کنید و از آنها استقبال نمی‌کنید؟ هر سرمایه‌گذاری که گیر ما بیاید فرصتی برای استان است.

نیکبخت با بیان اینکه باید به دنیال این بود که اشتغال و بیکاری و مشکلات استان را با چه چیزی می‌توان حل کرد، گفت: دولت نه توان سرمایه‌گذاری دارد و نه قانون اجازه انجام چنین کاری را می‌دهد بنابراین باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

وی از کارشناسان ادارات و بانک‌ها خواست: در راستای فرمان مقام معظم رهبری برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکیدات رئیس جمهور درباره نجات اقتصاد و ایجاد اشتغال برای جوانان و شرایط حاکم بر پسابرجا کمک کنند تا سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند تا بدین ترتیب از استان‌های دیگر جا نمانیم، متاسفانه اگر با شرایط فعلی ورود پیدا کنیم از استان‌های دیگر عقب می‌مانیم.

استاندار همدان در ادامه گفت: در هیچ واحد تولیدی یک درصد هم مشارکت ندارم اما تمام واحدهای تولیدی مرتبط با حوزه کاری خود را محلی برای ایجاد اشتغال برای جوانان می‌دانم.

وی با بیان اینکه کارشناسان بانک‌ها می‌توانند روال انجام اموری را کند یا فعال کنند، تصریح کرد: بی‌جهت گفته نشود که اداره اطلاعات، دادگستری و سازمان بازرسی مانع انجام کار می‌شوند، این موضوع صحت ندارد و اگر موردی وجود دارد حتما اعلام کنید چراکه اگر کارشناسی کار خلاف کرد باید محکوم شود.

نیک‌بختعنوان کرد: متاسفانه کارشناسان در نه گفتن فسیل شده‌اند اما اجازه نمی‌دهم کارشناسان بانک‌ها یا ادارات بی‌جهت و فقط بابت تنگ چشم بودن بخواهند از سرمایه‌گذاری سالم در استان جلوگیری کنند و به هیأت تخلفات گزارشمی‌دهم.

وی ادامه داد: کارشناسان هر موردی با اداره اطلاعات، دادگستری، دیوان محاسبات و بازرسی داشتند به ما اعلام کنند اما به شرطی که کار آنها سالم باشد و قانون را به نفع ایجاد اشتغال تفسیر کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه بانک‌های خصوصی همکاری مناسبی را با استان نداشته و این در حالی است که بیشترین سپرده‌گذاری مردم در این بانک‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: بانک‌های خصوصی در بخش تولید حضور چندانی نداشتهکه باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

وی خطاب به مدیران امور مالیاتی استان همدان نیز گفت: امور مالیاتی در برخورد با تولید و سرمایه‌گذاری‌ها ذهنیتی منفی از گذشته داشته و انتظار می‌رود از این پس براساس واقعیت‌ها با مودیان مالیاتی برخورد کند.

نیکبخت با اشاره به اینکه در کنار حفظ منافع دولت و مردم باید منافع تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در برابر امور مالیاتی حفظ شود، تاکید کرد: امور مالیاتی سعی کند تنها کلاه مودیان را برده و سر آنها را باقی بگذارد تا برای سال بعد نیز مالیات دریافت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات