خبرهای داغ:
اهمیت کتابخانی به قدری در پیوستار فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت که در دهه 50 مردم با خواندن کتاب به بینش سیاسی ، اعتقادی و فکری رسیدند و توانستند یک انقلاب فرهنگی را رقم زنند ، در انقلاب ما توپ و تانک نقش نداشت بلکه ایده های فرهنگی و گسترش فرهنگ مطالعه بود که مردم را به روشنی در مسیر حقیقت ها قرار داد.
کد خبر: ۸۵۹۳۱۸۷
|
۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان؛مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان از عدم وجود زیر ساخت های مناسب برای ایجاد کتابخانه های الکترونیک در استان اصفهان خبر داد و گفت: علیرغم پیگیری های صورت گرفته در سال های قبل ، اما هزینه تالیف اینگونه کتاب ها بسیار بالاست و به علت عدم وجود بودجه های مناسب و امکانات نتوانسته ایم در این زمینه به خوبی عمل کنیم.

بهروزصادقی؛ در گفتگوبا خبرنگار خبرگزاری بسیج ازاصفهان که به مناسبت هفته کتابخانی صورت گرفت ؛ بااشاره به اینکه تاکنون 700عنوان کتاب در زمینه کودک ونوجوان در استان اصفهان به صورت الکترونیکی درآمده است افزود:ما باید هرچه می توانیم در زمینه آشتی مردم با کتاب و گسترش فضاهای فرهنگی در جامعه تلاش کنیم.

وی یکی از تمهیدات در نظرگرفته شده توسط نهاد کتابخانه های عمومی برای گسترش فرهنگ مطالعه دراستان را عضویت رایگان مطالعه گران دانست و بیان داشت:درروز24 آبانماه مطابق با روز کتابخانی در سراسر کشور طرح رایگاه عضویت به اجرا در می آید.

*با تعامل باید مشکلات را ازسرراه برداشت

وی از تعامل با تمامی دستگاههای اجرایی جهت ترویج مسائل فرهنگی خبر دادو اظهارداشت: با توجه به اینکه شهرداری های استان بدهی قابل توجهی به نهاد کتابخانه ها دارند اما باید با تعامل بین بخشی به مشکلاتی که دراین رابطه وجود دارد خاتمه دهیم.

صادقی بااشاره به اینکه بدهی شهراری اصفهان در سال 93؛ 8 میلیارد تومان است و شهرداری شاهین شهر600میلیون تومان است ادامه داد: شهرداری ها نیز بر اساس تبصره 64قانون نهاد کتابخانه های عمومی که در ان نیم درصد درآمد شهرداری ها به این نهاد اختصاص داده می شود اگر حقوق حقه این نهاد را پرداخت نکنند از محل ماده 39 مالیات بر ارزش افزوده از حساب آن ها برداشت خواهد شد.

وی در ادامه از وجود2 میلیون و900هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان اصفهان خبردادو بیان داشت:با مطالعات صورت گرفته 109نقطه در استان اصفهان وجود دارد که جمعیت کل آن ها به بالای 300 هزار نفر می رسد و ر این نقاط نیاز است که کتابخانه احداث شود که این مسئله به دلیل مشکلات مالی انجام نشده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان تاکید کرد:بر اساس افق درنظر گرفته شده بایستی تا سال1404 ؛35درصد جمعیت کشورعضو کتابخانه هاشوند که بر این اساس باید به ازاءهر100نفر8متر مربع فضای کتابخانه ای درنظرگرفته شود.

وی بااظهارتاسف ازاینکه فضای کتابخانه ای در حال حاضرکمتراز3متر مربع است گفت: با این وجود هم اکنون استان اصفهان رتبه دوم فضای فزیکی کتابخانه ای ، رتبه دوم عضویت را به خود اختصاص داده است ودارای190 هزارعضوو125 هزار متر مربع زیربنای کتابخانه ای می باشد.

وی اضافه کرد: نهاد کتابخانه های عمومی استان اصفهان173 کتابخانه نهادی ،108 کتابخانه مشارکتی و4 کتابخانه مستقل دارد که در این زمینه 12 کتابخانه نیز در دست احداث وتجهیز قرارداشته که به بودجه یک میلیارد تومانی برای تکمیل نیاز دارد.

صادقی بیان داشت:افتتاح چهارمین کتابخانه نابینایان در شهرستان خمینی شهر،گویا نمودن 8هزارجلد کتاب در کتابخانه نابینایان حضرت ولی عصر(عج)،افتتاح3 کتابخانه با مشارکت خیرین ، برنامه قصه گویی در50کتابخانه،برگزاری22 نشست کتابخوان در استان اصفهان،فعالیت 170 وبلاگ جهت ترویج کتابخانی را از دیگر برنامه های انجام شده در نهاد کتابخانه های عمومی طی یکسال گذشته عنوان کرد.

این مقام مسئول بااشاره به برنامه های نشست کتابخان درسراسر کشور گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال برگزاری404 نشست درکل کشورتدوین شده است که تا پایان آبانماه بایستی235 نشست برگزار شود در این زمینه استان اصفهان 22 نشست را که درسهیمه خود داشته است برگزار نموده و به دلیل استقبال های خوب مردم نهاد کتابخانه های عمومی نشست های دیگری را نیز تا پایان سال به مرحله اجرا میرساند.

وی همچنین برنامه های هفته کتاب را شامل، دیدار با امام جمعه اصفهان، حضور در نماز عبادی سیاسی جمعه(22آبانماه)تجدید پیمان کتابداران با شهداء در23(آبانماه در گلستان شهدای اصفهان)،تجلیل از6 نفراز کتابداران نمونه استان اصفهان در همایش کشوری کتابداری در24آبانماه، عنوان کرد.

صادقی بااشاره به اینکه اهمیت کتابخانی به قدری در پیوستار فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشت که در دهه 50 مردم با خواندن کتاب به بینش سیاسی ، اعتقادی و فکری رسیدند و توانستند یک انقلاب فرهنگی را رقم زنند ، در انقلاب ما توپ و تانک نقش نداشت بلکه ایده های فرهنگی و گسترش فرهنگ مطالعه بود که مردم را به روشنی در مسیر حقیقت ها قرار داد.

وی تاکید کرد:درعرصه فرهنگ بهترین جایی که می توان سرمایه گذاری کرد ترویج فرهنگ کتابخوانی است و باید این فرهنگ که در کشور ما قریب واقع شده است ازمجموعه های فرهنگی ؛ کودکستان ها؛دانشگاه ها؛ آموزش و پرورش، حوزه های علمیه؛ خانواده و رسانه ها شروع شود.

این مقام مسئول در ادامه یکی از مشکلات موجود درنهاد کتابخانه ها را نبود کتاب براساس ذائقه مخاطبان عنوان کردو بیان داشت: درگذشته خریداری کتاب بدون درنظرگرفتن سلایق مخاطبان بود اما این روند درسال گذشته دچارتغییر شدو خریداری کتاب برای کتابخانه ها براساس نظرو نیاز کتابداران ونظر خواهی از آنان صورت گرفت.

وی اظهارداشت:امسال دو مرحله کتاب برای کتابخانه های استان اصفهان خریداری شده است و این طرح مورد استقبال بسیاری از اعضاء که دغه دغه تهیه کتاب داشتند قرار گرفت.

*متولی خرید کتاب ارشاد است

وی افزود: متولی اصلی خرید و نشر کتاب اداره فرهنگ و ارشاد است ؛ اما نهاد کتابخانه های عمومی آثار ناشرانی را که ادعا می کنند کتاب فاخرنگاشته و مورد اقبال عمومی قرارگرفته است را خریداری می نماید.

صادقی البته به این نکته نیز اشاره کرد که متاسفانه برخی به جای کتاب نوشتن ، کتاب سازی می کنند وتوقع دارند که این کار در همه جا مورد اقبال قرار گیرد.

گفتنی است هفته کتاب و کتابخوانی از20 تا30 آبانماه در اصفهان برگزارمیشود.

انتهای پیام/63055/

ارسال نظرات
پر بیننده ها