اقتصاد مقاومتی از موضوعاتی است که نه تنها امسال بلکه چندسالی می باشد که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و از جمله موضوعاتی است که ایشان از دولت و ملت مطالبه دارند.
کد خبر: ۸۵۹۳۰۱۷
|
۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، اقتصاد مقاومتی از موضوعاتی است که نه تنها امسال بلکه چندسالی می باشد که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و از جمله موضوعاتی است که ایشان از دولت و ملت مطالبه دارند.

بسیج قشری است که مقام معظم رهبری در خصوص بهره گیری از توانمندی هایش به دولت توصیه نمودند که از آن ها استفاده کند.

ایشان در فرمایشات خود اینگونه بیان کردند:

«نکته‌ دیگر این است که بخشهای بیرون از دولت دیده بشوند؛ حالا شما در مورد وزارت‌ها و بخش‌های دولتی ممکن است ابلاغ کنید؛[امّا] بخش‌هایی وجود دارند خارج از دولت؛ این‌ها می‌توانند در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند، از جمله بسیج؛ من یک گزارشی [هم‌] دیدم.

خیلی لازم است به نظر من -اگر وقت کنند آقای رئیس‌جمهور یا لااقل آقای جهانگیری- که بخواهید و ببینید مجموعه‌ بسیج در مورد اقتصاد مقاومتی چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند و ظرفیتش را دارند؛ ظرفیت خیلی خوبی است.

بسیج چیز کمی نیست، چیز کوچکی نیست؛ بسیج یک مجموعه‌ عظیم و آماده‌به‌کاری است؛ این‌ها را بخواهید، ببینید چه‌کار می‌توانند بکنند؛ این‌ها می‌آیند امکانات خودشان را عرضه می‌کنند و می‌گویند این‌کارها را هم کرده‌ایم، به نظر من امکاناتِ خوبی هست‌«

در شرایط کنونی که کشور در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارد، بسیج با ظرفیت عظیم و گسترده ای که دارد می تواند در زمینه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با همکاری و حمایت های دولت گام های موثری را در این جهت بردارد.

بسیجیان جوان با نفوذی که در بین ملت ایران دارند می توانند در حوزه فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و همچنین عمومی نمودن اقتصاد موثر واقع شوند چراکه با وجود موضوع تحریم ها علیه ایران و شرایطی که استکبار جهانی در تلاش است به کشوراسلامی مان ضربه وارد کند، حاکمیت و پیروی از تفکر بسیجی می تواند یک الگوی اقتصاد مقاوم ایجاد نماید.

این درحالیست که در اقصی تقاط ایران اسلامی داریم بسیجیانی که کارآفرین اند و زمینه های اشتغال تعداد بسیاری از افراد جامعه مخصوصاً جوانان را فراهم کرده اند ولیکن دولت از این مهم غافل است و منبع توانایی همچون بسیجیان را دارند و بدون توجه به آن ها بهره ای از توانمندی هایشان نمی برند.

بسیج را می توان شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی نامید، شاه کلیدی که در میدان های مهم اقتصادی نقش دارند و می تواند موجب شکوفایی اقتصادی درکشور شود تا دیگر دست به سوی بیگانگان دراز نکنیم، بیگانگانی که از هر روش و فنی در جهت ضربه به اسلام چشم پوشی نمی کنند.

دشمنانی که می خواهند ایران همیشه دست به سویشان دراز کند و اقتصاد ملت آن را متکی به نفت نگه دارند ولی بدانند این بسیجیان همیشه در تمام صحنه ها حاضرند و اجازه هیچ گونه دخالتی در کشور را نمی دهند.

متاسفانه بسیاری از دولتمردان به جای اینکه از نیروهای داخلی در جهت بهبود شرایط اقتصادی چه ازنظر توانایی عملی و چه از نظر تفکری و عقلی بهره مند شوند تماماً نگاهشان به مذاکرات هسته ای می باشد و در هر شرایطی بهبود اوضاع اقتصادی مملکت را در لغو تحریم ها می داند، تحریم هایی که از سوی دشمنان ما علیه ایران ایجاد شده است و همانطور که امام(ره) و مقام معظم رهبری تاکید داشتند امریکا دشمن است و نباید به آن اعتماد نمود.

البته امید است همانطور که جوانان بسیاری در راه دفاع از دین اسلام و کشورمان جان خود را به کف دست گرفتند و در میدان جنگیدند دولتمردان نیز به همین سادگی کشور را تقدیم دشمن نکنند.

در کشورمان ایران کم نیستند جوانانی که در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی گام های موثری برداشته اند.جوانانی که با اندکی سرمایه اولیه اقدام به ایجاد کسب و کار و تولید ملی پرداخته اند، سرمایه ای که شاید در نگاه اول دردی را دوا نکند ، ولی با وجود جوانانی بسیجی در اقصی نقاط ایران اسلامی این ناممکن ، ممکن می شود و اینجاست که می توان شاهد شکوفایی بسیاری از جوانان بود، جوانانی که می خواهند ایران، کشور شهیدان خدایی را بدون هرگونه منت و خواهشی از دشمنانی همچون امریکا و انگلیس پایدار نگه دارند و نشان دهند که جوانان ایران همپای دیگر جوانان موفق دنیا می توانند به رقابت بپردازند و رقیبان خود را شکست دهند.

رقیبانی که قصد در شکست دادن ایران و ایرانی را دارند ولی بدانند کور خوانده اند.

روستاها از جمله اماکن و نقاطی از کشور است که بسیجیان در قالب اردوهای جهادی در آنجا حضور پیدا می کنند و در جهت بهره گیری بهتر از محصولات کشاورزی اهالی و همچنین چگونگی و آموزش مشاغل خانگی و زودبازده و در پی آن نحوه بازاریابی اقدام می نمایند.

زمانی که بسیج سازندگی بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری در سال 79 تشکیل شد، عمده فعالیت هایش بر روی مسائل عمرانی و بازسازی مناطق محروم بود، به گونه ای که در ابتداي انقلاب فرصتي را از نظر ساختاري و از نظر روش مديريتي ايجاد كرد تا سال‌ها عقب‌ماندگي قبل از انقلاب را با روش‌هاي خلاقانه و ابتكاري جبران كند.

اردوهای جهادی را می توان بهترین گزینه به جهت ترویج اقتصاد مقاومتی دانست چراکه شاکله اصلی این گروه ها از قشرها، سلیقه ها و تخصص های مختلف جامعه است و می تواند ترکیب خوبی برای ترویچ اقتصاد مقاومتی با تشویق و ترغیب فعالان عرصه تولید باشد که خود موجب گسترش فرهنگ تولید و کار در میان روستائیان می شود.

آن ها می توانند معنای اصلی اقتصاد مقاومتی را عنوان کنند و نه تنها نحوه چگونگی بهره گیری صحیح از مواد و استفاده بهینه از آن ها را آموزش دهند بلکه موجب فرهنگ سازی مناسب در جهت تفکیک اقتصاد ریاضتی از اقتصاد مقاومتی شوند چراکه بسیاری از افراد و حتی مسئولین این دو را یکی می دانند و گمان می کنند می توان با افزایش مالیات موجب بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و کشور شد.

گزیده ای از فرمایشات مقام معظم رهبری خالی از لطف نیست:

حضرت آيت الله خامنه‌‌اي در جمع كارگزاران نظام فرمودند: ما چند سال پيش «اقتصاد مقاومتى» را مطرح كرديم. همه‌ى كسانى كه ناظر مسائل گوناگون بودند، مي‌توانستند حدس بزنند كه هدف دشمن، فشار اقتصادى بر كشور است. معلوم بود و طراحى‌ها نشان مي‌داد كه اينها مي‌خواهند، بر روى اقتصاد كشور متمركز شوند.


اقتصاد كشور ما براى آنها نقطه‌ى مهمى است. هدف دشمن اين بود كه بر روى اقتصاد متمركز شود، به رشد ملى لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملى دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشكل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامى جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادى دشمن اين است، و اين محسوس بود؛ اين را انسان ميتوانست مشاهده كند.

در پایان باید گفت: امیدواریم دولتمردان و تمام مسئولین کشوری در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی از نیروهای بسیجی بهره لازم راببرند و گامی در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری بردارند.ان شاء الله


محبوبه کرمانی

ارسال نظرات