روز دوشنبه سلسله‌ای از عوامل افزایشی دست به دست هم دادند تا دلار دو رکورد جدید را به ثبت برساند.
کد خبر: ۸۵۹۲۱۸۴
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

به گزارش بسیج،روز دوشنبه سلسله‌ای از عوامل افزایشی دست به دست هم دادند تا دلار دو رکورد جدید را به ثبت برساند. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز 30 تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 3555 تومان رسید. بالاترین نرخ فروش دلار از 9 دی 1393 و بیشترین میزان رشد از تاریخ 5 شهریور 94 نتیجه ثبت این رقم در روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، «کاهش عرضه حواله ارزی درهم»، «نزدیک شدن به ماه ژانویه میلادی»،‌ «اثرپذیری از بازارهای منطقه‌ای» و «افزایش تقاضای آتی‌بازان به واسطه کاهش عرضه درهم» سلسله‌ای از عوامل افزایشی بودند که به نوسان ارزی روز دوشنبه کمک کردند.

با وجود رکوردزنی دوگانه دلار، سکه تنها 4 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 915 هزار تومان رسید. در واقع، سکه متناسب با دلار رشد نکرد و بالا رفتن 8/ 0 درصدی شاخص بازار ارز، تنها منجر به رشد 4/ 0 درصدی سکه شد. این در حالی بود که بهای جهانی طلا نیز صبح دوشنبه رشد داشت. این روند موجب شد که حباب مثبت سکه تمام بهار آزادی به حدود 5 هزار تومان برسد. در این میان، کاهش خوشبینی نسبت به چشم‌انداز قیمتی اونس، مهم‌ترین عاملی است که از حرکت هیجانی سکه جلوگیری کرده است.

شروع پرهیجان دلار

دوشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3533 تومان آغاز کرد که افزایشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز، این ارز با هیجان به حرکت خود ادامه داد و تا پیش از ساعت12 ظهر، بدون انجام معامله خاصی تا قیمت 3539 تومان بالا رفت. این پایان روز پرنوسان دلار نبود و تا ساعت 3 بعدازظهر قیمت به 3555 تومان رسید. این در حالی بود که در مقاطعی از روز نرخ فروش این ارز تا 3560 تومان نیز صعود کرد، اما گویا در این روز عبور از این نقطه برای معامله‌گران بازار ارز ممکن نبود. در فضای کنونی به واسطه افزایش قیمتی دو روز اخیر و ثبت رکوردهای تازه، دیدگاه افزایشی در بازار شکل گرفته و موجب شده که انتظار رشد قیمت بیش از پیش بالا رود. در این بین، معامله‌گرانی که از نوسان اخیر جا مانده‌اند، سعی دارند در صورت بازگشت نرخ، نوسان‌گیری کنند. جاماندگان نوسان‌گیری عموما کسانی هستند که نتوانسته‌اند در کف قیمت به خرید ارز بپردازند.

اثر دو گانه درهم

به گفته فعالان، دوشنبه تغییرات حواله درهم یکی از مهم‌ترین عواملی بود که بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. کاهش عرضه حواله درهم در سومین روز هفته اثر دو گانه‌ای داشت؛ اول اینکه قیمت درهم در بازار دبی را افزایش داد و دوم اینکه تقاضا در بازار داخلی و تحرکات آتی بازان را بالا برد. در سومین روز هفته، بسته شدن شیر عرضه درهم در بازار دبی موجب شد که نرخ حواله این ارز در مقاطعی از روز تا 970 تومان رشد کند. این کاهش عرضه موجب شد که تقاضا و تحرک آتی بازان که از ابتدای هفته به‌طور محسوسی شروع شده بود، با شدت بیشتری ادامه پیدا کند. البته معامله‌گران آتی برای نوسان‌گیری خود از اثرات روانی خبرهایی چون احتمال کاهش نرخ سود بانکی و برخی اظهارنظرهای مسوولان کشور نیز استفاده کردند.

عوامل دیگر

جدا از این عامل، نیروهای محرکه دیگری نیز وجود داشتند که به رشد 30 تومانی دلار کمک کردند. اثرپذیری از بازارهای منطقه‌ای و ذهنیت مقایسه‌ای معامله‌گران یکی از این نیروها بود. به گفته حاضران در بازار، روز دوشنبه قیمت دلار در کشورهای همسایه بالاتر از بازار داخلی بود و این موضوع موجب شد که هم زمان احساس افزایشی در بازار داخلی نیز بالا رود. در کنار این عامل، نزدیک شدن به ماه ژانویه دیگر نیرویی بود که فعالیت بازیگران پاساژ افشار را تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، با نزدیک شدن به ماه ژانویه به‌طور سنتی تقاضا برای تسویه و حساب معامله‌های دلاری بالا می‌رود؛ چراکه برخی شرکت‌های تجاری معمولا تسویه‌های خود را در انتهای سال میلادی انجام می‌دهند. به این ترتیب، در سومین روز هفته مجموعه این عوامل دست به دست هم دادند تا دلار دو رکورد جدید را ثبت کند و به میانه کانال 3500 تومان برسد.

منبع: اتحادیه طلا و جواهر

ارسال نظرات