حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی

هیئت بدون خط و مشی همچون کبریتی بی خطر است/ وجود مقدس سیدالشهدا (ع)؛ محافظ زائران کربلا در اربعین

بسیج مداحان: حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی معرفت افزایی را مهم ترین وظیفه هیئات مذهبی دانست و گفت: اگر هیئتی خط و مشی مشخصی نداشته باشد و نتواند جریان سازی کند همچون کبریتی بی خطر است و دشمنان نیز برای کبریت بی خطر هزینه می کنند.
کد خبر: ۸۵۹۴۰۱۹
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان اظهار داشت: طبق فرمایشات امام خمینی (ره) هرچه داریم همه از ماه محرم و صفر است. انقلاب صورت گرفته به برکت حرکاتی است که توام با معرفت و بصیرت شد و در واقع این انقلاب در هیئت ها رقم خورد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ختم فتنه سال 88 نیز به برکت وجود هیئت ها و اذکار امامان معصوم (ع) بود. هیئت های مذهبی مؤثرترین عامل در حفظ انقلاب هستند و سخنران ها و مداحان نیز مهم ترین نقش را ایفا می کنند.
وی در ادامه نقش سخنرانان و ستایشگران در ایجاد جریان انقلابی را حیاتی دانست و یادآور شد: مداحان باید با بیان معارف در قالب شعر و منبری ها نیز با معرفت افزایی، قال الصادق (ع) و قال الباقر (ع) و بیان نکات تاریخی نابی که در بطن عاشورا وجود داشت، بصیرت مردم را افزایش دهند.
اعتراف دشمنان به ناتوانی در تغییر شعائر اسلامی
حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد: دشمن به این نتیجه رسیده است که نمی تواند بیرق امام حسین (ع) را در این مملکت پایین بکشد و هم چنین به عجز و ناتوانی خود در تغییر نام «جمهوری اسلامی» معترف می باشد، بنابراین می خواهد از درون ما را تهی کند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه کربلا را باید از دو جنبه مورد بررسی قرار دهیم، عنوان کرد: دیدگاه نخست، دید حماسی و عقلانی به جریان کربلا می باشد. امام حسینی که در گودال قتلگاه افتاد و ما برایش سینه می زنیم و گریه می کنیم، فرمود « إِنِّيْ لا أَرَيَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَياةَ مَعَ الظّالِمِينَ إِلّا بَرَما» یعنی « من مرگ را جز سعادت، و زندگي با ستمگران را جز مايه ملالت و بدبختي نمي‏بينم.»
وی اضافه کرد: این سخن سیدالشهدا (ع) بیانگر الهی – سیاسی بودن قیام ایشان است و نباید این جریان را از ایشان جدا کرد. اگر بخواهیم فقط به تباکی و گریه کردن بپردازیم، به تعبیر مقام معظم رهبری «هیئت سکولار» پدید می آید. روح عزاداری اباعبدالله (ع) بیان نکات بصیرتی است.

لزوم عجین شدن مسئولان با عزای امام حسین (ع)
حجت الاسلام مؤمنی بر ضرورت عدم غفلت از تاریخ کربلا تأکید کرد و گفت: سید و سالار شهیدان به ولید فرمود « مثلی لا یبایع مثله» و خود ایشان در روایت دیگری می فرمایند « الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم» یعنی «مردم بندگان دنیایند و دین، تنها بر زبانشان جاری است.» کلماتی که بعضی از افراد یا حتی برخی از مسئولان برای حفظ موقعیت خود بر زبان جاری می کنند نشان از غفلت آن ها از جریان و وقایع عاشورا  دارد.
این شاگرد مکتب امام صادق (ع) با اشاره به اینکه مسئولان کشور باید حسینی باشند، تصریح کرد: اگر مقام مسئولی با عزای امام حسین (ع) عجین نشده و نسبت به تاریخ امام حسین (ع) بی بهره باشد، کلماتی بر زبان جاری می کند که سبب شادی دشمنان می شود.
وی در ادامه مذاکره سیدالشهدا (ع) با عمر بن سعد را نصیحت گونه دانست و در تشریح سخنان ایشان مطرح کرد: حضرت به او فرمودند «اگر وعده دنیا داده اند تو را تأمین می کنم، اگر وعده خانه به تو داده اند باغی که پدرم علی (ع) درخت های آن را کاشته است می دهم و اگر به تو پول داده اند من نیز این کار را می کنم.» اما عمر بن سعد خیلی صریح به امام حسین (ع) گفت که برای حفظ سرزمین ری با تو می جنگم و سیدالشهدا (ع) نیز در پایان او را مورد نفرین خود قرار داد.
حجت الاسلام مؤمنی به بیان قسمت دوم واقعه کربلا پرداخت و بیان داشت: گریه و اشک بر اباعبدالله الحسین (ع) بخش دیگری از واقعه کربلا را تشکیل می دهد. اگر این بکاء از بین برود، نسبت به بخش اول که حماسه بود نیز بی تفاوت می شویم. در روایات نیز داریم که حضرت رضا (ع) می فرمایند « فَعَلي مِثْلِ الْحُسَينِ فَلْيَبْكِ الْباكُونَ» یعنی « گريه كنندگان بايد بر كسي همچون حسين (ع) گريه كنند.»
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال گذشته در جمعی عمومی فرمودند «کربلا مرکب از سه عنصر عقلانیت، حماسه و عزت، عاطفه و عشق است» دشمنان این سخن را شنیدند و قصد تهی کردن هیئتی ها را دارند . اگر هیئتی خط نداشته باشد و نتواند جریان سازی کند همچون کبریتی بی خطر است.

وی اظهار داشت: دشمنان نیز برای کبریت بی خطر هزینه می کنند زیرا نهایت کاری که در این هیئات انجام می شود بکاء و گریه بدون بصیرت و معرفت افزایی است. دشمنان حتی برای این هیئت ها بانی می شوند و اطعام و سیستم صوتی آن ها را فراهم می کنند.
وجود مقدس سیدالشهدا (ع)؛ محافظ زائران کربلا در اربعین
حجت الاسلام مؤمنی در پایان خطاب به زائرانی که قصد شرکت در پیاده روی بزرگ اربعین را دارند، خاطرنشان کرد: امور به دو دسته فرشی و عرشی تقسیم می شوند و پیاده روی اربعین نیز جزو امور عرشی می باشد. اگر به سیدالشهدا (ع) اعتقاد داشته باشیم از تهدیدهای دشمنان نمی هراسیم. دشمنان سال های گذشته نیز قصد خراب کاری داشته اند اما به لطف خداوند از رسیدن به اهداف شوم خود بازماندند. محافظ زائران کربلا در اربعین وجود مقدس سیدالشهدا (ع) است.
انتهای پیام/
ارسال نظرات