خبرگزاری بسیج: تنبلی چشم کودکان از شایع ترین بیماری چشمی در میان این گروه سنی است و اگر از سن 3 تا 6 سالگی مورد معاینه قرار نگیرد بعد از آن کار چندانی برای مداوایش ساخته نیست.
کد خبر: ۸۵۹۲۷۸۳
|
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ معاون پیشگیری و توسعه سازمان بهزیستی شهرستان ری با تاکید بر اهمیت پیشگیری از تنبلی چشم گفت: غربالگری چشم که از زیرمجموعه برنامه های پیشگیری بهزیستی کشور است ومهمترین هدف ما پیشگیری از تنبلی چشم کودکان است که شایع ترین بیماری چشمی در میان آنهاست و اگر کودکی از سن 3 تا 6 سالگی مورد معاینه قرار نگیرد بعد از آن کار چندانی برای مداوایش ساخته نیست.

معاونت پیشگیری و توسعه با بیان اینکه تا به حال کودکان بسیاری با اختلالات مختلف چشمی شناسایی شده اند تصریح کرد: در سال گذشته از میان کودکان مبتلا به تنبلی چشم که با مراجعه به موقع، موفق به پیشگیری و درمان آنها شدیم و در حال حاضر هدف ما در سال جاری افزایش پایگاه ها برای پوشش کودکان شهرستان ری جهت تشخیص تنبلی چشم میباشد که هدفمان رساندن آمار 70دصد به 90 درصد در سال جاری است.

دکتر حاتمی از فعالیت پایگاه بینایی سنجی در سطح شهرستان برای پشگیری از تنبلی چشم خبر داد و گفت: این پایگاه ها در تمام مهدهای کودک شهری و روستایی و پیش دبستانها ،پایگاهها و مراکز بهداشتی شهرستان فعال هستند و در روستاهایی که پایگاه ندارند از اتاقهای دهیاری و خانه بهداشت استفاده می کنیم.

وی خطاب به خانواده ها گفت: طرح غربالگری بینایی را جدی بگیرند و حتما آن را بین بچه های 3 تا 6 سال انجام دهند. خانواده هایی که بضاعت مالی برای درمان نیز ندارند می توانند از کمک های همه جانبه بهزیستی برخوردار شوند، ضمن اینکه این طرح در روستا رایگان است.

وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه با پایش و رصد دقیق موفق شده ایم تمام گلوگاه های تنبلی چشم را پیدا کنیم و با اجرای طرحی پژوهشی در سطح شهرستان ، مناطق آسیب پذیر تنبلی چشم را شناسایی کرده و آموزش و توجه لازم را برای آنها اعمال می کنیم.

 حاتمی به کار گیری شرکای اجتماعی را یکی از دلایل موفقیت این طرح عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه های اصلی ما در سال جاری تمرکز هرچه بیشتر بر امر پیشگیری در حوزه اختلالات گوناگون از جمله تنبلی چشم است.که با همکاری بخش خصوصی این مهم برآورده شد و همچنین چالشهای مربوط به کار نیز شناسایی شد و برای رفع موانع نیز چاره اندیشی شده و بیشترین موارد چالش برانگیز تعصبات خانوادگی ،عدم همکاری برخی دستگاهها و نبود پایگاه بینایی سنجی در مناطق دور افتاده بود که به همت ریاست بهزیستی و کارشناسان حوزه پیشگیری این چالشها برطرف گردید و امید می رود که ما به عدد موردنظر در این طرح برسیم.

دکتر حاتمی افزود: این طرح تا پایان آذر ماه ادامه دارد و بعد از آن نیز در تمام سال طرح پایش انجام می گیرد.

حاتمی در پاسخ به این سوال که چرا کودکان یک تا دوساله در این طرح جای نمی گیرند گفت: بنا بر مسائل علمی تشخیص تنبلی چشم در این رده سنی قابل قبول نیست چرا که تشخیص صحیح در سن سه تا شش سالگی میسر است.

وی در رابطه با آمار جنسیتی کودکان در این طرح گفت:سال 93 مراجعه گروه دختر بیش از گروه پسر بوده  است.

 

ارسال نظرات