رئیس هیات مدیره اتحادیه محصولات کشاورزی ایران:

1.5 میلیون تن سیب در معرض فساد/صادرات به مشکل خورد

رئیس هیات مدیره اتحادیه محصولات کشاورزی ایران از بروز مشکل در صادرات 1.5 میلیون تن سیب مازاد خبر داد و گفت: سال گذشته مقدار قابل توجهی سیب دور ریخته شد و امسال نیز برای جلوگیری از تکرار داستان سال گذشته اقدامی نشده است.
کد خبر: ۸۵۹۳۷۹۹
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

به گزارش بسیج، رئیس هیات مدیره اتحادیه محصولات کشاورزی ایران از تولید 3 میلیون و 500 هزار تن سیب در سال جاری خبر داد و گفت : یک میلیون و 500 هزار تن سیب و 200 هزار تن کیوی مازاد بر نیاز تولید شده است که باید برای صادرات این محصولات برنامه ریزی شود.

سیدرضا نورانی افزود: دو ماه از برداشت محصول سیب از باغات کشور گذشته اما هنوز اقدام خاصی برای صادرات 1.5 میلیون تن سیب نشده است.
وی گفت: از آنجا که کشتی باری از بند بوشهر به کشورهای مقصد مستقیم حرکت نمی کند و بار را از کشور ثالث به مقصد می رساند ، هزینه های حمل و نقل افزایش یافته است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه محصولات کشاورزی ایران افزود: در حال حاضر برای صادرات سیب به عراق ناچاریم محصول سیب را از امارات صادر کنیم که این مسئله هزینه بر است.
نورانی گفت: در بازارهای منطقه با کشورهای ایتالیا، ترکیه و آمریکا در محصول سیب رقابت داریم و با این روش حمل و نقل هزینه های جانبی و بسته های نامناسب راه به جایی نخواهیم برد.
وی تاکید کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته میزان مازاد تولید در محصول سیب و کیوی بیشتر است اما دولت تاکنون برای حمایت از صادرکنندگان هیچ اقدامی نکرده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه محصولات کشاورزی ایران گفت: سال گذشته مقدار قابل توجهی سیب دور ریخته شد و امسال نیز برای جلوگیری از تکرار داستان سال گذشته اقدامی نشده است.
نورانی ؛ نداشتن پروتکل های مشترک تجاری و اقتصادی را بین کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران از دیگر موانع صادرات محصولات کشاورزی دانست و افزود: کشورهای روسیه و هند برغم اعلام آمادگی برای واردات محصولات کشاورزی ایران قوانین دست و پاگیر وضع می کنند.
وی گفت: سال گذشته روسیه برای هر کیلوگرم سیب ایران 35 سنت تعرفه گمرکی و هند نیز تعرفه ای 90 سنتی تعیین کرد که این مسئله صادرات سیب را با چالش مواجه کرد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: تجارت امری دو طرفه است و برای روابط دو جانبه مطمئن به پروتکل های تجاری مشترک نیازمندیم.
نورانی درباره عاقبت محموله صادراتی سیب به عراق گفت: 7 تا 10 هزار تن سیب بعد از روزها معطلی پشت مرزهای عراق به بازار داخل بازگشت.

ارسال نظرات