آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد تا پیش از سال ۲۰۲۰ قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد همچنین تولیدکنندگان نفت در کانادا، برزیل و آمریکا که هزینه تولید نفت بسیار بالاتری دارند، زودتر از دیگر کشورها تحت تأثیر کاهش قیمت نفت در جهان، قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۵۹۲۱۹۰
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱


به گزارش بسیج،  به نقل از رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: بازگشت قیمت نفت به حدود 80 دلار در هر بشکه تا پیش از سال 2020 و پایان دهه کنونی محتمل به نظر نمی‌رسد.

بنا به اعلام این آژانس سرمایه‌گذاری‌های نفتی در آینده نزدیک بهبود نخواهد یافت و به کاهش خود ادامه خواهد داد و همچنین افزایش تقاضای نفت حدود یک میلیون بشکه در سال، تخمین زده می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش چشم‌انداز انرژی جهانی خود تأکید می‌کند که براساس پیش‌بینی‌های این آژانس تقاضای جهانی نفت تا سال 2020 سالانه 900 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و تا سال 2040 تقاضای جهانی این حامل انرژی به 103.5 میلیون در روز خواهد رسید.

بنا به پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی باقی ماندن قیمت نفت در محدوده 50 دلار در هر بشکه، به کاهش تولید نفت شیل آمریکا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد مازاد تقاضا و کاهش شدید قیمت در بازار جهانی نفت منجر خواهد شد.

فتیح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، معتقد است ما انتظار داریم قیمت نفت تا سال 2020 به‌طور تدریجی به 80 دلار در هر بشکه برسد.

وی تأکید کرد: براساس پیش‌بینی صورت گرفته سرمایه‌گذاری‌های نفتی در سال جاری در جهان 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد، اما آنچه که احتمالاً از اهمیت بیش‌تری برخوردار خواهد بود، این نکته است که این کاهش سرمایه‌گذاری در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

بیرول افزود: در 25 سال گذشته ما هرگز شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی برای دو سال متوالی نبوده‌ایم و همین مسئله پیامدهایی را برای بازار جهانی نفت طی سال‌های پیش رو در بر خواهد داشت.

شرکت‌های نفتی در بازار جهانی نفت از طریق کاهش هزینه‌های خود، اخراج هزاران کارمند و همچنین تأخیر در سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری در پروژه‌های بسیار بزرگ نفتی در جهان به مقابله با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن دوره زمانی پایین ماندن قیمت این حامل انرژی رفته‌اند.

براساس پیش‌بینی صورت‌گرفته تولیدکنندگان نفت در کانادا، برزیل و همچنین آمریکا که هزینه تولید نفت بسیار بالاتری دارند، بسیار زودتر از دیگر کشورها تحت تأثیر کاهش قیمت نفت در جهان، قرار گرفته و خواهند گرفت، اما کاهش احتمالی تولید این تولیدکنندگان با افزایش تولید نفت ایران و عراق جبران خواهد شد.

بیرول تأکید می‌کند که ادامه باقی ماندن قیمت نفت در محدوده 50 دلار به افزایش سهم کشورهای خاورمیانه از کل بازار تقاضای نفت در جهان منجر می شود و تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه سهم خود را به حدود دو سوم کل بازار تقاضای جهانی نفت افزایش خواهند داد.

به گفته این مقام نفتی بین‌المللی درحال حاضر عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده کنونی نفت در اوپک با مشکل فرسودگی زیرساخت‌های تولید نفت مواجه است، از سوی دیگر ایران نیز که در سال جاری از بند تحریم‌ها آزاد خواهد شد برای بازگرداندن سطح صادرات نفت خود به حدود 2 میلیون بشکه نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدی در صنعت نفت دارد.

بنا به پیش‌بینی صورت‌گرفته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی مصرف انرژی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان تا سال 2040 به دو برابر مصرف انرژی آمریکا افزایش خواهد یافت.

این آژانس همچنین انتظار دارد که مصرف انرژی در هند از نظر کمی بیش از هر نقطه دیگری در جهان تا سال 2040 افزایش یافته و به حدود 10 میلیون بشکه در روز برسد.

ارسال نظرات