عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه باید به جوانان تاکید کنیم که درمان اعتیاد بسیار پیچیده است، گفت: در حال حاضر رویکرد علمی برای پیشگیری و کنترل اعتیاد ضرورت دارد و باید مورد توجه و اهتمام باشد.
کد خبر: ۸۵۹۴۳۰۶
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
به گزارش خبرگزاری سبیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر،  سیامک مره صدق  اظهار داشت: به نظرم مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد راه حلي غیر از استفاده ار رويكرد اجتماعي ندارد، بهترین راهکار هم استفاده از تجارب کشورهای موفق در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.

وی با بیان اینکه درمان معتادان ساده اندیشی است، افزود: درمان معتادان به راحتی امکان پذیر نیست و مسئله پیچیده و زمانبر است بنابراین باید نیرو و توان خود را در راه پیشگیری از اعتیاد بگذاریم، چرا که در تمام بیماری‌ها پیشگیری مهمتر و موثرتر از درمان است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در کشور باید رفع شود. و سود قاچاقچیان مواد مخدر را به حداقل رسانیم که این موضوع زمانی محققی‌شود که با پیشگیری اقداماتی در جهت کاهش تقاضا انجام دهیم.

مره صدق با اشاره به همجواری ایران با افغانستان به عنوان به بزرگترین تولید کننده مواد مخدر، افزود: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های زیاد جانی و مالی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا و سایر کشورهای غربی پرداخت کرده است در حالی که حمایت‌های معنوی و مادی بین المللی در این زمینه بسیار اندک و ناچیز است.

وی بیان داشت: با حمله آمریکا به افغانستان تولید و کشت مواد مخدر نه تنها اندک نشد بلکه با رشد ۱۰برابری همراه شده است و ما باید مسئله عدم حمایت‌های جهانی از کشورمان را در راه مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی مطرح کنیم و بگوییم اگر قرار است سد ترانزیت مواد به اروپا باشیم، لازم است حمایت از ما انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: از نظر علمی اعتیاد یک بیماری مزمن و قابل کنترل محسوب شده و کسانی که ترک اعتیاد می‌کنند همچنان بیمار تلقی شده و در خطر لغزش قرار دارند. پس بر همین اساس باید برنامه ریزی ها انجام شود.

مره صدق تصریح کرد: بنظرم رسانه‌ها نباید چهره معتادی که ترک کرده و پس از مدت کوتاهی در به زندگی بازگشت داشته است را نشان دهند چرا که این مسئله سبب شده جوانان خیال کنند که ترک اعتیاد سهل است و پس از مصرف مواد می‌توانند از اعتیاد رهایی یابند و در واقع این مسئله نوعی آموزش و تشویق به مصرف مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه باید به جوانان تاکید کنیم که درمان اعتیاد بسیار پیچیده است، تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد علمی برای کاهش آسیب‌ اعتیاد و کنترل آن ضرورت دارد و باید پیشگیری از اعتیاد جامعه سالم مورد توجه و اهتمام همه باشد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: در گذشته خانه‌هایی تحت عنوان "خانه‌های پاک" وجود داشت و معتادان در محیط کنترل شده موادد مخدر مصرف می‌کردند و با این شرایط احتمال انتقال ایدز و هپاتیت میان معتادان بسیار اندک بود و کمتر شاهد حضور خیابانی معتادان در سطح شهر بودیم. بنابراین توجه به این مسئله در زمان حال نیز راهکار مناسبی می‌تواند جهت پیشگیري از اعتیاد و گسترش آن در سطح جامعه باشد.

مره صدق تاکید کرد: نگاه به اعتیاد باید همچون سایر بیماری‌ها همچون سرطان باشد و راهکار علمی جهت پیشگیری ازر آن ارائه دهیم. در حال حاضر آمار بالای اعتیاد، درمان آنها بسیار مشکل است و باید جلوی آسیب به افراد سالم و درگیر شدن آنها با بلیه شوم اعتیاد را گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه در مجلات و نشریات از آموزش غیر مستقیم به اعتیاد باید به جد خودداری شود، تاکید کرد: آموزش و پرورش باید به روش علمی مضرات مواد مخدر را برای دانش آموزان مطرح کند و جوانا و نوجوانان با فکر اینکه می توانند ترک اعتیاد کنند به مواد مخدر گرا نیابند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد با اعدام ریشه کن نشده است، تصریح کرد: البته اعدام قاچاقچیانی که در ابعاد کلان دست به فروش و قاچاق مواد می‌زنند لازم است ولی برای مبارزه با اعتیاد باید به اصل پیشگیری اهتمام داشت.

مره صدق در پایان در مورد کمبود شادی و ارتباط آن با اعتیاد خاطر نشان کرد: این موضوع به صورت علمی اثبات نشده است و من هم چندان به این موضوع معتقد نیستم ولی باید به این مسئله توجه داشت که به افراد جامعه آموزش دهیم که راه درمان افسردگی از طریق مصرف مواد مخدر نیست.
ارسال نظرات