عواقب منفی پرداخت وام خودرو بر طبقه متوسط به پایین/ مردم حاضرند پژو 20 سال پیش را بخرند

دبیر کنفدراسیون صنعت و تحلیل‌گر توسعه پایدار بر این باور است که باید پیش از اقدام به اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو به چهار بعد اجتماعی، اقتصادی،‌ فرهنگی و زیست محیطی این طرح بر کشور نگریسته می‌شد.
کد خبر: ۸۵۹۳۷۹۰
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰

به گزارش بسیج، حسین ساسانی،  جریان وام 25 میلیون تومانی خودرو و تاثیر آن در توسعه اقتصادی کشور را از چهار بعد بررسی کرد.

وی افزود: اعطای تسهیلات خرید خودرو را باید از از چهار منظر تحلیل کرد، چرا که این اقدام در بلند مدت تاثیر منفی در اقتصاد کشور و توسعه پایدار خواهد داشت.

به گفته این تحلیل‌گر، از منظر اجتماعی تقاضا کننده این وام، طبقه‌ای است که شغل مشخصی ندارند و در مقابل نیز درآمد پایینی دارد، از این رو هنگامی که این وام گرفته شود، این افراد در پرداخت اقساط دچار مشکل می شوند و پرداخت کنندگان اقساط از جمله بیکاران و بدهکاران خواهند بود.

دبیر کل کنفدراسیون صنعت اظهار کرد: از این رو این افراد برای این که بتوانند اقساط خود را تامین کنند،‌ به مشاغل کاذب روی می‌آروند و مشاغل کاذب و پنهان در جامعه گسترش می‌یابد. چه بسا ممکن است یک سری بدهکاری اجتماعی در جامعه گسترش یابند و از منظری دیگر این اقدام نه تنها در جامعه توسعه‌ای نیست بلکه در آینده نیز می‌تواند تاثیر منفی در بعد اجتماعی و مردم داشته باشد.

وی با اشاره به تاثیر این اقدام بر بعد اقتصادی جامعه گفت: این اقدام باید از طریق ایجاد شغل باشد و باید دراین میان مشاغلی ایجاد شوند که بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند و تولید ناخالص ملی را افزایش دهند. هنگامی که از تولید ناخالص ملی نقدینگی ایجاد شود، باعث می‌شود که این درآمد در چرخه اقتصاد ایجاد شود و بتواند به اقتصاد کشور کمک کند.

ساسانی افزود: در این اقدام، عملا نقدینگی بدون اینکه حاصل تولید ناخالص داخلی باشد، به اقتصاد تزریق می‎شود و در نتیجه اینکه تورم را به وجود می‌آورد و کشور از زیر ساخت‌ها و بسترهای اقتصادی غافل می‌ماند تا اینکه بتواند توسعه پایدار ایجاد کند.

به گفته دبیرکل کنفدراسیون صنعت، از این رو باید دولت تدبیر و امید تلاش می‌کرد این نقدینگی به ایجاد زیر ساخت‌ها و بسترهای اقتصادی تزریق شود، تا بتوان با زیرساخت‌ها تولید را افزایش داد و از رکود خارج شد. بنابران آن زمان است که می‌توان ادعا کرد توانایی خروج از رکود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از کسانی که خودرو را با تسهیلات اعلام شده دریافت می‌کنند و کارمند هستند و حقوق ثابتی دارند، افزود: اگر حتی این افراد درآمد ثابت داشته باشند و با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور درآمد پایین است و تورم نیز پایین آمده است، قدرت خرید مردم این اجازه را نمی‌دهد که از طرفی دیگر اقساط طولانی مدت را پرداخت کنند.

ساسانی اظهار کرد: در این میان حتی کسانی که شغل و درآمد ثابت داشته باشند، این درآمد تنها هزینه‌های روزمره آن‌ها را کفایت می‌کند، از منظر دیگر باید از نظر زیست محیطی هم به فروش خودرو نگریست.

این تحلیلگر توسعه پایدار تصریح کرد: هنگامی که خودرو ارزان در شهر تهران و شهرهای بزرگ به فروش می‌رود، ایجاد آلودگی می‌کند،‌ رفت و آمد عمومی را مختل می‌کند و باعث سخت‌تر شدن زندگی مردم می‌شود پس چرا راهکاری برای خروج رکود از صنعت می‌شود.

وی تاکید کرد: در این میان برای خروج رکود از صنعت باید این اقدام به گونه‌ای بررسی شود که آیا این اقدام در راستای توسعه پایدار کشور است یا خیر. اینکه این اقدام تنها به منظور خروج رکود از صنعت باشد و اینکه حتی این نتیجه را در بر نخواهد داشت، چرا که این نقدنگی ایجاد شده از طریق ایجاد شغل نیست، بلکه این نقدینگی وارد شده مشکلات خود را ایجاد خواهد کرد.

ساسانی اظهار کرد: از بعد فرهنگی نیز،‌ هنگامی که وام در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اگر شغل ثابتی وجود نداشته باشد، امکان اینکه خریدار به سمت مشاغل کاذب رود زیاد است. از این رو مشاغل کاذب باعث می‌شود،‌ اقداماتی صورت گیرد تا بدهکاری در جامعه افزایش یابد.

وی اعطای تسهیلات خودرو را از بعد صنعتی اینگونه عنوان کرد: اگر می‌خواهیم این طرح برای حمایت از صنعت باشد، باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که صنعت خودرو در کشور سال‌ها از حمایت مستقیم دولت برخوردار بوده است و نتوانسته در صنعتی شدن کشور نقش چشمگیر و برجسته‌ای داشته باشد.

به گفته ساسانی، اینکه بیشتر مردم موافق این هستند که پژو تولیدی 20 سال گذشته را خریداری کنند تا تولید سال 94 را خریداری کنند خوب نیست، من در نمایشگاه مطبوعات از بسیاری پرسیدم که آیا موافق خرید پژو 20 سال گذشته یا پژو تولید سال 94 هستند، همگی به خرید پژو 20 سال گذشته تمایل داشتند. به نظر می‌رسد باید دولت از این صنعت حمایت کند و مردم را به خرید محصول از این صنعت ترغیب کند، چرا که نه ارزش افزوده دارد و نه برای صنعت مفید است.

وی افزود: امروز معاونین وزارت صنعت با افتخار گفته‌اند که تعداد زیادی از مردم در روزهای ابتدایی خودرو خریداری کرده‌اند که به نظر من این امر جفایی است که به توسعه پایدار و بلند مدت کشور وارد می‌شود و باید بازبینی شود.

دبیر کل کنفدراسیون صنعت اظهار کرد: اینکه این طرح کارشناسی شده است یا خیر را نمی‌دانم. اما به نظر من این اقدام با هدف خروج از رکود است، حال با این تصور که بتوان با این برنامه بخشی از صنعت را از رکود خارج کرد، چرا که در کشورهای پیشرفته زمانی رکود از کشوری خارج شود در صورتی است که بتواند ایجاد اشتغال کند و تولید ناخالص داخلی و درآمد ناخالص ملی را افزایش دهد. ازطرفی دیگر باید این طرح بتواند در آمد اقتصادی را به صنعت و اقتصاد وارد کند و صرفا از ورود نقدینگی به جامعه نمی‌توان جامعه را از خروج رکود کمک کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظرات