وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که ایالات متحده باید تضمین قطعی بدهد که شرکت‌های اروپایی به خاطر تجارت و همکاری با ایران مجازات نخواهند شد.
کد خبر: ۸۵۹۲۶۸۸
|
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

به گزارش بسیج،  به نقل از رویترز، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه در سخنانی تصریح کرد: آمریکا باید تضمین قطعی بدهد که اگر تحریم‌ها بار دیگر علیه ایران اعمال شد، شرکت‌های اروپایی به خاطر همکاری تجاری با تهران مجازات نخواهند شد.

منابع غربی بر این باورند که اگر ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کند، تحریم‌های اعمال شده علیه تهران تا 3 ماه نخست 2016 میلادی لغو خواهد شد.

شرکت‌های غربی به دنبال آن هستند تا پس از توافق هسته‌ای، روابط تجاری خود با تهران را از سربگیرند ولی واشنگتن نسبت به هرگونه عجله شرکت‌های غربی برای همکاری با ایران هشدار داده است.

شرکت‌های فرانسوی زمانی فعالیت زیادی در ایران داشتند ولی برخی از این شرکت‌ها به خاطر نقض تحریم‌ها، با مجازات‌های دستگاه قضایی آمریکا روبرو شده‌اند.

فابیوس در جمع نمایندگان فرانسوی در آستانه سفر هفته آینده حسن روحانی به پاریس، تاکید کرد: رویکرد آمریکایی ها، تعامل گونه و با همکاری بوده است، ولی اکنون ما می‌خواهیم آمریکایی‌ها تضمین بدهند که اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نخواهد شد.

بی ان پی پاریباس در سال 2014 میلادی به خاطر نقض تحریم‌های ایران 9 میلیارد دلار جریمه شد. هفته جاری نیز دویچه بانک 258 میلیون دلار جریمه به آمریکا پرداخت کرد تا اتهامات مربوط به نقض تحریمهای ایران و سوریه حل و فصل شود.

فابیوس افزود: از زمان مذاکرات هسته‌ای، 2 هیات فرانسوی، انگلیسی و آلمانی به آمریکا سفر کرده‌اند تا در خصوص این مساله مذاکره کنند.

ارسال نظرات