نقدي بر انتقادهاي اخير منتقدان به شيوه مديريت كارلوس كرش
در حالی برخی منتقدان کارلوس کرش این روزها او را زیر انتقاد گرفته اند که به نظر می رسد زمان مناسبی را انتخاب نکرده اند.
کد خبر: ۸۵۹۴۳۲۷
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
به گزارش خبرگزاري بسیج، انتقادهايي كه اين روزها به نحوه عملكرد و انتخاب كارلوس كرش در تيم ملي فوتبال مي‌شود، چندان جالب‌ توجه نيست. اين مسئله مي‌تواند زمينه‌ساز حاشيه‌اي تازه براي تيم ملي باشد. به نظر مي‌رسد آنها كه چشم بسته به كرش مي‌تازند، بايد نكات زير را در نظر داشته باشند.

1- ريسك كردن، جرئت مي‌خواهد؛ چراكه تضميني براي رسيدن به نتيجه مثبت وجود ندارد و مي‌تواند نتيجه عكس داشته باشد. همين مسئله مهم دليل قانع‌كننده‌اي است كه بسياري راه راست را طي كنند و به خود زحمت خطر كردن را ندهند، اما گاه در اين ميان عده‌اي هم هستند كه با علم به اين مهم خطر ريسك كردن را به جان مي‌خرند، عواقب آن را نيز مي‌پذيرند و جواب آن را هم مي‌گيرند. گاهي هم نتيجه آن تا سال‌ها باقي مي‌ماند و تعريف و تمجيد‌هاي زيادي را هم در پي دارد. حتي از زبان كساني كه شايد ابتداي كار در صف منتقدان بودند. 

2- مربيگري سليقه‌اي است؛ نه به آن معنا كه مربيان مثل لباس خريدن با برانداز كردن سر و ظاهر بازيكن آنها را برگزينند. سليقه‌اي است چون هر مربي با توجه به تفكراتي كه خاص خود اوست تيمش را كوچ مي‌كند، بازيكنانش را بر‌اساس توانايي‌هايي كه براي برخي پوشيده است و براي برخي نه، انتخاب مي‌كند و سيستم مخصوص خودش را پياده مي‌كند. همين نگاه سليقه‌اي است كه باعث مي‌شود برخي بازيكنان توسط تفكرات برخي مربيان به عرش و توسط برخي ديگر به فرش برسند. سليقه‌اي كه گاه بازيكني را بعد از سال‌ها فوتبال بازي كردن به چنان شهرتي مي‌رساند كه شايد در تصورات خودش نيز هرگز نگنجيده باشد، اما اين سليقه مربي و نوع بازي گرفتن از اوست كه مي‌تواند گاهي اتفاقات قابل‌توجه و حتي شگفت‌انگيز را رقم بزند. 

3- هر انتخابي مي‌تواند مثبت يا منفي باشد. مهم نوع نگاه كردن به آن است. زماني تدافعي بازي كردن يك تيم مي‌تواند به سود آن باشد و نتيجه‌اي مثبت در پي داشته باشد. گاه اين تدافعي بازي كردن قبل از هر چيز، شخصيت يك تيم را زير سؤال مي‌برد و در يك آن مي‌تواند نتيجه مساوي و كسب حداقل امتياز را هم از بين ببرد و باختي تلخ از خود به جاي بگذارد. در واقع مهم اين است كه اين انتخاب كجا و چه زماني انجام شود. سيستمي كه در يك بازي نتيجه‌اي مثبت در پي خواهد داشت، ‌در بازي ديگر مي‌تواند نتيجه عكس داشته باشد. پس زمان در هر انتخاب مي‌تواند تأثير بسيار مهمي داشته باشد كه بي‌توجهي به آن گاه ضرر سنگيني از خود به جا خواهد گذاشت. 

4- انتقاد مي‌تواند يك راهگشاي جدي باشد. به شرط آنكه مغرضانه نباشد و در زمان مناسب بيان شود. منتقد مي‌تواند مانند چشم سوم عمل كند و پرده از برخي حقايق كه ديده نمي‌شود، بردارد، اما مي‌تواند با چشمي بسته هم انجام شود كه البته آن زمان ديگر نه‌تنها واقعيتي را به نمايش نمي‌گذارد كه مي‌تواند موضع‌گيري‌هاي سختي را هم درپي داشته باشد، اما زمان طرح انتقاد نيز بسيار مهم و حياتي است. به طوري‌كه اگر انتقادي مثبت و تأثيرگذار در زماني غيرمناسب مطرح شود، ‌نه‌تنها نتيجه مثبتي در پي ندارد ‌كه مي‌تواند فرصتي مناسب را هم از بين ببرد و برگ برنده‌اي را به برگي سوخته تبديل كند. در واقع هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد.

5- امروز زمان حمايت است. يعني فرصت آنقدر زياد نيست كه بتوان با بيان نظريات و انتقادهاي حتي مثبت شرايط را تغيير داد. تيم ملي در آستانه يك بازي مهم است؛ نه از آن جهت كه با تيمي سرسخت ديدار خواهد داشت، بلكه از آن جهت كه پيروزي در بازي با گوام شرايط ايران را در جدول رده‌بندي تثبيت مي‌كند و اقتدار آن را به رخ مي‌كشد؛ آن هم بعد از كارشكني‌هايي كه در اين مدت انجام شده است. كرش و شاگردانش اين روزها به حمايت همه‌جانبه ملت ايران نيازمند هستند و بعد از بازگشت از گوام، مي‌توانند با فراغ بال شنونده نظرات و پيشنهادات منتقدان براي پيشرفت هرچه بيشتر تيم ملي باشند، اما امروز آنها تنها حمايت همه‌جانبه كشورشان را براي برداشتن گامي محكم در مسير جام جهاني مي‌خواهند.
ارسال نظرات