خبرهای داغ:
امام جمعه قم گفت: آمریکا در منطقه از مقاومت و امواج خروشان انقلاب اسلامی ضربه خورده است و نباید فریب دستکش‌های نرم و لب‌های خندان آنها را خورد و باید دشمن شناسی ما استوار و قوی باشد.
کد خبر: ۸۵۹۳۳۲۲
|
۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به ضرورت ایجاد مهر و محبت در روابط خانوادگی بیان کرد: صرف وجود علاقه قلبی کافی نیست و علاقه و صمیمیت باید در عمل و رفتار و گفتار همسران و اعضای خانواده تجلی کند و این ظهور و بروز مهم است و البته ابراز محبت نیاز به دقت دارد.

وی با اشاره به اینکه در روایات به اظهار محبت زبانی اشاره شده است گفت: فرد باید آسان و راحت علاقه خویش را به همسرش ابراز کند و امام صادق(ع) می‌فرمایند اینکه مردی به همسر خود ابراز دوستی کند این محبت در وجود او محسوس خواهد بود.

امام جمعه قم اظهار قلبی محبت در عمل و جوارح انسان را از دیگر انواع اظهار محبت عنوان کرد و افزود: حرکت‌های شما در تعاملات خانوادگی باید گویای محبت و علاقه‌های شما باشد. خانواده صمیمی همه جامعه را دچار صمیمیت می‌کند و پیامبر خدا فرمودند «زمانی که مرد نگاه محبت‌آمیز به همسر خود داشته و زن نگاه دوستانه به مردش داشته باشد خداوند با نگاه لطف به این خانواده می‌نگرد».

وی با اشاره به اینکه تجلی مهربانی در عمل از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: لطف، کمک، همیاری و... جلوه‌های دوستی است که به همسرانتان تقدیم می‌کنید و اگر این ابراز محبت در همه عرصه‌ها در زندگی شکل بگیرد پایه‌های خانواده مستحکم می‌شود.

اعرافی با بیان اینکه دلبستگی‌ها و عشق‌های دنیایی باطل و حضور در فضاهای مجازی به استحکام و صمیمیت خانواده لطمه می‌زند بیان کرد: امروز نسل جوان ما در معرض آسیب عشق‌های مجازی و دلدادگی‌های بی‌حاصل هستند و بروز چنین آسیب‌هایی فضای محبت را از خانه دور می‌کند.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: اگر ثبت و ضبط آثار و افکار در قالب کتاب از تاریخ بشر گرفته شود، دیگر از انسانیت و تاریخ بشر چیزی باقی نمی‌ماند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه فرهنگ مطالعه و دانش‌افزایی در اسلام مورد تاکید است گفت: معجزه پیامبر نوشتاری ماندگار است و تمدن ما با قرآن کریم و کتاب پیوند خورده است و در احادیث و مبانی دینی ما نسبت به مقوله کتاب و کتابخوانی تاکید شده است و باید این مقوله مهم مورد توجه قرار گیرد. همانگونه که اسلام بر اصل خواندن به عنوان بخشی از زندگی تاکید می‌کند ولی انتخاب کتاب را هم مهم می‌داند.

وی با تقدیر از دستگاه‌ها و کسانی که در حوزه کتاب فعال هستند گفت: سرانه مطالعه همچنان در کشور ما پایین است و باید از رهبری معظم و بزرگان خود بیاموزیم که مطالعه باید در خانه‌های ما سنتی پایدار باشد و فرهنگ عمومی فرزندان ما باید بر مطالعه استوار باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کتاب‌ها از نظر عناوین وضع‌ خوبی دارد و در شهر قم سالانه حدود 8 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود و میزان انتشار کتاب در کشور نیز 80 هزار عنوان است ولی تیراژ کتاب به دلیل مشکلات پیش آمده برای ناشران پایین آمده است و باید تسهیلات لازم در اختیار ناشران قرار گیرد تا وضعیت نشر در کشور بهبود یابد.

وی با بیان اینکه ممیزی کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: باید این ممیزی هوشمندانه، صحیح و سنجیده باشد و همگان باید نهضت جدیدی را برای توسعه فرهنگ کتابخوانی آغاز کنند.

اعرافی از قم به عنوان قطب تولید علم و اندیشه در منطقه یاد کرد و افزود: باید در چنین شهری از سوی مسئولان در خصوص نمایشگاه سالانه کتاب، تقویت کتابخانه‌ها، تاسیس کتابخانه بزرگ و مجهز و توسعه کتابخانه‌ها در مساجد و محلات حمایت‌های لازم صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برجام مسیر خود را طی کرد ولی در دوران بعد از برجام رعایت چند نکته از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: باید هیئتی شکل بگیرد تا بر 9 بندی که در فرمان رهبری ذکر شد نظارت لازم صورت گیرد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه تاکید کرد: ملت با همه وجود این مطالبه را دارد که رعایت خط قرمزها توسط آن هیئت به درستی دنبال شود و این مسئله از مطالبات بسیار جدی است که باید مسئولان ما به درستی به آن توجه لازم را داشته باشند.

وی پایه‌ریزی اقتصاد مقاومتی را از دیگر مطالبات مردم عنوان کرد و افزود: مشکلات اقتصادی مردم کم نیست و اقتصادی عمیق، دانش بنیان، مقاومتی و درون‌زا باید مورد توجه قرار گیرد.

اعرافی توجه به توطئه‌های دشمنان را مورد تاکید قرار داد و افزود: آمریکا در منطقه از مقاومت و امواج خروشان انقلاب اسلامی ضربه خورده است و نباید فریب دستکش‌های نرم و لب‌های خندان آنها را خورد و باید دشمن‌شناسی ما استوار و قوی باشد. دشمنی که در سوریه، عراق، یمن و فلسطین از جبهه مقاومت ضربه خورده است آرام نمی‌نشیند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات‌ تصریح کرد: ملت هوشیار است و مسئولان و جناح‌ها نیز باید هوشیار باشند و به شرایط کشور به شرایط بعد از برجام توجه داشته باشند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه درادامه با بیان اینکه حماسه باشکوه راهپیمایی اربعین نماد عظمت اسلام ناب است گفت: دولت عراق، مسئولان کشور و همه عاشقان و دلباختگان سالار شهیدان باید همراهی داشته باشند تا امسال نیز در این راهپیمایی عظمت ایمانی ما به منصه ظهور گذاشته شده و شجاعت و مقاومت ما به دشمنان اسلام و جریانات تکفیری نشان داده شود.

وی با اشاره به تدوین قانون امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: باید با زبان صحیح و بیان درست جلوی هنجارشکنی‌ها در خصوص عفاف و حجاب گرفته شود و از اقدامات نیروی انتظامی برای کنترل ناهنجاری‌ها به ویژه در حوزه عفاف و حجاب حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها