حافظ کل قرآن گفت: متاًسقانه امروزه قرآن در جامعه مهجور واقع شده، اولین گام رفع مهجوریت و ترغیب جوانان به امر حفظ قرآن تقویت مشوق‌های دائمی در جامعه است، اصلی که در جامعه امروزی کمتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۴۱۴۱
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷

حمید رضایی، قاری برجسته و حافظ کل قرآن استان مرکزی از استان مرکزی، با اشاره به مزایای حفظ قرآن کریم، انس با قرآن و تقرب به ذات باری تعالی را مهمترین هدف حفظ قرآن دانست و گفت: انسان برای این که در لحظه لحظه زندگی از یاد خدا غافل نشوند باید دائم‌الذکر باشد، درواقع همانطور که در احادیث و آیات متعدد قرآن نیز بیان شده تنها بنده‌ای می‌تواند به سوی خدا تقرب جوید که ذکر کثیر داشته باشد.

حفظ قرآن؛ بهترین راه دائم‌الذکر بودن

وی با بیان اینکه یکی از نام‌های قرآن ذکر است و حفظ قرآن نیز نوعی از ذکر خداوند محسوب می‌شود بیان کرد: بهترین روش در راه ذکر کثیر داشتن و دائم‌الذکر بودن بندگان انس با قرآن و قرائت مکرر آیات است، بنابراین حفظ می‌تواند روشن ترین روش در تحقق این مهم باشد و تا زمانی که انسان در این مسیر قرار داشته باشد به یاد خداست و این همان معنای عام دائم‌الذکر بودن است.

حافظ کل قرآن استان مرکزی با اشاره به اینکه حفظ قرآن به طور طبیعی به انس با آیات الهی منجر می‌شود ادامه داد: دائم‌الذکر بودن به این معناست که انسان در تمام لحظه‌های عمر در ظاهر و باطن راضی به رضای الهی بوده و اعمال و رفتارش مطابق با رضایت خداوند متعال باشد و این امر با حفظ قرآن و عمل به دستورات الهی بهتر میسر می‌شود.

رضائی با تأکید بر ضرورت حفظ همراه با تدبر و فهم در آیات اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف از حفظ قرآن تدبر و تفکر در آیات الهی است اما این مهم با تکرار فراوان آیات به دست خواهد آمد بنابراین گام اول انس با قرآن، حفظ آیات و گام دوم تعمق در معانی و فهم بهتر کلام الهی است.

قاری برجسته استان مرکزی در ادامه با اشاره به برخی آثار حفظ قرآن کریم در کلام معصومین(ع) و تأثیر حفظ کلام وحی در شخصیت فرد حافظ اظهار کرد: حفظ قرآن در زندگی شخصی فرد حافظ تأثیر بسیار زیادی دارد و با توجه به انتظاراتی که اغلب مردم از این قشر دارند و اینکه رفتار و کردار فرد حافظ الگوی دیگران به ویژه جوانان و نوجوانان است بنابراین می‌طلبد تا افراد حافظ رفتار و منشی قرآنی داشته باشند.

رضایی با اشاره به اینکه متأسقانه امروزه قرآن در جامعه و در بین افراد مهجور واقع شده و باید در راستای رفع این مهجوریت تلاش کرد افزود: اولین گام در رسیدن به این هدف تقویت مشوق‌های دائمی در جامعه است و این اصل در جامعه امروزی کمرنگ شده و کمتر به آن پرداخته می‌شود، در واقع ضرورت پرداختن به قرآن و انس با قرآن در جامعه امروزی به عنوان یک نیاز به شمار می‌رود و تحقق این امر نیازمند اجرای برنامه‌های تشویقی و حمایتی است.

کمبود منابع مالی، مهمترین چالش پیش روی حافظان قرآن

وی با اشاره به اینکه متاًسفانه ما تاکنون در معرفی الگوهای قرآنی به جامعه موفق عمل نکرده‌ایم، کمبود امکانات و منابع و عدم حمایت‌های مادی و معنوی را از چالش‌های پیش روی حفظ قرآن و فعالیت‌های قرآنی دانست و افزود: دولتمردان نظام باید نسبت به این مهم اهتمام ویژه‌ای داشته و سیاست‌های لازم را اتخاذ کنند.

حافظ کل قرآن کریم استان مرکزی اجرای طرح تحصیل رایگان حافظان قرآن در دانشگاه‌ها را یکی از مشوق‌های موثر در ترویج فرهنگ قرآنی و تشویق افراد به این سمت عنوان کرد و با اشاره به اینکه این طرح باید به صورت مدون اجرا شود و اجرای موفق آن نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی اصولی است گفت: فرهنگ حفظ قرآن به عنوان یکی از تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب باید در جامعه امروزی نهادینه شود و در کنار مسئولان و متولین فرهنگی، صدا و سیما نیز وظیفه سنگینی در راستای نهادینه سازی فرهنگ حفظ قرآن در بین احاد مختلف جامعه بر عهده دارد.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در تشویق فرزندان به گرایش به سمت قرآن اظهار کرد: خانواد مهم‌‌ترین نقش را در تربیت فرزندان و هدایت آنها به سمت قرآن دارد و از آنجایی که والدین آئینه والگوی عملی فرزندان هستند اگر پدر و مادر خودشان به قرآن گرایش داشته باشند فرزندان نیز بیشتر از آنها الگوبرداری می‌‌کنند.

حافظ کل قرآن استان با اشاره به اهمیت توجه به حفظ قرآن تصریح کرد: حفظ قرآن برکات فروانی برای فرد حافظ و جامعه به همراه دارد اما اگر بر فرض حفظ قرآن تنها یک برکت برای انسان داشته باشد، آن هم برکت دوری از گناه به ویژه گناهان زبان است و همین یک برکت برای حافظ عامل به قرآن کافی است.

منبع:ایکنا

ارسال نظرات