نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال تعداد جان‌باختگان فاجعه منا را 8 هزار نفردانست و گفت: وضعیت 19 نفر از حاجیان ایرانی در فاجعه منا هنوز مجهول است و شناسایی نشدند.
کد خبر: ۸۵۹۳۱۳۱
|
۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، آیت الله مصطفی حائری فومنی در مراسم گرامیداشت یادبود جان باختگان منا که با عنوان «روایت فاجعه» در مسجد قدس رشت برگزار شد با بیان اینکه حادثه منا، حادثه ای متفاوت بود اظهار کرد: سابقه حادثه در عربستان بسیار است اما حادثه ای به اندازه دردآلودبودن این فاجعه هرگز اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه بی تدبیر و عدم مدیریت بحران توسط رژیم سعودی ها اصلی ترین دلیل رخداد حادثه منا است گفت: این فاجعه در مراحل رسیدگی بعد از وقوع می توانست مدیریت شود که البته نیروهای سعودی با سوء مدیریت و بهت زدگی باعث بزرگتر شدن فاجعه شدند.

نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال با بیان اینکه نیروهای سعودی با امنیتی کردن فاجعه از ورود نیروهای امدادی جهت کمک به زائرین جلوگیری کردند، ادامه داد: سهل انگاری برخی از مدیران کاروان ها از دیگر دلایل وقوع فاجعه منا بود.

وی با اشاره به اینکه در مراسم حج امسال، 450 کاروان از کشورمان به سرزمین وحی اعزام شدند گفت: مسیرهای منا به جمرات 5 مسیر با خیابان هایی به عرض 25 متر است که براساس مسیر مشخص توسط سازمان اوقاف عربستان،2 مسیر برای عبور حجاج ایرانی مشخص شده بود.

نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال یادآور شد: در میان مسیرهای منا به جمرات، مسیر فرعی به عرض 12 متر که منتهی به طبقه دوم جمرات می شود برای عبور حجاج الجزایری و نیجریه ای در نظر گرفته شده بود که حادثه منا نیز در این مسیر بدلیل بسته شدن آن توسط نیروهای پلیس سعودی رخ داد.

آیت الله حائری فومنی خاطرنشان کرد: بدلیل سهل انگاری و عدم توجه مسئولین و روحانیون کاروان ها، 20 کاروان ایرانی از مسیر حجاج الجزایری و نیجریه ای به سوی جمرات حرکت کردند و متاسفانه تعدادی زیادی از زائرین کشورمان نیز جان باختند.

وی با بیان اینکه پیش از حرکت کاروان به سرزمین جمرات آموزش های لازم به مسئولین و روحانیون کاروان جهت حرکت زائرین از مسیرهای مشخص داده شده بود افزود: متاسفانه 20 کاروان بدون توجه، در مسیر دیگری قرار گرفتند و در این حادثه تعداد زیادی از زائران کشورمان از دست دادیم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه و نماینده وزارت امور خارجه در حج امسال با بیان اینکه در حادثه منا 8هزار حاجی بیت الله الحرام از کشورهای مختلف جان باختند گفت: 19 جسد مجهول و شناسایی نشده داریم.

آیت الله حائری فومنی با اشاره به اینکه در روزهای نخست حادثه منا دولت سعودی با ندادن آمار قربانیان این حادثه تلاش داشت تا ابعاد آن را کم جلوه دهد افزود: در بررسی ها و تحقیقات نمایندگان بعثه رهبری از کارگرانی که در حال کندن قبور برای تدفین جان باختگان حادثه منا بودند؛ اینطور بدست آمد که به آنها گفته شده بود 8هزار قبر کنده شود اما آماری که خودشان بر روی سایت ها قرار می دادند 700 کشته بود.

آیت الله حائری فومنی با بیان اینکه حادثه منا، فاجعه ای بسیار دردناک بود افزود: 99 درصد جان باختگان فاجعه منا براثر بی آبی جان باختند.

ارسال نظرات