محمدعلی دشت‌گلی گفت: تئاتر دفاع مقدس امروزه برای جذب بیشتر مخاطب می‌تواند از زبان طنز به نحو احسن استفاده كند؛ اما این اقدام باید آگاهانه و بجا باشد و خدای نكرده ارزش‌ها را به ابتذال نكشد.
کد خبر: ۸۵۹۴۲۹۵
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، محمدعلی دشت‌گلی سرپرست سابق اداره كل هنرهای نمایشی كه به تماشای نمایش «تاریخ انقضاء» به كارگردانی مریم معترف نشسته بود، گفت: «تاریخ انقضاء» نمایشی ساده و صمیمی از روایت حضور یك بسیجی در جبهه است. نقطه‌ مثبت این نمایش، استفاده از ابزار طنز برای ایجاد جذابیت داستان است و خانم معترف توانسته به خوبی از این تمهید برای جذب مخاطب بهره ببرد. چراكه در نمایش‌های با مضمون تئاتر مقاومت، طنز می‌تواند یك راهكار موثر و پیش‌بَرنده اثر باشد.

وی افزود: تئاتر دفاع مقدس امروزه برای جذب بیشتر مخاطب می‌تواند كه از زبان طنز به نحو احسن استفاده كند؛ اما این اقدام باید آگاهانه و بجا باشد و خدای نكرده ارزش‌ها را به ابتذال نكشد.

این كارگردان تئاتر خاطرنشان كرد: معتقدم تئاتر مقاومت به جای یك بُعدی نگری و برجسته‌كردن مفاهیمی نظیر شهادت از یك سو و خوار و ضعیف نشان دادن دشمن از سوی دیگر، به جریانی نیاز دارد كه برآمده از جنس تفكر و روحیات توده‌ مردم باشد؛ مردمی عادی از جنس كوچه و بازار كه با روحیات، نیّات و خواست‌ قلبی خودشان در حماسه دفاع مقدس حاضر شدند.

دشت‌گلی گفت: جنگ هشت ساله، تنها جنگ سرداران و فرماندهان نبود. در جنگ، آدم‌هایی وجود داشتند كه بنا به اعتقاد و غیرتی كه به میهن‌شان داشتند و با ایدئولوژی و جهان‌بینی خودشان، بدون هیچ چشمداشتی در جبهه‌ها حاضر شدند و به نظر من لازم است تا هنرمندان به این عزیزان كه از ابعاد مغفول مانده‌ هشت سال دفاع‌مقدس هستند، بیشتر توجه كنند.

رئیس سابق سازمان بسیج هنرمندان، تصریح كرد: جنگ تحمیلی هشت ساله، جنگ همه‌ مردم ایران از هر نژاد و زبان و مذهب بود. جنگ زنان و مردان و كودكان بود. به نمایشنامه‌نویسان جوان توصیه می‌كنم برای انعكاس حقایق جنگ به میان مردم عادی بروند و از كسانی بنویسند كه گرچه نام‌آور و چهره نیستند اما قهرمانان واقعی دوران دفاع‌مقدس هستند. رشادت‌های بانوان و اقلیت‌های مذهبی ما در جنگ تحمیلی هشت ساله، از موضوعاتی است كه بسیار كم به آن‌‌ها پرداخته شده است و جای كار زیادی دارد.

محمد دشت‌گلی در پایان افزود: خوشبختانه دفاع‌مقدس دغدغه‌ همیشگی هنرمندان ما به‌خصوص جوانان هنرمند است. بنابراین می‌توان امیدوار بود كه آثار بسیار خوبی در حوزه‌ ادبیات نمایشی در سال‌های آتی با این موضوع و مضمون تولید شوند.

نمایش «تاریخ انقضاء» به نویسندگی كاوه مهدوی و با كارگردانی مریم معترف از 17 آبان‌ماه- ساعت 19- در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به صحنه رفته است و تا نیمه‌ آذرماه نیز بر روی صحنه خواهد بود.

داستان این نمایش درباره‌ مردی در دوران دفاع مقدس است كه بنا بر اتفاقاتی راهی مناطق جنگی می‌شود.

خاطرنشان می‌شود تماشاخانه‌ مهر در ساختمان اصلی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.

علاقه‌مندان جهت رزرو بلیت و كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 84172068 و 09301317155 تماس حاصل فرمایند.


ارسال نظرات