کشتار 1.5 میلیون مرغ تخمگذار به دلیل شیوع آنفلوآنزا

با مشاهده و حذف چند فارم مرغ تخمگذار در قم و غرب استان‌های تهران به دلیل افزایش شعاع بیماری های تنفسی، صنعت طیور وارد مشکلات جدیدی شده که خود را با افزایش قیمت تخم مرغ، در بازار نشان داده است.
کد خبر: ۸۵۹۳۷۹۸
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

به گزارش بسیج،  بر اساس تایید منابع تولید و ستاد پیشگیری از بحران صنعت طیور کشور بیماری‌های تنفسی طیور با افزایش برودت هوا در برخی از مناطق کشور خود را به صورت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و برونشیت نشان داده است.

بخشی از منابع میزان حذف موارد آلوده و مشکوک به آنفلوآنزا را 1.5 میلیون قطعه می‌دانند و خواهان توقف صادرات برای جلوگیری از افزایش مضاعف قیمت تخم مرغ در بازار مصرف هستند، اما برخی دیگر با تایید افزایش دامنه شعاع  بیماری‌های تنفسی طیور، میزان معدوم سازی‌ها را کمتر عنوان می‌کنند.

راه اندازی ستاد پیشگری از بحران در صنعت طیور
سعید اصغری فرد،  دبیر انجمن ملی طیور ایران  در این ارتباط اظهار کرد:  مرغداران کشور 3 هفته است که با همکاری دامپزشکی برای پیش گیری، ستاد پیشگری از بحران در صنعت طیور را راه اندازی کرده و در این زمینه منابعی برای کنترل بیماری های طیور دریافت کرده اند. 

وی افزود:  6 تشکل مرغداری کشور عضو این ستاد هستند و مشکلاتی مانند صادرات و افت قیمت و بیماری های طیور را مورد بررسی قرار می دهند.

اصغری فرد ادامه داد که با وجود این مشکلات، موانع صادرات ما به افغانستان نیز بر طرف شده است و  صادرات کماکان در دستور کار قرار دارد.

اخطار به سه واحد غرب استان تهران

یک فعال بخش صنعت طیور کشور نیز  با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا مرغی دوباره در کشور شدت پیدا کرده است گفت: هفته قبل با کارگروه بهداشت غرب تهران، دامپزشکی و تشکل‌های صنفی به یک مرغداری سرکشی کردیم که در نتیجه چند فارم معدوم شد.

وی افزود: بر این اساس یک واحد بزرگ در اسلامشهر معدوم شد و به واحدهایی در صفادشت ، اختر‌آباد و مرد آباد اخطار داده شده است و باید تخم مرغ و مرغ‌های خود را معدوم کنند، زیرا آنفلوآنزا در این مناطق نیز مثبت اعلام شده است.

این فعال اقتصادی یادآورشد: در این شرایط که تعداد زیادی از واحد‌های مرغداری ما در حال معدم سازی مرغ های خود هستند باید جلوی صادرات این محصول را گرفت. زیرا در غیر این صورت قیمت تخم مرغ در روزهای آینده از قیمت فعلی بالا تر خواهد رفت.

وی گفت: با توقف صادرات تخم مرغ  و مصرف آن در بازار داخلی میزان باقی مانده، کفاف بازار مصرف را می دهد و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می کند.

حذف 1.5 میلیون قطعه مرغ تخمگذار به دلیل آنفلوآنزا

یک مقام مسئول صنعت طیور کشور نیز در این باره گفت: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان دراستان قم و غرب استان تهران مشاهده است به همین منظور 1.5 میلیون قطعه مرغ تخمگذارمشکوک در استان قم حذف شد.

وی افزود: در زمان شیوع این بیماری 3 زون در شعاع 2، 5 و 10 کیلومتری برای این بیماری در نظر گرفته می‌شود تا با این بیماری برخورد شود. براساس مبارزات سخت گیرانه در حال انجام دامپزشکی، نگرانی برای شیوع بیماری به سایر مناطق نخواهیم داشت.

این مقام مسئول بخش صنعت مرغ تخمگذار کشور، با بیان اینکه صنعت مرغ گوشتی از این بیماری مصون مانده است ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت تخم مرغ همین موضوع است، اما این امر به واقعی شدن قیمت‌ها نیز کمک کرده است.

وی خاطر نشان کرد:  قیمت تخم مرغ در حال حاضر گران نیست و تازه به قیمت منطقی خود رسیده است. مرغدارن در ماه‌هایی پیش محصول خود را با ضرر به فروش می رساندند.

در نظر گرفتن خدمات بیمه‌ای برای مرغدارن خسارت دیده

سخنگوی ستاد پیشگیری از بحران صنعت طیور کشور هم در گفتگو با تسنیم گفت: در فصل‌های پاییز و زمستان با توجه به کاهش دمای هوا بیماری‌های  تنفسی را در کشور شاهد هستیم و این مشکل تنها مربوط به سال جاری نیست.

فرزاد طلاکش، با اشاره به اینکه بخشی از این بیماری های به دلیل سهل انگاری مرغداران است، افزود: در صورتی که موردی از این بیماری مشاهده شود، دامپزشکی مکلف است که بر اساس قوانین بین المللی اقدام به معدوم کردن محصولات مرغداران کند.

ﺩﺑﯿﺮﮐﻞ ﮐﺎﻧﻮﻥ سراسری ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﻫﻨد گاﻥ ﻣﺮﻍ ﺗخمگذار کشور ادامه داد: تسهیلات بیمه ای برای مرغدارانی که مرغ آنها معدوم می‌شود پیش بینی شده است.

طلا کش اظهار کرد: تعداد مرغ معدوم شده کمتر از 1.5 میلیون قطعه  و شامل مناطقی از قم و استان تهران است.

وی افزود: بیماری تنفسی آنفولانزای فوق حاد پرندگان، چند واحد را در قم درگیر کرده و چند واحد دیگر نیز درگیر نشده اند، اما برای جلوگیری از گسترش سراسری احتمالی،  آنها نیز معدوم می‌شوند.

طلاکش ادامه داد: این بیماری تفسی در استان تهران نیز با اشکال دیگر خود ، در دو مورد مشاهد شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا شیوع این بیماری باعث توقف صاردات خواهد شد یا خیر؟، خاطر نشان کرد: بر اساس توافقی که با دولت صورت گرفته است؛ 10 درصد تولید این محصول در کشور در هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد و در صورتی که حتی برای تامین نیاز داخل واردات انجام شود صادرات ادامه خواهد داشت.

طلاکش تصریح کرد:  تداوم صادرات این محصول برای حفظ بازار های صادراتی و برند های داخلی است که توقف صادرات اعتبار ایران را در بازار های خود از بین می برد.

وی افزود: گران شدن مقطعی تخم مرغ در بازارمصرف مشکلی را برای مردم صورت نخواهد داد و تاثیرات افزایش قیمت این محصول در سبد خانوار کم است.

بنا بر این گزارش علاوه بر معدوم سازی طیور به دلیل بیماری‌های تنفسی،  از چند روز گذشته  دامپزشکی عملیات تخلیه حدود 15 میلیون قطعه مرغ های پیر را از مرغداری‌های کشور آغاز کرده است که این موارد در افزایش قیمت تخم مرغ در فصل پرتقاضای سال تاثیرگذار است.

گفتنی است که با وجود پیگیری‌های تسنیم، سازمان دامپزشکی کشور هنوز واکنش رسمی به ابعاد جدید شیوع آنفلوآنزا در کشور نداشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار