خبرهای داغ:
کاشت برنج در روستای ازمیغان طبس که جزو مناطق کویری به حساب می‌آید؛ برنج تولید شده به نام «چمپا» ، به دلیل استفاده از آب نهر، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۸۵۹۲۶۵۳
|
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، به نقل از روزنامه خراسان، تولید برنج به دلیل نیاز آبی بالا یکی از محصولاتی است که بیشتر در شمال ایران کاشت می‌شود اما استثناهایی هم وجود دارد و یکی از این استثناها کاشت و برداشت برنج در روستای ازمیغان طبس است که جزو مناطق کویری استان خراسان جنوبی به حساب می‌آید.


اهالی این روستا در سایه‌سار درختان خرما همزمان با برداشت این محصول که ویژه کویر است برنج هم کاشت و برداشت می‌کنند، اما موضوع قابل تأمل در این زمینه باتوجه به تغییر اقلیم خراسان جنوبی و استمرار خشکسالی‌ها این است که آیا کار کشاورزان ازمیغان اصولی و فنی است و آیا نباید مردم این روستا به‌دنبال کشت جایگزین باشند؟

در روستای ازمیغان هر سال به‌طور متوسط 20 هکتار زیرکشت برنج می‌رود و بیش از 100 تن شلتوک برنج برداشت و از این میزان شلتوک، حدود 90 تن برنج خالص تولید می‌شود.

بیشتر برنج برداشتی در این روستا به مصرف خود مردم می‌رسد به‌طوری‌که می‌توان گفت غذای اصلی بیشتر ساکنان این روستا برنج است.

برنج تولیدشده به نام «چمپا» در روستای ازمیغان طبس به دلیل استفاده از آب نهر، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

برداشت برنج در ازمیغان طبس تا اواخر آذر ادامه دارد

به گفته محمد آشنا، دهیار این روستا، کاشت و برداشت برنج در این روستای 68 خانواری موجب شده تا برخی از شالی‌کاران ازمیغان با وارد کردن یک دستگاه کمباین از شمال کشور، برداشت آن را به‌صورت مکانیزه انجام دهند.

داود بخشایی، مدیر جهاد کشاورزی طبس، کاشت برنج در این روستا را مخالف الگوها و اهداف جهاد کشاورزی دانست و گفت: توسعه سطح زیرکشت برنج چون به آب بالایی نیاز دارد در برنامه این مدیریت نیست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها