مدیرکل کمیته امداد کردستان گفت: این نهاد اکنون به دنبال پرداخت کمک‌های بلاعوض نیست، بلکه ترویج فرهنگ کار در بین نیازمندان اولویت کمیته امداد در استان است.
کد خبر: ۸۵۹۲۵۲۲
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، قنبر موسی‌نژاد، اظهار کرد: زکات در کردستان احیا شده است، اما ترویج و نهادینه کردن آن نیاز به تلاش و جدیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه زکات از جمله واجباتی است که الزام در آن وجود دارد، تصریح کرد: پرداخت زکات مال انسان را پاک می کند و موجب فزونی آن می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد کردستان اظهار کرد: زکات در کشور ما آنگونه که باید ترویج پیدا نکرده و دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در این حوزه دارد در جامعه تحقق نیافته است.

به گفته موسی‌نژاد، اگر زکات به صورت کامل در جوامع اسلامی اجرا شود، اثری از فقر و محرومیت در آن باقی نخواهد ماند.

وی افزود: هر چند در زمینه جمع‌آوری زکات کردستان جزء استان‌های برتر کشور است، اما تنها 10 درصد از زکات واقعی در استان جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد کردستان سهم کشاورزی از پرداخت زکات را پایین ارزیابی کرد و اظهار کرد: بیشترین زکات جمع‌آوری شده در استان مربوط به زکات مال‌التجاره است.

موسی‌نژاد تبلیغ در زمینه پرداخت زکات را نیازی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ورود بیش از پیش روحانیون به عنوان افراد تاثیرگذار به این مهم امری ضروری است.

وی گفت: روحانیون و ماموستایان دینی باید در کنار توجه به تبلیغ و ترویج زکات غلات به تشویق مردم در پرداخت زکات سایر محصولات کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل کمیته امداد کردستان حساس کردن مردم نسبت به اهمیت پرداخت زکات با انجام کارهای تبلیغی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: مسئولیت جامعه روحانیون با توجه به میزان تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی در این حوزه بسیار حساس و سنگین است.

موسی‌نژاد افزود: در زمینه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ زکات و اقدامات فرهنگی در این زمینه کار برای انجام زیاد وجود دارد، چراکه اگر مردم کاملا روشن شوند در انجام این رسالت الهی کوتاهی نخواهند کرد.

به گفته وی، اگر مردم با تاثیرات و خروجی‌های مثبت زکات در جامعه آشنایی کاملی داشته باشند این واجب الهی بیش از پیش احیا و بستر رفع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فراهم خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد کردستان سوق دادن زکات به سمت فقرا در استان ضروری خواند و افزود: باید با تشویق مردم به حرکت در این سمت بستر رفع مشکلات نیازمندان را در شهرها و روستاها فراهم سازیم.

موسی‌نژاد با اشاره به جامعه آماری 53 هزار نفری زیرپوشش‌های کمیته امداد در کردستان، تصریح کرد: بیش از 5 هزار یتیم زیر 15 سال، 26 هزار خانواده با زن سرپرست خانوار و 3 هزار بیمار صعب‌العلاج از حمایت‌های این نهاد بهره‌مند هستند.

وی گفت: برخی از خانواده‌ها مشکلات جدی مادی دارند که رفع آن از طریق اعتبارات دولتی به تنهایی محقق نخواهد شد.

به گفته مدیرکل کمیته امداد کردستان، بیش از 3 هزار و200خانوار مددجو که 95 درصد آنها شهری هستند مستاجر بوده و تامین مخارج اجاره خانه فشار مضاعفی را به آنها وارد می‌کند.

موسی‌نژاد از پرداخت ماهیانه 3 میلیارد تومان به حساب 53 هزار خانوار زیرپوشش این نهاد خبر داد و تصریح کرد: این 3 هزار میلیارد تومان در نگاه نخست مبلغ بسیار بزرگی است، اما زمانی که در بین 53 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر تقسیم می‌شود بسیار کم است.

وی خاطرنشان کرد: کمیته امداد 6 برابر کمک‌های دولتی از ظرفیت خیرین و مشارکت‌های مردمی در بحث حمایت و خدمات‌رسانی به ایتام مددجوی زیرپوشش استفاده می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد کردستان در پایان با بیان اینکه کمیته امداد کردستان در چهارمین دهه فعالیت‌های خود دنبال پرداخت کمک‌های بلاعوض نیست، افزود: توانمندسازی مددجویان در قالب‌های مختلف همچون ایجاد اشتغال، پوشش بیمه‌ای و غیره از اقدامات این نهاد در راستای ترویج فرهنگ کار و تلاش در بین نیازمندان است.

ارسال نظرات