نگاهي به پيروزي 3 بر يك ايران برابر تركمنستان در انتخابي جام جهاني روسيه

طلسم‌شكني با نيروي جواني

طلسم 22 ساله شكست، آن هم در روزي كه كرش، جوان‌ترين تيم ملي سال‌هاي اخير را به ميدان فرستاد تا در ايران بعد از دو دهه تركمنستان را شكست دهد. با اين پيروزي ايران به صدر جدول گروه Dرسيد تا راه صعود به مرحله دوم گروهي انتخابي جام جهاني هموارتر شود.
کد خبر: ۸۵۹۳۷۳۹
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
به گزارش خبرگزاري بسیج، «لذت بردم، تيم من نمايشي بين‌المللي داشت»، كارلوس كرش با لحن خاصي اين را مي‌گويد، او از نمايش شاگردانش در بازي با تركمنستان راضي است و همين است كه پيروزي 3 – يك مقابل تركمن‌ها، او را حسابي شارژ كرده است. هرچند با توجه به اختلافاتش با دبيركل فدراسيون، از مصاحبه درباره مسائل غيرفوتبالي منع شده است، اما اين سبب نمي‌شود تا كنايه‌وار حرف نزند: «بدون هيچ‌گونه جانبداري بايد بگويم كه شش گل يا هشت گل به تركمنستان مي‌زديم و كساني كه نمي‌توانند از اين مطلب قدرداني كنند بايد در خانه بمانند.» ايران روزي كه موقعيت‌هاي زيادي براي گلزني داشت توانست با سه گل تركمنستان را شكست دهد و تساوي بازي رفت را جبران كند. آن هم در روزي كه مرتضي پورعلي‌گنجي، سعيد عزت‌اللهي و اشكان دژاگه گلزنان ايران بودند و ساپاروف تك‌گل تركمن‌ها را وارد دروازه حقيقي كرد. با اين پيروزي ايران 11 امتيازي شد و با توجه به تفاضل گل بهتر نسبت به عمان، به صدر جدول گروه چهارم صعود كرد. اين اولين پيروزي ايران مقابل تركمنستان بعد از 22 سال بود، آخرين پيروزي ايران برابر تركمنستان به دومين تقابل دو تيم برمي‌گشت؛ مسابقه‌اي در سال 72 كه با گلزني مرفاوي و مديرروستا به سود تيم ملي ايران به پايان رسيده بود. از گروه D يك مسابقه ديگر هم برگزار شد و هند با شكست دادن گوام، به رؤياهاي اين تيم درجه چندم آسيا كه با دو پيروزي در دو بازي اول، رؤياي صعود داشت، پايان داد. 
*** 
روزنامه‌نگار باسابقه ايراني در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي، تيم ملي اين روزها را تيمي عنوان كرد كه مي‌تواند بهترين تيم تاريخ فوتبال ايران شود. او اعتقاد دارد تيمي كه با وجود نداشتن بازيكنان بزرگي مانند علي كريمي و علي دايي كه در بايرن‌مونيخ بازي مي‌كردند، نمايش فوق‌العاده‌اي دارد و با بازيكنان جوان و گمنام مي‌درخشد، تيمي در خور ستايش است. علاوه بر اين ورزشي‌نويس، خيلي‌ها از روندي كه تيم ملي فوتبال در ماه‌هاي اخير در پيش گرفته، استقبال مي‌كنند. جوانگرايي مهم‌ترين نكته‌اي است كه كرش در تيم ملي با سرعت زيادي آن را اين روزها در تيم ملي دنبال مي‌كند و ابايي ندارد كه كاپيتان تيمش كنار دستش روي نيمكت بنشيند و يك جوان 19 ساله را به جاي او به ميدان بفرستد. بازي با تركمنستان يكي از آن مسابقاتي بود كه كرش جوان‌ترين تيم سال‌هاي اخير را به ميدان فرستاد؛ تيمي كه ميانگين سني آن 25 سال بود. مرتضي پورعلي‌گنجي، مهدي ترابي، رامين رضائيان، سعيد عزت‌اللهي، كمال كاميابي‌نيا، عزت‌الله پورقاز و كاوه رضايي از جمله جواناني بودند كه در تركيب تيم ملي برابر تركمنستان فرصت بازي پيدا كردند. 
كاميابي‌نيا كه براي اولين بار به تيم ملي دعوت شده بود، نيمه دوم جاي عزت‌اللهي به زمين رفت و عزت‌الله پورقاز، 90 دقيقه در قلب دفاع تيم ملي بود. پورقاز و كاميابي‌نيا، نمايش نسبتاً خوبي هم در اولين بازي ملي‌شان داشتند. علاوه بر آنها كاوه رضايي كه كمتر فرصت بازي در تيم ملي را پيدا كرده بود هم يكي از 11 بازيكن اصلي كرش بود. با اين حال بدون شك دو تن از بازيكنان جوان تيم ملي، برابر تركمنستان روز فوق‌العاده‌اي را تجربه كردند. پورعلي‌گنجي كه بعد از جام ملت‌ها، كمتر فرصت بازي پيدا كرده بود، مقابل تركمنستان به ميدان رفت و حتي يكي از گل‌هاي تيم ملي را هم به ثمر رساند. عزت‌اللهي هم مانند بازي دوستانه مهرماه با ژاپن، در بازي با تركمنستان هم در تركيب اصلي قرار گرفت و آندو باز هم روي نيمكت نشست. عزت‌اللهي در بازي پنج‌شنبه توانست يكي از خوب‌هاي ايران لقب گيرد و تنها چند دقيقه بعد از گل تساوي تركمنستان، پس از دريبل فوق‌العاده بازيكن حريف، با يك بغل پاي زيبا دروازه تركمنستان را باز كرد تا اولين گل ملي‌اش را هم ثبت كند و جوان‌ترين گلزن تيم ملي لقب بگيرد. عزت‌اللهي تنها ۱۹ سال دارد. 
***
اگرچه تيم ملي در بازي با تركمنستان نمايش قابل قبولي داشت، اما مانند چند بازي اخير، عليرضا حقيقي كه كرش اعتقاد خاصي به او دارد، در اين مسابقه نمايش ضعيفي داشت. تركمن‌ها در حالي كه تا پيش از به تساوي كشاندن بازي، موقعيت گلزني نداشتند، روي يك كرنر و روي خروج اشتباه حقيقي به گل رسيدند. البته حقيقي خوش‌شانس بود كه عزت‌اللهي به سرعت گل دوم را زد تا تركمن‌ها نتوانند با دفاع چند لايه، با يك امتياز از تهران راهي كشورشان شوند. با اين حال روند نزولي حقيقي در بازي‌هاي اخير، خيلي‌ها را نگران كرده است و بايد ديد كرش، چه زماني كاسه صبرش از اشتباهات تكراري شماره يكش لبريز خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار