خبرگزاری رویترز انگلیس گزارش داد، شرکتهای نفتی اروپایی اعلام کردند، به‌شرطی حاضر به سرمایه گذاری جدید نفتی در ایران هستند که قراردادهای سودآور و جذاب به آنها پیشنهاد شود، وگرنه تمایل به حضور ندارند.
کد خبر: ۸۵۹۲۷۱۵
|
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

به گزارش بسیج، رویترز در گزارشی نوشت: مسئولان اجرایی شرکتهای نفتی اروپایی روز سه‌شنبه گفتند ایران باید طرحهای سودآوری را برای جذب دوباره شرکتهای جهانی نفت ارائه کند.

ایران سپتامبر گذشته اعلام کرد با پیش‌نویس قراردادهای بین المللی نفت و گاز برای جذب سرمایه گذارهای خارجی و خریداران نفت به‌محض لغو تحریمهای بین المللی موافقت کرده است اما جزئیات آن تاکنون فاش نشده است.

ایران که عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است قراردادهای جدید نفت و گاز را در دو نشست که یکی 21 و 22 نوامبر در تهران و دیگری 22 تا 24 فوریه در لندن برگزار می‌شود اعلام خواهد کرد.

پاتریک پویان رئیس اجرایی شرکت توتال در کنفرانسی در ابوظبی گفت: «این مسئله تنها به منابع یا فرصتها مربوط نمی‌شود بلکه مسئله سودآوری است».

وی افزود: «در وضعیتی جدید قرار خواهیم گرفت که می‌توانیم به‌دنبال فرصت در زمینه گاز، نفت،‌ پتروشیمی و بازاریابی باشیم اما همه اینها به شرایط قراردادی خوب مربوط می‌شود برای همین باید منتظر بمانیم».

پویان اضافه کرد احتمالاً شرکت وی در کنفرانس تهران که وزارت نفت ایران در آن از چارچوب قراردادهای جدید پرده برداری خواهد کرد شرکت می‌کند.

ایران اعلام کرده است این قراردادهای جدید نه تنها در مقایسه با قراردادهای «بیع متقابل» بسیار بهتر خواهد شد بلکه از نظر سطح قراردادهایی که همسایه آن عراق در سالهای 2009 و 2010 به شرکتهای نفت خارجی ارائه کرد نیز بهتر خواهد بود.

شرکتهای بزرگ نفتی اعلام کرده‌اند در صورتی که قراردادهای «بیع متقابل» امضا شده پیش از تحریمها دستخوش بهبودی قابل ملاحظه‌ای قرار بگیرد برای فعالیت به ایران بازخواهند گشت.

برخی شرکتها انتقاد کرده بودند این قراردادها سودآور نیست و حتی زیانبار است.

در پی تحریمهای غرب بر ضد ایران، تولید نفت ایران از حدود دومیلیون و 500هزار بشکه پیش از سال 2012 به کمتر از نصف و حدود یک‌میلیون و 100هزار بشکه در روز رسید.

مسئولان ایرانی می‌گویند به‌محض لغو تحریمها در سال آینده خواهند توانست به‌میزان نیم‌میلیون بشکه در روز تولید خود را افزایش دهند و تنها پس از گذشت چند ماه نیم‌میلیون بشکه در روز دیگر آن را افزایش خواهند داد.

بسیاری درباره این ارقام ابراز تردید می‌کنند و می‌گویند ایران به سرمایه گذاریهای میلیارد دلاری و تجربه شرکتهای خارجی برای تقویت تولید خود پس از سالها توقف سرمایه گذاری، نیاز خواهد داشت.

ارسال نظرات